日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL216
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS6700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will learn about hospitality and marketing methods for improving customer satisfaction in all industries, including the latest service engineering

【Course Contents】

In this class, in addition to thinking of service marketing as a core area of Service Business Management in the service industry in general, service marketing is studied as a marketing method for hospitality and customer satisfaction improvement in all industries. To be specific, we will learn not only the quality and value of services, hospitality, customer value, customer satisfaction, impression, CRM and service marketing, but also the cutting edge fields of service engineering and service related mathematical marketing. As with Service Marketing 1, in particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers and in the end, we will practice service marketing to improve the companies corporate value and brand value. Also, in terms of hospitality, customer value, customer satisfaction, and inspiration, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 サービス工学とサービス・マーケティング(1)
2 サービス工学とサービス・マーケティング(2)
3 数理マーケティングとサービス・マーケティング(1)
4 数理マーケティングとサービス・マーケティング(2)
5 マネジメントシステムとサービス・マーケティング(1)
6 マネジメントシステムとサービス・マーケティング(2)
7 サービスの質と価値(1)
8 サービスの質と価値(2)
9 ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(1)
10 ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(2)
11 CRMとサービス・マーケティング(1)
12 CRMとサービス・マーケティング(2)
13 コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(1)
14 コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(20%)
期中レポート(20%)
クラス貢献(20%)
他の受講生への貢献(20%)
プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中道昭 『ミッションの経営学』 すばる舎リンケージ 2012 9784799101643
2 田中道昭 『人と組織 リーダーシップの経営学』 すばる舎リンケージ 2013 9784799102367
3 窪山哲雄 『ホスピタリティ・マーケティングの教科書』 実業之日本社 2014 9784408594002
4 田中道昭 『アマゾンが描く2022年の世界』 PHP研究所 2017 9784569837338
その他 (Others)
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ティム・ブラウン 『デザイン思考が世界を変える』 早川書房 2014 9784150504076
2 ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル 『コンテクストの時代』 日経BP社 2014 9784822250478
3 本村陽一 『サービス工学の技術』 東京電機大学出版局 2012 9784501551001
4 泉田良輔 『Google vs. トヨタ—自動運転車は始まりにすぎない』 角川 2014 9784040800233
5 田中道昭 GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 日本経済新聞出版社 2029 9784532322656

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

系統的履修
サービス・マーケティング1を履修しておくこと。
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
 【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。