日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL186
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Sat.1 , Sat.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS5000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is an introductory discipline for learning the basic concepts and theories of Business Management. We handle a wide range of Business Management, focusing on management strategy, through Introduction to Management 1 and 2, but Introduction to Management 2 aims to understand basic items of marketing theory, finance theory, and organization theory (macro and micro).

【Course Contents】

In Introduction to Management 2 we will start with “marketing theory”. We will reimagine business with the keywords "customer" and "market" and also focuses on consumer behavior. In the following "finance theory", we focus on "money" among the management resources and discuss basic items related to financing and investment evaluation to increase corporate value. In "organization theory", we focus on "people" and discuss organizational structures and systems (macro) and organizational behavior (micro) of leadership and motivation. In addition, lectures will be focused on seminars and discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 マーケティング論①
3 マーケティング論②
4 マーケティング論③
5 ファイナンス論①
6 ファイナンス論②
7 総合的議論
8 中間テスト
9 企業論
10 組織論概論
11 マクロ組織論
12 ミクロ組織論(組織行動論)
13 総合的議論とコースのまとめ
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業計画に沿って、毎回の講義の際に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席と授業への貢献、週次の課題レポート(40%)
中間テスト(30%)
最終テスト(Final Test)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 沼上 幹 わかりやすいマーケティング戦略 有斐閣 2008 4641123551
2 二村 敏子 現代ミクロ組織論―その発展と課題 有斐閣 2004 4641086990
3 岸田 民樹 現代経営組織論 有斐閣 2005 4641183309
4 朝倉 智也 一生モノのファイナンス入門 ダイヤモンド社 2016 4478068356

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

「経営学基礎1」を履修していることが望ましい。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。