日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL243
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Sat.1 , Sat.2
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

  We will be able to understand the basic terms, concepts, theories, etc. related to marketing strategies accurately, and to explain various marketing strategies logically in our own way.

【Course Contents】

  In "Marketing Strategy 1" and "Marketing Strategy 2", we will explain the basic terms, concepts, and theories etc. related to marketing strategies in an easy to understand manner.
  This class, Marketing Strategy 1, will cover the seven areas of essences of marketing, businesses and marketing strategies, creation of competitive advantages, marketing basic frameworks, marketing information and customer insights, buying behavior of consumers, and products, services, and brands.
  The specific procedures are as follows: First, the person in charge will make a resume for the designated place and present it. After that, through question and answer sessions and discussions among all participants, we will confirm whether or not basic terms, concepts, and theories related to marketing strategies have been accurately understood.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングの本質(その1)
2 マーケティングの本質(その2)
3 企業とマーケティング戦略(その1)
4 企業とマーケティング戦略(その2)
5 競争優位の創造(その1)
6 競争優位の創造(その2)
7 マーケティングの基本枠組み(その1)
8 マーケティングの基本枠組み(その2)
9 マーケティング情報とカスタマー・インサイト(その1)
10 マーケティング情報とカスタマー・インサイト(その2)
11 消費者の購買行動(その1)
12 消費者の購買行動(その2)
13 製品、サービス、ブランド(その1)
14 製品、サービス、ブランド(その2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

①とくに専門用語に留意しつつ、事前に配信されるレジュメを予習しておいてください。
②各授業の内容について、入念に復習してください。
③日頃から、「日本経済新聞」、「日経産業新聞」、「日経MJ(流通新聞)」などの新聞や「週刊ダイヤモンド」、「週刊東洋経済」、
 「日経ビジネス」などの雑誌を読んだり、「クローズアップ現代」、「日経スペシャル ガイアの夜明け」、「日経スペシャル カン ブリア宮殿」、「ワールドビジネスサテライト(WBS)」を観たりするなどして、マーケティングに関心をもつようにしてくだ さい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
レジュメおよび発表の内容(30%)
質疑応答やディスカッションの内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 フィリップ・コトラー、ゲイリー・アームストロング、恩藏直人(著) 『マーケティング原理』 丸善出版 2014年 9784621066225

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜、紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。