日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL231
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 授業形態の詳細については初回講義にて説明する(基本的にはオンラインでも受講で可能な運営を想定している)。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS5300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of this course is to understand the historical development of strategy, and then to deepen the understanding of the phenomenon and the theory about the overall view of strategy.

【Course Contents】

After understanding the historical transition of business strategy, each theme that constitutes the overall structure of strategy will be discussed. Specifically, business strategy, corporate strategy, market strategy, and new business strategy will be discussed, including theoretical background. For each theme, we will use case study analysis and deepen discussions within the class to sort out the characteristics and issues of each theme. Note that the content and management methods may be changed depending on the number of students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 経営戦略論の発展
3 経営理念
4 企業と外部環境
5 業界環境とSCPロジック
6 リソース・ベースト・ビューと活動システム図
7 コストリーダーシップと差別化
8 競争戦略とレッドクイーン理論
9 企業戦略(垂直統合と取引コスト)
10 戦略の転換
11 製品と事業のライフサイクルと新規事業戦略
12 イノベーションの正当化
13 ビジネスモデル
14 プレゼンテーション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・授業コミットメント(30%)
プレゼンテーション(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
資料と講義ハンドアウトは随時配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 三谷宏治 『経営戦略全史』 ディスカバリー・トゥエンティワン 2013
2 入山章栄 『世界標準の経営理論』 ダイヤモンド社 2019
その他 (Others)
その他資料は随時配布する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本講とコーポレート・ストラテジー2はセットになっているため、本講から受講することが望ましい。

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。