日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL153/VL153VL153 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this lecture is to deepen the understanding of the theory through developing class discussions and short cases, and to strengthen the essential practical skills for people who promote marketing activities in the global market.
The response to globalization in marketing is not about opening an office as a data collection and sales base in every market in the world. Globalization and the fact that we are based in different parts of the world are completely different. The essence of global marketing is to consider a series of value-creation from the selected market, including the combination of development, production, assembly, and service functions to create value, by utilizing the company's management resources to search and determine the unmet needs of customers and provide solutions. In Global Marketing 2, we will look at marketing in Asia markets where future growth is expected in the area of global marketing, especially in major ASEAN markets. The goal is to learn about regional marketing as a detailed explanation of global marketing through case studies and business plan preparations in a practical and systematic way. In Global Marketing 2, we will look at marketing in Asia markets where future growth is expected in the area of global marketing, especially in major ASEAN markets. In each session, we will review the basics of global marketing on schedule A and deepen the discussion on the following themes.
1 | ビジネス・システムの意味と構成要素 |
2 | ビジネス・システムの構成要素 (企業所有、産業ネットワーク、経営スタイル、資本調達、人材採用、信用付与、価値観、アイデンティティ、権限移譲) |
3 | アセアン市場とビジネス・システム① |
4 | アセアン市場とビジネス・システム② |
5 | グローバルビジネスの実践-成長の源泉を探す |
6 | グローバルビジネスの実践-事業領域を選定する |
7 | ブローバルビジネスの実践-権限移譲と人材開発 |
8 | グローバルビジネスの実践-実行と調整 |
9 | グローバルビジネスの実践-評価指標と留意点 |
10 | グローバル事業戦略と現状分析‐顧客分析、競合分析、自社分析、マクロ環境分析 |
11 | グローバル事業戦略と基本方向‐事業目標、事業領域、競争戦略 |
12 | ブローバル事業戦略と具体施策(STP+マーケティング・ミックス、バリューチェーン) |
13 | 確認テストの実施 |
14 | テストのポイント解説 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ケーススタディを実施します |
次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業で実施するプレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
グローバル・マーケティング1を受講しておくことが望ましい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 笠原英一翻訳、Ilan Alon他著 | 『グローバル戦略市場経営』 | 白桃書房 | 2017 | |
2 | 笠原英一翻訳、サンジェイ著 | 『フォーカス戦略』 | 東洋経済 | 2019 | |
その他 (Others) | |||||
その都度ハンドアウトを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 笠原英一 | 『経営戦略の教科書』 | Kadokawa |
http://www.aprim.jp/
【双方向による授業割合】
100%
※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
本講義は、クラス・ディスカッション及びショートケースを展開することにより、理論の理解を深めながら、グローバル市場におけるマーケティング活動を推進する人にとって必要不可欠な実践力を強化することを目的としている。
The goal of this lecture is to deepen the understanding of the theory through developing class discussions and short cases, and to strengthen the essential practical skills for people who promote marketing activities in the global market.
マーケティングにおけるグローバル化への対応とは、世界のあらゆる市場にデータ収集や営業の拠点としてのオフィスを開設することではない。グローバル化と世界各地に拠点を置くということは、全く別の次元である。自社の経営資源を生かして、顧客の満たされないニーズを探索・確定し、ソリューションを提供していくという一連の価値創造を、市場の選定から、価値を創るための開発、生産、組み立て、サービス等の機能の組み合わせも含め、グローバルな視点で考察することがグローバル・マーケティングの本質である。グローバル・マーケティング2では、グローバル・マーケティングの領域の中で、特に今後の成長が見込まれるアジア市場を対象にして、特にアセアン主要地域に関するマーケティングを研究する。ケース・スタディ及びビジネス・プラン作成を通してグローバル・マーケティングの各論としてのリージョナル・マーケティングを実践的かつ系統立てて学習していくことを目的としている。グローバル・マーケティング2では、グローバル・マーケティングの領域の中で、特に今後の成長が見込まれるアジア市場を対象にして、特にアセアン主要地域に関するマーケティングを研究する。各セッションではA日程のグローバルマーケティングの基本を復習しながら、下記のテーマについて議論を深めていく。
The response to globalization in marketing is not about opening an office as a data collection and sales base in every market in the world. Globalization and the fact that we are based in different parts of the world are completely different. The essence of global marketing is to consider a series of value-creation from the selected market, including the combination of development, production, assembly, and service functions to create value, by utilizing the company's management resources to search and determine the unmet needs of customers and provide solutions. In Global Marketing 2, we will look at marketing in Asia markets where future growth is expected in the area of global marketing, especially in major ASEAN markets. The goal is to learn about regional marketing as a detailed explanation of global marketing through case studies and business plan preparations in a practical and systematic way. In Global Marketing 2, we will look at marketing in Asia markets where future growth is expected in the area of global marketing, especially in major ASEAN markets. In each session, we will review the basics of global marketing on schedule A and deepen the discussion on the following themes.
1 | ビジネス・システムの意味と構成要素 |
2 | ビジネス・システムの構成要素 (企業所有、産業ネットワーク、経営スタイル、資本調達、人材採用、信用付与、価値観、アイデンティティ、権限移譲) |
3 | アセアン市場とビジネス・システム① |
4 | アセアン市場とビジネス・システム② |
5 | グローバルビジネスの実践-成長の源泉を探す |
6 | グローバルビジネスの実践-事業領域を選定する |
7 | ブローバルビジネスの実践-権限移譲と人材開発 |
8 | グローバルビジネスの実践-実行と調整 |
9 | グローバルビジネスの実践-評価指標と留意点 |
10 | グローバル事業戦略と現状分析‐顧客分析、競合分析、自社分析、マクロ環境分析 |
11 | グローバル事業戦略と基本方向‐事業目標、事業領域、競争戦略 |
12 | ブローバル事業戦略と具体施策(STP+マーケティング・ミックス、バリューチェーン) |
13 | 確認テストの実施 |
14 | テストのポイント解説 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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ケーススタディを実施します |
次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業で実施するプレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
グローバル・マーケティング1を受講しておくことが望ましい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 笠原英一翻訳、Ilan Alon他著 | 『グローバル戦略市場経営』 | 白桃書房 | 2017 | |
2 | 笠原英一翻訳、サンジェイ著 | 『フォーカス戦略』 | 東洋経済 | 2019 | |
その他 (Others) | |||||
その都度ハンドアウトを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 笠原英一 | 『経営戦略の教科書』 | Kadokawa |
http://www.aprim.jp/
【双方向による授業割合】
100%
※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。