日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL001
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.G5 , Thu.G6 , Thu.G5 , Thu.G6 , Thu.G5 , Thu.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number BDS5010
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn empirically about the corporate business conceptualization process in order to develop the creative conceptualization, logical analysis skills necessary for creative management generalists, "business creators".

【Course Contents】

The purpose of this course is to empirically study the business conceptualization process of companies in order to cultivate creative conceptualization, logical analysis skills necessary for creative management generalists, or "business creators". The course consists of theoretical lectures and workshops on the business conceptualization process in the first half and business plan formulation in the second half.
 Although the business conceptualization process is difficult to formulate, the problems that must be analyzed and the issues that must be considered in the concrete implementation of the conceptualization process have been theoretically clarified, and methodologies on how to proceed with the analysis of such problems and consideration of issues have been accumulated. In the first seven weeks of the course, students will learn the process of new business conceptualization of companies theoretically, and also learn the process experientially through group work.
 In the second half of the seven-week period, students will use the knowledge and skills they gained in the first half of the program to select a specific company as a case study and work on the concept of a new business plan as a new business creator based on the company's management resources and business environment. A shift in thinking and new ideas come from the exchange of different perspectives and thinking frameworks. The conceptualization of a new business will require the discovery of new problems and the creation of new values. In this class, we will experience the process of realizing creative business concepts through intellectual interaction among members with different knowledge, experiences, and values, and aim to acquire creative business conceptualization skills as "business creators".

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 企業の戦略的意思決定
2 ビジョン策定
3 課題、テーマの明確化、アイデア発想
4 インプットセミナー、アイデアプロトタイピング
5 アイデアブラッシュアップ
6 ビジネスモデルの検討(1)
7 ビジネスモデルの検討(2)、まとめ
8 事業機会の発見と価値提案
9 環境分析と顧客セグメント
10 事業活動とチャネル構築
11 収益構造と費用構造、資源調達
12 競争優位の構築と参入障壁
13 成長戦略と長期計画
14 事業計画の総合的評価

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

系統別認定試験の免除対応科目、統計・調査法、会計学、ファイナンス関連の科目を履修しておくことが望ましい。また、経営学、経営戦略やマーケティング関連の基礎モジュール科目についても並行して履修することを推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ディスカッションへの参加・貢献度(30%)
グループワークへの貢献度の相互評価(35%)
授業内レポート(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
予備的学習や補足的学習のための文献については必要に応じて指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

パソコン操作法(特に表計算ソフトの使用方法)、財務経理の基礎が最低限必要なスキルとなる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業】
 本科目は、講義に続いてクラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。

【実務家教員】
 本科目担当教員のうち2名は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。