日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VH871/VH871VH871 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5/Fri.G5 Fri.G5 , 金G6/Fri.G6, Fri.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
In an era where population decline and shrinkage will be the default, ways of urban development should and must change. In this class, we will take a different approach to city planning, examining in detail the challenges faced by various villages and towns around the world to find hints for the future of urban planning in Japan.
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.
Many cities are no longer expected to grow in a conventional way and are searching for a new way of development. What awaits us after industrial decline, how to overcome hardships such as economic contraction and disasters, and how to promote urban development in the midst of financial contraction?
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進め方、輪読割当、興味の視点の確認など |
2 | イタリア:アルベルゴ・ディフーゾ(出典2つ) |
3 | ドイツ・ライプツィヒ:ハウスプロジェクト ドイツ・ベルリン:アーバンガーデン |
4 | ドイツ・ラオジッツ:インダストリアル・ランドスケープ アメリカ・デトロイト:エリア再生(スタートアップ0 |
5 | イギリス・リバプール&グラスゴー:コミュニティ・アーキテクチャ グラスゴー:アートとビジネスの融合(出典2つ) |
6 | チリ:建築家の社会構築的アプローチ イタリア:アグリツーリズム |
7 | 「スタートアップは辺境に生まれる」 スタートアップを集める木造建築最前線 |
8 | ピレネー南山麓地方:ガストロのみーからの地域創生 |
9 | 小さな民間事業と公の取り組み:リスボン、ポルト、山賊村 |
10 | ガストロのミーとラーニングツーリズム:ダブリンとグルメ漁港 |
11 | 森林資源の徹底活用:フィンランドの小都市 |
12 | 衰退市街地で光る極小予算のエリア再生:台北、台中、嘉義 |
13 | 2つの序章と日本への示唆 |
14 | 独自調査プレゼン発表会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(50%) 授業への貢献度(40%) 最終レポート(Final Report)(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 馬場正尊 | CREATIVE LOCAL エリアリノベーション海外編 | 学芸出版社 | 22017 | 9784761526665 |
2 | 松永安光 | 世界の地方創生 | 学芸出版社 | 2018 | 9784761526450 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に適宜紹介する |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
人口減少や縮退がこれからのデフォルトになる時代、都市の在り方が当然変わってくるはずでありまた変わるべきであろう。この授業では、これまでとは異なるまちづくりのアプローチという視点から、世界のさまざまな村やまちのチャレンジの実態を詳しく調べ、日本の将来のまちづくりへのヒントを探る
In an era where population decline and shrinkage will be the default, ways of urban development should and must change. In this class, we will take a different approach to city planning, examining in detail the challenges faced by various villages and towns around the world to find hints for the future of urban planning in Japan.
都市マネジメント1と2は独立しているので、一方のみを履修することも可能である。
多くの都市が従来型の成長をもはや見込めず、新しいありかたを模索している。産業衰退のあとに何が待つのか、経済の縮小や災害などの苦難をどう乗り越えるか、財政収縮のなかどうやってまちづくりをすすめるべきか、それらの切実な問いへの答えが、世界のあちこちに、それも決して有名でない村や街の実践のなかにあった。
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.
Many cities are no longer expected to grow in a conventional way and are searching for a new way of development. What awaits us after industrial decline, how to overcome hardships such as economic contraction and disasters, and how to promote urban development in the midst of financial contraction?
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進め方、輪読割当、興味の視点の確認など |
2 | イタリア:アルベルゴ・ディフーゾ(出典2つ) |
3 | ドイツ・ライプツィヒ:ハウスプロジェクト ドイツ・ベルリン:アーバンガーデン |
4 | ドイツ・ラオジッツ:インダストリアル・ランドスケープ アメリカ・デトロイト:エリア再生(スタートアップ0 |
5 | イギリス・リバプール&グラスゴー:コミュニティ・アーキテクチャ グラスゴー:アートとビジネスの融合(出典2つ) |
6 | チリ:建築家の社会構築的アプローチ イタリア:アグリツーリズム |
7 | 「スタートアップは辺境に生まれる」 スタートアップを集める木造建築最前線 |
8 | ピレネー南山麓地方:ガストロのみーからの地域創生 |
9 | 小さな民間事業と公の取り組み:リスボン、ポルト、山賊村 |
10 | ガストロのミーとラーニングツーリズム:ダブリンとグルメ漁港 |
11 | 森林資源の徹底活用:フィンランドの小都市 |
12 | 衰退市街地で光る極小予算のエリア再生:台北、台中、嘉義 |
13 | 2つの序章と日本への示唆 |
14 | 独自調査プレゼン発表会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(50%) 授業への貢献度(40%) 最終レポート(Final Report)(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 馬場正尊 | CREATIVE LOCAL エリアリノベーション海外編 | 学芸出版社 | 22017 | 9784761526665 |
2 | 松永安光 | 世界の地方創生 | 学芸出版社 | 2018 | 9784761526450 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に適宜紹介する |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。