日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VH887
Theme・Subtitle 地域(観光)経営を学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester2
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will examine at various angles whether tourism can become a basic industry of the country, and an industry of growth for the local areas. In the regions of Japan, there are many issues such as an aging population, a declining production age, and a low birth rate. Therefore, we will acquire a large number of measures for the development of the local economy through tourism, which will also lead to the ability to manage as a regional tourism leader. As a "regional producer, regional revitalization producer", we will master a practical perspective and ability to lead the region.

【Course Contents】

Please take both Tourist Site Management 1 and 2.
We will perform practical lectures based on research, investigation, and case studies, and discussions based on the contents of the lectures to explore the root cause of the problems, and acquire solutions through actual regional cases. We also plan to provide information for our guests and lecturers.
How can tourism and regional power revive tourist destinations and regions? This is a class where you can learn those practical skills. Consumers are getting bored of current travel destination, and they are beginning to look at tourist spots and areas that are not famous tourist spots. A person who can match that is necessary in the local area. It is a must take for those who want to do regional activity work through I-turn, U-turn in the region, and those who want to support the region through the tourism industry. In this class, we will polish what is necessary for the region, and use the practical research and approaches of the "Jalan Research Center", which is a research institute of the travel department of Recruit. We will continue to move forward through informational sessions and dialogues. Learn and revitalize local areas together!

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 観光地マネジメント1に続けての授業
(1)振り返り (2)討議
2 観光地マネジメント1に続けての授業
(1)振り返り (2)討議
3 地域の課題と可能性、解決するために必要な戦略とは?、
(1)講義 (2)討議
4 地域の課題と可能性、解決するために必要な戦略とは?、
(1)講義 (2)討議
5 「事例地域」からの事前情報提供
(1)講義 (2)討議
6 「事例地域」からの事前情報提供
(1)講義 (2)討議
7 地域経営(マネジメント)を学ぶ
(1)研究講義(気仙沼事例など) (2)討議
8 事例地域の戦略立案
(1)個人ワーク、グループワーク
9 実際の事例地域を視察する
(1)視察 (2)討議
10 実際の事例地域を視察する
(1)視察 (2)討議
11 事例地域の戦略立案
(1)個人ワーク、グループワーク
12 事例地域の戦略立案
(1)個人ワーク、グループワーク
13 発表、講評
14 発表、講評

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

地域を観光で元気にしたい!その想いを持って臨んでください。
ある地域の実際の課題解決提案を行っていただきます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業での発言、質問、取り組み姿勢など(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
じゃらんリサーチセンターの研究冊子、各種調査レポートを適宜、配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
じゃらんリサーチセンターの研究冊子、各種調査レポートを適宜、配布します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【系統的履修】
観光地マネジメント1(イノベーション)に続いて履修することを推奨します。

【双方向による授業割合】
8割以上(ほぼ毎回対話形式を取り入れてます)

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。