日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL221
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Thu.G5 , Thu.G6
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to provide an understanding of the basic concepts of marketing research.

【Course Contents】

Marketing research has the function of collecting and analyzing various types of information necessary for marketing decision-making, with the aim of reducing decision-making risks in marketing activities.
In this course, we aim to understand the basic concepts of marketing research, especially qualitative research, and learn about the basic ideas of marketing research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:消費者理解とマーケティングリサーチ
2 マーケティング課題とリサーチ
3 定性調査と定量調査
4 学術調査と実務的調査
5 定性調査(1):インタビュー調査
6 定性調査(2):インタビュー調査
7 定性調査(3):観察法調査
8 定性調査(4)観察法調査
9 実務家による実践報告(A)
10 実務家による実践報告(A)
11 実務家による実践報告(B)
12 実務家による実践報告(B)
13 期末課題報告(A)
14 期末課題報告(B)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜講義内にて,指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題プレゼンテーション(60%)
授業内ディスカッションへの貢献度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜講義内にて,紹介する

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
関連テーマに応じて適宜講義内にて,参考文献等を紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

(1)全授業回をオンラインでの実施予定。
(2)大学院における専門科目として、相応の事前学習(事前課題学習等)が必須となるため、履修を希望するものは、その点について留意すること。
(3)実務家ゲストスピカ―の招聘を予定する。
(4)各回の講義内容は前後する場合がある。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。