日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL216/VL216VL216 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will learn about hospitality and marketing methods for improving customer satisfaction in all industries, including the latest service engineering
In this class, in addition to thinking of service marketing as a core area of Service Business Management in the service industry in general, service marketing is studied as a marketing method for hospitality and customer satisfaction improvement in all industries. To be specific, we will learn not only the quality and value of services, hospitality, customer value, customer satisfaction, impression, CRM and service marketing, but also the cutting edge fields of service engineering and service related mathematical marketing. As with Service Marketing 1, in particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers and in the end, we will practice service marketing to improve the companies corporate value and brand value. Also, in terms of hospitality, customer value, customer satisfaction, and inspiration, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.
1 | サービス工学とサービス・マーケティング(1) |
2 | サービス工学とサービス・マーケティング(2) |
3 | 数理マーケティングとサービス・マーケティング(1) |
4 | 数理マーケティングとサービス・マーケティング(2) |
5 | マネジメントシステムとサービス・マーケティング(1) |
6 | マネジメントシステムとサービス・マーケティング(2) |
7 | サービスの質と価値(1) |
8 | サービスの質と価値(2) |
9 | ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(1) |
10 | ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(2) |
11 | CRMとサービス・マーケティング(1) |
12 | CRMとサービス・マーケティング(2) |
13 | コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(1) |
14 | コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | 窪山哲雄 | 『ホスピタリティ・マーケティングの教科書』 | 実業之日本社 | 2014 | 9784408594002 |
4 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・ブラウン | 『デザイン思考が世界を変える』 | 早川書房 | 2014 | 9784150504076 |
2 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
3 | 本村陽一 | 『サービス工学の技術』 | 東京電機大学出版局 | 2012 | 9784501551001 |
4 | 泉田良輔 | 『Google vs. トヨタ—自動運転車は始まりにすぎない』 | 角川 | 2014 | 9784040800233 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2029 | 9784532322656 |
系統的履修
サービス・マーケティング1を履修しておくこと。
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
すべての産業に対するホスピタリティーや顧客満足向上におけるマーケティング手法を最新のサービス工学等も交えて実践的に学んでいく
We will learn about hospitality and marketing methods for improving customer satisfaction in all industries, including the latest service engineering
この授業では、サービス・マーケティングをサービス産業全般に対するサービス経営学の中核領域であると捉えることに加えて、すべての産業におけるホスピタリティーや顧客満足向上に対するマーケティング手法と捉えて、サービス・マーケティングを学んでいく。 具体的には、サービスの質と価値、ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動、CRMとサービス・マーケティング等のサービス・マーケティングの領域のみならず、サービス工学やサービスに関連する数理マーケティング等の先端分野も学んでいく。 サービス・マーケティング1と同様に、特にサービス・マーケティングの中核となるブランディングに重点を置き、サービスブランディングのみならず、店舗ブランディング、そして経営者や開発者のセルフブランディング、コーポレートブランディングについてもカバーし、最終的にはコーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティングを実践していく。 またホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動においては、実際に想定顧客とのロープレ演習等も行い、実践的にクラスを進めていく。
In this class, in addition to thinking of service marketing as a core area of Service Business Management in the service industry in general, service marketing is studied as a marketing method for hospitality and customer satisfaction improvement in all industries. To be specific, we will learn not only the quality and value of services, hospitality, customer value, customer satisfaction, impression, CRM and service marketing, but also the cutting edge fields of service engineering and service related mathematical marketing. As with Service Marketing 1, in particular, we will focus on company branding, which is the core of service marketing, and will cover not only service branding, but also store branding, and self-branding and corporate branding for managers and developers and in the end, we will practice service marketing to improve the companies corporate value and brand value. Also, in terms of hospitality, customer value, customer satisfaction, and inspiration, we will also actually perform roleplay seminars with the supposed customer, and proceed with the class in a practical way.
1 | サービス工学とサービス・マーケティング(1) |
2 | サービス工学とサービス・マーケティング(2) |
3 | 数理マーケティングとサービス・マーケティング(1) |
4 | 数理マーケティングとサービス・マーケティング(2) |
5 | マネジメントシステムとサービス・マーケティング(1) |
6 | マネジメントシステムとサービス・マーケティング(2) |
7 | サービスの質と価値(1) |
8 | サービスの質と価値(2) |
9 | ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(1) |
10 | ホスピタリティー、顧客価値、顧客満足、感動(2) |
11 | CRMとサービス・マーケティング(1) |
12 | CRMとサービス・マーケティング(2) |
13 | コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(1) |
14 | コーポレートバリューとブランドバリュー向上のためのサービス・マーケティング(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | 窪山哲雄 | 『ホスピタリティ・マーケティングの教科書』 | 実業之日本社 | 2014 | 9784408594002 |
4 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・ブラウン | 『デザイン思考が世界を変える』 | 早川書房 | 2014 | 9784150504076 |
2 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
3 | 本村陽一 | 『サービス工学の技術』 | 東京電機大学出版局 | 2012 | 9784501551001 |
4 | 泉田良輔 | 『Google vs. トヨタ—自動運転車は始まりにすぎない』 | 角川 | 2014 | 9784040800233 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2029 | 9784532322656 |
系統的履修
サービス・マーケティング1を履修しておくこと。
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。