日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL211/VL211VL211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will learn practically about service marketing as a core area of Service Business Management, and service marketing as a marketing strategy for the service industry in general (including service marketing and political marketing in a broad sense).
In this class, we will learn about service marketing, consider service marketing as a core area of Service Business Management Studies for the service industry as a whole.
After covering the characteristics of the service industry and its importance, we will cover all aspects of Service Business Management, covering basic knowledge of service marketing, and deepen our knowledge about it.
The business categories covered include medical and nursing care, hotel and travel, amusement and entertainment, food and beverage, IT, life insurance, banking and securities, and other services. It also covers political marketing for election campaigns and government operations.
Based on the position and awareness of the problem, we will learn how to develop and implement service marketing by developing marketing strategies such as STP, marketing tactics such as 7P and service mix, and branding, which is the positioning of a company.
In particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers. Also, in terms of customer psychology and purchasing psychology in service, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.
1 | サービス産業の特徴とサービス経営学(1) |
2 | サービス産業の特徴とサービス経営学(2) |
3 | サービス・マーケティングの基礎知識(1) |
4 | サービス・マーケティングの基礎知識(2) |
5 | サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(1) |
6 | サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(2) |
7 | サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(1) |
8 | サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(2) |
9 | サービスブランディング(1) |
10 | サービスブランディング(2) |
11 | 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(1) |
12 | 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(2) |
13 | サービスにおける顧客心理と購買心理過程(1) |
14 | サービスにおける顧客心理と購買心理過程(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予め経営戦略、マーケティング戦略等の基礎的な科目を履修しておくことを推奨するが、これらの履修がなくても理解できるような授業運営を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー | 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 | ピアソン・エデュケーション | 2008 | 9784894716575 |
4 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2019 | 9784532322656 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 竹内一正 | 『イーロン・マスクの挑戦』 | 宝島社 | 2014 | 9784800228482 |
2 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのマーケティング3.0』 | 朝日新聞出版 | 2010 | 9784023308398 |
3 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
4 | ケビン・レーン・ケラー | 『戦略的ブランド・マネジメント』 | 東急エージェンシー | 2010 | 9784884971120 |
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
サービス産業全般に対するサービス経営学の中核としてのサービス・マーケティング、サービス産業全般に対するマーケティングとしてのサービス・マーケティング(広義のサービスに関するマーケティング、政治マーケティング等も含む)を実践的に学ぶ
In this course, we will learn practically about service marketing as a core area of Service Business Management, and service marketing as a marketing strategy for the service industry in general (including service marketing and political marketing in a broad sense).
この授業では、サービス・マーケティングをサービス産業全般に対するサービス経営学の中核領域と捉えてサービス・マーケティングを学んでいく。
サービス産業の特徴やその重要性をカバーした後で、サービス経営学全般を鳥瞰し、サービス・マーケティングの基礎知識をカバー、そしてその詳細について学んでいく。
カバーする業種には、医療・介護、ホテル・旅行、アミューズメント・エンターテイメント、飲食、IT、生命保険、銀行・証券、その他サービス業等を含むものとする。 選挙戦及び政権運営を対象とする政治マーケティングも対象とする。
このような位置付けと問題意識を踏まえて、マーケティング戦略であるSTP、マーケティング戦術である7Pとサービスミックス、企業のポジショニングそのものであるブランディングというマーケティングの要諦のなかでサービス・マーケティングを策定し、実際に実行していく手法を学んでいく。
特にサービス・マーケティングの中核となるブランディングに重点を置き、サービスブランディングのみならず、店舗ブランディング、そして経営者や開発者のセルフブランディング、コーポレートブランディングについてもカバーしていく。 またサービスにおける顧客心理と購買心理過程においては、実際に想定顧客とのロープレ演習等も行い、実践的にクラスを進めていく。
In this class, we will learn about service marketing, consider service marketing as a core area of Service Business Management Studies for the service industry as a whole.
After covering the characteristics of the service industry and its importance, we will cover all aspects of Service Business Management, covering basic knowledge of service marketing, and deepen our knowledge about it.
The business categories covered include medical and nursing care, hotel and travel, amusement and entertainment, food and beverage, IT, life insurance, banking and securities, and other services. It also covers political marketing for election campaigns and government operations.
Based on the position and awareness of the problem, we will learn how to develop and implement service marketing by developing marketing strategies such as STP, marketing tactics such as 7P and service mix, and branding, which is the positioning of a company.
In particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers. Also, in terms of customer psychology and purchasing psychology in service, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.
1 | サービス産業の特徴とサービス経営学(1) |
2 | サービス産業の特徴とサービス経営学(2) |
3 | サービス・マーケティングの基礎知識(1) |
4 | サービス・マーケティングの基礎知識(2) |
5 | サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(1) |
6 | サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(2) |
7 | サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(1) |
8 | サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(2) |
9 | サービスブランディング(1) |
10 | サービスブランディング(2) |
11 | 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(1) |
12 | 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(2) |
13 | サービスにおける顧客心理と購買心理過程(1) |
14 | サービスにおける顧客心理と購買心理過程(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予め経営戦略、マーケティング戦略等の基礎的な科目を履修しておくことを推奨するが、これらの履修がなくても理解できるような授業運営を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー | 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 | ピアソン・エデュケーション | 2008 | 9784894716575 |
4 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2019 | 9784532322656 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 竹内一正 | 『イーロン・マスクの挑戦』 | 宝島社 | 2014 | 9784800228482 |
2 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのマーケティング3.0』 | 朝日新聞出版 | 2010 | 9784023308398 |
3 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
4 | ケビン・レーン・ケラー | 『戦略的ブランド・マネジメント』 | 東急エージェンシー | 2010 | 9784884971120 |
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。