日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL091/VL091VL091 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Learn about the consulting process for small and medium sized businesses and establish your own methods
In this discipline, you will experience the consulting process with the cooperation of the management of real small and medium sized businesses and the goal is to acquire a 2nd method for proposing a business plan that is similar to a start up business. Since this discipline is intended to have a research and education effect only when it is combined with "Consulting Methods 2", it is required to take this course in combination with Consulting Methods 2.
In this discipline, which is the first half of the consulting process, we will focus on macro-related surveys and research, such as market trends, industry trends, and technological trends in the industry to which the partner companies belong. The students will form a team of several people for each company and the results of the surveys and research will be published in the interim and final reports. Since team research is the main focus, it is necessary to have time to gather the results of the surveys and research that you have shared, and to discuss and arrange them, in addition to the time limit indicated in the timetable.
In addition, for the relationship of the response capabilities of the partner companies, up to 12 students are selected.
1 | オリエンテーション |
2 | 講義「コンサルティング・メソッド総論」 |
3 | 講義「中小企業の経営戦略」 |
4 | 講義「中小企業のデータ検索と分析」 |
5 | 対象企業の業界分析1(演習) |
6 | 対象企業の業界分析2(演習) |
7 | 対象企業の業界分析3(発表) |
8 | 対象企業の業界分析4(ディスカッション) |
9 | 対象企業の事業分析1(演習) |
10 | 対象企業の事業分析2(演習) |
11 | 対象企業の業界・事業分析1(発表) |
12 | 対象企業の業界・事業分析2(ディスカッション) |
13 | 研究成果報告1(発表) |
14 | 研究成果報告2(ディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内もしくは電子メール、授業支援システム等にて伝達する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義への参加状況(35%) チーム作業への貢献度(30%) 中間報告および最終報告の成果(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 必要に応じて資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示する。 |
PCを持参すること。
・コンサルティング・メソッド2(VL092)を継続して履修することが条件となる。
・履修者数に上限を設けている。選抜方法は履修ガイダンス時に説明する。
・協力企業との関係により、履修希望に応えられないことがある。
・履修者の選抜結果は掲示で行う。また、履修登録は独立研究科事務室で行う。
・履修に先立って秘密保持契約を締結する。
・授業計画は、協力企業との調整によって変更になる場合がある。
・授業時間外のチーム研究、討論、取り纏め、発表準備等が必要となる。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
中小企業へのコンサルティング過程を学び、独自のメソッドを確立する
Learn about the consulting process for small and medium sized businesses and establish your own methods
この科目は、実在する中小企業の経営者の協力を得ながら当該企業へのコンサルティング過程を実体験し、第2創業的なビジネスプランを提案するメソッドを体得することを目的としている。本科目は「コンサルティング・メソッド2」と一体となってはじめて研究・教育効果が発現するものであるため、コンサルティング・メソッド2とセットでの履修が条件となる。
コンサルティング過程の前半となるこの科目では、協力企業が属する業界に関する市場動向、業界動向、技術動向などマクロ的な調査・研究に重きをおく。履修者は、会社毎に数人ずつのチームを編成し、分担して調査・研究を行い、その結果を中間および最終報告にて発表する。チーム研究が中心となるため、時間割表に示された時限以外に、各自の分担した調査・研究の成果を持ち寄り、討論と取り纏めを行う時間が必要となる。
なお、協力企業の対応能力の関係上、履修者を12名程度に選抜する。
In this discipline, you will experience the consulting process with the cooperation of the management of real small and medium sized businesses and the goal is to acquire a 2nd method for proposing a business plan that is similar to a start up business. Since this discipline is intended to have a research and education effect only when it is combined with "Consulting Methods 2", it is required to take this course in combination with Consulting Methods 2.
In this discipline, which is the first half of the consulting process, we will focus on macro-related surveys and research, such as market trends, industry trends, and technological trends in the industry to which the partner companies belong. The students will form a team of several people for each company and the results of the surveys and research will be published in the interim and final reports. Since team research is the main focus, it is necessary to have time to gather the results of the surveys and research that you have shared, and to discuss and arrange them, in addition to the time limit indicated in the timetable.
In addition, for the relationship of the response capabilities of the partner companies, up to 12 students are selected.
1 | オリエンテーション |
2 | 講義「コンサルティング・メソッド総論」 |
3 | 講義「中小企業の経営戦略」 |
4 | 講義「中小企業のデータ検索と分析」 |
5 | 対象企業の業界分析1(演習) |
6 | 対象企業の業界分析2(演習) |
7 | 対象企業の業界分析3(発表) |
8 | 対象企業の業界分析4(ディスカッション) |
9 | 対象企業の事業分析1(演習) |
10 | 対象企業の事業分析2(演習) |
11 | 対象企業の業界・事業分析1(発表) |
12 | 対象企業の業界・事業分析2(ディスカッション) |
13 | 研究成果報告1(発表) |
14 | 研究成果報告2(ディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内もしくは電子メール、授業支援システム等にて伝達する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義への参加状況(35%) チーム作業への貢献度(30%) 中間報告および最終報告の成果(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用しない。 必要に応じて資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて指示する。 |
PCを持参すること。
・コンサルティング・メソッド2(VL092)を継続して履修することが条件となる。
・履修者数に上限を設けている。選抜方法は履修ガイダンス時に説明する。
・協力企業との関係により、履修希望に応えられないことがある。
・履修者の選抜結果は掲示で行う。また、履修登録は独立研究科事務室で行う。
・履修に先立って秘密保持契約を締結する。
・授業計画は、協力企業との調整によって変更になる場合がある。
・授業時間外のチーム研究、討論、取り纏め、発表準備等が必要となる。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。