日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL151/VL151VL151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this lecture is to deepen the understanding of the theory through developing class discussions and short case, and to deepen the understanding of the theory, which is essential for people who promotes marketing activity in the global market, and to strengthen the practice.
The response to globalization in marketing is not about opening an office as a data collection and sales base in every market in the world. Globalization and the fact that we are based in different parts of the world are completely different. The essence of global marketing is to consider a series of value-creation from the selected market, including the combination of development, production, assembly, and service functions to create value, by utilizing the company's management resources to search and determine the unmet needs of customers and provide solutions. In Global Marketing 1, as an introduction, the framework of global marketing, decision of the market entry, decision of the method of entry, basic entry strategies, integration and adjustment between functions and areas, and organization and structure are covered with the latest text.
1 | グローバル市場とマーケティング |
2 | グローバル市場の分析(経済、技術) |
3 | グローバル市場の分析(文化、社会) |
4 | グローバル市場の分析(法律) |
5 | 世界市場、地域市場、国内市場の統合 |
6 | マーケティング・リサーチ ・設計 ・解析 |
7 | グローバル市場の選択 |
8 | グローバル市場への参入 |
9 | 市場戦略総論 ・市場の細分化、標的市場の抽出、提供効用の明確化 |
10 | 製品開発 ・効用、製品、サービス |
11 | 価格付け ・効用、競合、コスト |
12 | チャネル開発 ・チャネル・プレイヤー ・リーチ vs. リッチネス |
13 | 販売促進 ・コミュニケーションミックス(広告、広報、営業、販促、SNS) |
14 | テスト及び解説・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ケーススタディを実施します |
次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業で実施するプレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
グローバル・マーケティング2も引き続き受講することが望ましい |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 笠原英一翻訳、Ilan Alon他著 | 『グローバル戦略市場経営』 | 白桃書房 | 2017 | |
2 | 笠原英一著 | 『強い会社が実行している経営戦略の教科書』 | KADOKAWA | 2013 |
http://www.aprim.jp/
【双方向による授業割合】
100%
※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
本講義は、クラス・ディスカッション及びショートケースを展開することにより、理論の理解を深めながら、グローバル市場におけるマーケティング活動を推進する人にとって必要不可欠な理論に関する理解を深め、実践力を強化することを目的としている。
The goal of this lecture is to deepen the understanding of the theory through developing class discussions and short case, and to deepen the understanding of the theory, which is essential for people who promotes marketing activity in the global market, and to strengthen the practice.
マーケティングにおけるグローバル化への対応とは、世界のあらゆる市場にデータ収集や営業の拠点としてのオフィスを開設することではない。グローバル化と世界各地に拠点を置くということは、全く別の次元である。自社の経営資源を生かして、顧客の満たされないニーズを探索・確定し、ソリューションを提供していくという一連の価値創造を、市場の選定から、価値を創るための開発、生産、組み立て、サービス等の機能の組み合わせも含め、グローバルな視点で考察することがグローバル・マーケティングの本質である。グローバル・マーケティング1では、総論として、グローバル・マーケティングの枠組み、参入市場の決定、市場参入方式の決定、参入基本戦略、機能・領域間の統合・調整、組織・体制などを最新のテキストを用いてカバーする。
The response to globalization in marketing is not about opening an office as a data collection and sales base in every market in the world. Globalization and the fact that we are based in different parts of the world are completely different. The essence of global marketing is to consider a series of value-creation from the selected market, including the combination of development, production, assembly, and service functions to create value, by utilizing the company's management resources to search and determine the unmet needs of customers and provide solutions. In Global Marketing 1, as an introduction, the framework of global marketing, decision of the market entry, decision of the method of entry, basic entry strategies, integration and adjustment between functions and areas, and organization and structure are covered with the latest text.
1 | グローバル市場とマーケティング |
2 | グローバル市場の分析(経済、技術) |
3 | グローバル市場の分析(文化、社会) |
4 | グローバル市場の分析(法律) |
5 | 世界市場、地域市場、国内市場の統合 |
6 | マーケティング・リサーチ ・設計 ・解析 |
7 | グローバル市場の選択 |
8 | グローバル市場への参入 |
9 | 市場戦略総論 ・市場の細分化、標的市場の抽出、提供効用の明確化 |
10 | 製品開発 ・効用、製品、サービス |
11 | 価格付け ・効用、競合、コスト |
12 | チャネル開発 ・チャネル・プレイヤー ・リーチ vs. リッチネス |
13 | 販売促進 ・コミュニケーションミックス(広告、広報、営業、販促、SNS) |
14 | テスト及び解説・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ケーススタディを実施します |
次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業で実施するプレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
グローバル・マーケティング2も引き続き受講することが望ましい |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 笠原英一翻訳、Ilan Alon他著 | 『グローバル戦略市場経営』 | 白桃書房 | 2017 | |
2 | 笠原英一著 | 『強い会社が実行している経営戦略の教科書』 | KADOKAWA | 2013 |
http://www.aprim.jp/
【双方向による授業割合】
100%
※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。