日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL211
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester1
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS6700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, we will learn practically about service marketing as a core area of Service Business Management, and service marketing as a marketing strategy for the service industry in general (including service marketing and political marketing in a broad sense).

【Course Contents】

In this class, we will learn about service marketing, consider service marketing as a core area of Service Business Management Studies for the service industry as a whole.
After covering the characteristics of the service industry and its importance, we will cover all aspects of Service Business Management, covering basic knowledge of service marketing, and deepen our knowledge about it.
The business categories covered include medical and nursing care, hotel and travel, amusement and entertainment, food and beverage, IT, life insurance, banking and securities, and other services. It also covers political marketing for election campaigns and government operations.
Based on the position and awareness of the problem, we will learn how to develop and implement service marketing by developing marketing strategies such as STP, marketing tactics such as 7P and service mix, and branding, which is the positioning of a company.
In particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers. Also, in terms of customer psychology and purchasing psychology in service, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 サービス産業の特徴とサービス経営学(1)
2 サービス産業の特徴とサービス経営学(2)
3 サービス・マーケティングの基礎知識(1)
4 サービス・マーケティングの基礎知識(2)
5 サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(1)
6 サービス・マーケティングにおけるSTP戦略(2)
7 サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(1)
8 サービス・マーケティングにおける7P戦術とサービスミックス(2)
9 サービスブランディング(1)
10 サービスブランディング(2)
11 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(1)
12 選挙及び政権運営(統治)を対象とする政治マーケティング(2)
13 サービスにおける顧客心理と購買心理過程(1)
14 サービスにおける顧客心理と購買心理過程(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予め経営戦略、マーケティング戦略等の基礎的な科目を履修しておくことを推奨するが、これらの履修がなくても理解できるような授業運営を行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(20%)
期中レポート(20%)
クラス貢献(20%)
他の受講生への貢献(20%)
プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中道昭 『ミッションの経営学』 すばる舎リンケージ 2012 9784799101643
2 田中道昭 『人と組織 リーダーシップの経営学』 すばる舎リンケージ 2013 9784799102367
3 フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 ピアソン・エデュケーション 2008 9784894716575
4 田中道昭 『アマゾンが描く2022年の世界』 PHP研究所 2017 9784569837338
5 田中道昭 GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 日本経済新聞出版社 2019 9784532322656
その他 (Others)
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 竹内一正 『イーロン・マスクの挑戦』 宝島社 2014 9784800228482
2 フィリップ・コトラー 『コトラーのマーケティング3.0』 朝日新聞出版 2010 9784023308398
3 ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル 『コンテクストの時代』 日経BP社 2014 9784822250478
4 ケビン・レーン・ケラー 『戦略的ブランド・マネジメント』 東急エージェンシー 2010 9784884971120

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
 【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。