日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL244
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester2
DayPeriod・Room Sat.1 , Sat.2
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

  We will be able to understand the basic terms, concepts, theories, etc. related to marketing strategies accurately, and to explain various marketing strategies logically in our own way.

【Course Contents】

  "Marketing Strategy 2" is a continuation of “Marketing Strategy 1”, and we will explain the basic terms, concepts, and theories etc. related to marketing strategies in an easy to understand manner.
  This class, Marketing Strategy 2, will cover the seven areas of new product development and product life cycle strategies, marketing channels to provide customer values, pricing, communication to convince customer values, advertising and public relations, personal selling and sales promotion, direct marketing and online marketing.
  The specific procedures are as follows: First, the person in charge will make a resume for the designated place and present it. After that, through question and answer sessions and discussions among all participants, we will confirm whether or not basic terms, concepts, and theories related to marketing strategies have been accurately understood.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 新製品開発と製品ライフサイクル戦略(その1)
2 新製品開発と製品ライフサイクル戦略(その2)
3 マーケティング・チャネルによる顧客価値の提供(その1)
4 マーケティング・チャネルによる顧客価値の提供(その2)
5 価格設定(その1)
6 価格設定(その2)
7 コミュニケーションによる顧客価値の説得(その1)
8 コミュニケーションによる顧客価値の説得(その2)
9 広告とパブリック・リレーションズ(その1)
10 広告とパブリック・リレーションズ(その2)
11 人的販売と販売促進(その1)
12 人的販売と販売促進(その2)
13 ダイレクト・マーケティングとオンライン・マーケティング(その1)
14 ダイレクト・マーケティングとオンライン・マーケティング(その2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

①とくに専門用語に留意しつつ、事前に配信されるレジュメを予習しておいてください。
②各授業の内容について、入念に復習してください。
③日頃から、「日本経済新聞」、「日経産業新聞」、「日経MJ(流通新聞)」などの新聞や「週刊ダイヤモンド」、「週刊東洋経済」、
 「日経ビジネス」などの雑誌を読んだり、「クローズアップ現代」、「日経スペシャル ガイアの夜明け」、「日経スペシャル カン ブリア宮殿」、「ワールドビジネスサテライト(WBS)」を観たりするなどして、マーケティングに関心をもつようにしてくだ さい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
レジュメおよび発表の内容(30%)
質疑応答やディスカッションの内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 フィリップ・コトラー、ゲイリー・アームストロング、恩藏直人(著) 『マーケティング原理』 丸善出版 2014年 9784621066225

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜、紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。