日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VH873/VH873VH873 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5/Fri.G5 Fri.G5 , 金G6/Fri.G6, Fri.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The significance of sustainable cities and compact cities, as well as their specific elements and formation process, will be explored, and the nature of their development will be examined. In the latter half of the class, we will look at examples of unique Japanese attempts at city planning from the new perspective of "localization".
Urban Management 1 and 2 are independent, and it is possible to take only one of them.
In 2, we will take up Portland, a world-renowned successful sustainable city, and analyze it from various perspectives to find out the essence of its development. We will also analyze the historical turning points and background, and analyze the key points of city planning that can be applied to Japan as well, without relying on automobiles. in the latter, we will focus on several Japanese case studies to learn a new perspective of "localization".
It also explores the unique culture behind the growth process of Portland, which is also renowned as the world's most desirable city to live in, and provides suggestions for urban development in Japan.
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進め方、輪読割当、興味の視点の確認など |
2 | 1章 なぜポートランドが注目されるのか |
3 | 2章 徒歩20分圏内のコミュニティをデザインする |
4 | 3章 40年かけてつくられたコンパクトシティ |
5 | 4章 草の根の参加を支えるネイバーフッド |
6 | 5章 ポートランド市開発局による再生 |
7 | 6章 クリエイティブビジネスの生態系 |
8 | 7章 ポートランドのまちづくりを輸出する |
9 | 各自独自レポートの発表、 後半の進め方の検討、輪読担当 |
10 | 東京:神田日本橋 |
11 | 岡山市:問屋町 |
12 | 大阪市:阿倍野・昭和町 |
13 | 尾道市:旧市街地 |
14 | 長野市:善光寺門前 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(40%) 授業への貢献度(30%) 中間レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山崎満広 | ポートランド | 学芸出版社 | 2016 | 9784761526238 |
2 | 馬場正尊 | エリアリノベーション | 学芸出版社 | 2018 | 9784761526221 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | BRIDGE LAB | True Portland 創造都市ポートランドガイド | BRIDGE LAB | 2014 | |
2 | ジェイン・ジェイコブス | 発展する地域・衰退する地域 | ちくま学芸文庫 | 2012 |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
サステナブルシティおよびコンパクトシティの意義およびその具体的要素や成立プロセスに迫り、その発展の本質をさぐる。授業後半では、「ローカライズ」という新視点から日本のユニークな試みの街の事例を見る。
The significance of sustainable cities and compact cities, as well as their specific elements and formation process, will be explored, and the nature of their development will be examined. In the latter half of the class, we will look at examples of unique Japanese attempts at city planning from the new perspective of "localization".
都市マネジメント1と2は独立しており、一方のみを履修することも可能である。2では、サステナブルシティの成功都市として世界的に著名なポートランドを取り上げ、多面的に分析し、その発展の本質をさぐるとともに、歴史的に見た転換点や背景をおさえ、日本にも通じる自動車に依存しないまちづくりのポイントを分析する。
また、世界一住みたい街としても名高いポートランドの成長過程の背景にある独自の文化についても探り、日本の都市づくりへの示唆を得る。後半は、いくつかの日本の事例を取り上げ「ローカライズ」という新視点を学習する。
Urban Management 1 and 2 are independent, and it is possible to take only one of them.
In 2, we will take up Portland, a world-renowned successful sustainable city, and analyze it from various perspectives to find out the essence of its development. We will also analyze the historical turning points and background, and analyze the key points of city planning that can be applied to Japan as well, without relying on automobiles. in the latter, we will focus on several Japanese case studies to learn a new perspective of "localization".
It also explores the unique culture behind the growth process of Portland, which is also renowned as the world's most desirable city to live in, and provides suggestions for urban development in Japan.
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進め方、輪読割当、興味の視点の確認など |
2 | 1章 なぜポートランドが注目されるのか |
3 | 2章 徒歩20分圏内のコミュニティをデザインする |
4 | 3章 40年かけてつくられたコンパクトシティ |
5 | 4章 草の根の参加を支えるネイバーフッド |
6 | 5章 ポートランド市開発局による再生 |
7 | 6章 クリエイティブビジネスの生態系 |
8 | 7章 ポートランドのまちづくりを輸出する |
9 | 各自独自レポートの発表、 後半の進め方の検討、輪読担当 |
10 | 東京:神田日本橋 |
11 | 岡山市:問屋町 |
12 | 大阪市:阿倍野・昭和町 |
13 | 尾道市:旧市街地 |
14 | 長野市:善光寺門前 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(40%) 授業への貢献度(30%) 中間レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山崎満広 | ポートランド | 学芸出版社 | 2016 | 9784761526238 |
2 | 馬場正尊 | エリアリノベーション | 学芸出版社 | 2018 | 9784761526221 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | BRIDGE LAB | True Portland 創造都市ポートランドガイド | BRIDGE LAB | 2014 | |
2 | ジェイン・ジェイコブス | 発展する地域・衰退する地域 | ちくま学芸文庫 | 2012 |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。