日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL151
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS6400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this lecture is to deepen the understanding of the theory through developing class discussions and short case, and to deepen the understanding of the theory, which is essential for people who promotes marketing activity in the global market, and to strengthen the practice.

【Course Contents】

The response to globalization in marketing is not about opening an office as a data collection and sales base in every market in the world. Globalization and the fact that we are based in different parts of the world are completely different. The essence of global marketing is to consider a series of value-creation from the selected market, including the combination of development, production, assembly, and service functions to create value, by utilizing the company's management resources to search and determine the unmet needs of customers and provide solutions. In Global Marketing 1, as an introduction, the framework of global marketing, decision of the market entry, decision of the method of entry, basic entry strategies, integration and adjustment between functions and areas, and organization and structure are covered with the latest text.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 グローバル市場とマーケティング
2 グローバル市場の分析(経済、技術)
3 グローバル市場の分析(文化、社会)
4 グローバル市場の分析(法律)
5 世界市場、地域市場、国内市場の統合
6 マーケティング・リサーチ
・設計
・解析
7 グローバル市場の選択
8 グローバル市場への参入
9 市場戦略総論
・市場の細分化、標的市場の抽出、提供効用の明確化
10 製品開発
・効用、製品、サービス
11 価格付け
・効用、競合、コスト
12 チャネル開発
・チャネル・プレイヤー
・リーチ vs. リッチネス
13 販売促進
・コミュニケーションミックス(広告、広報、営業、販促、SNS)
14 テスト及び解説・まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ケーススタディを実施します

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
授業で実施するプレゼンテーション(30%)
備考 (Notes)
グローバル・マーケティング2も引き続き受講することが望ましい

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 笠原英一翻訳、Ilan Alon他著 『グローバル戦略市場経営』 白桃書房 2017
2 笠原英一著 『強い会社が実行している経営戦略の教科書』 KADOKAWA 2013

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www.aprim.jp/

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。