日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL187
Theme・Subtitle 企業経営のフィロソフィーを考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Thu.G5 , Thu.G6
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Credits 2
Course Number BDS6000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of CSR1 is to logically recognize what CSR is.After learning the relevant basic terms and concepts, and understanding the external environment such as the economic system and history, students will master how a company should be in society, how to think, and its strategies.

【Course Contents】

Corporate social responsibility is corporate management itself, and is closely related to management strategy.In Corporate Social Responsibility 1 (CSR 1), students acquire concepts such as CSR and corporate governance necessary for modern management and organized relationships; they examine the relationship between CSR and SDGs and ESG concepts.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 経営学におけるCSR①
2 経営学におけるCSR②SDGsやESG
3 コーポレート・ガバナンスとCSR①
4 コーポレート・ガバナンスとCSR②
5 企業機関とCSR①
6 企業機関とCSR②
7 企業は誰のものか①
8 企業は誰のものか②
9 戦略的CSR①
10 戦略的CSR②
11 CSVとCSR①
12 CSVとCSR②
13 社会における企業の在り方を問う
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
発表形態は履修者数によって決定します。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:課題文献を読んで臨む
復習:講義ノートを必ず見返し、理論をまとめる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内演習(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に教科書は使いません。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 粟屋仁美 CSRと市場 立教大学出版会 2012 4901988190
2 ミルトン・フリードマン 資本主義と自由 日経BPクラシックス 2008 4822246419
3 谷本寛治 企業と社会 サステナビリティ時代の経営学 中央経済社 2020 4502331015
4 江川雅子 現代コーポレートガバナンス 日経BPマーケティング 2018 4532134897

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【系統的履修】「CSR1」と「CSR2」を併せて履修することが望ましい。
MBAでは、経営数値の把握や戦略のテクニックを学ぶと共に、フィロソフィーの学びも重要です。社会における企業の存在意義を議論しましょう。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。