日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL245/VL245VL245 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to deepen the understanding of organizational behavior and related theories through case analysis.
This course is taught using cases, which are teaching materials that depict various issues related to strategy and organization of companies. The cases contain a lot of information about corporate behavior and strategy, and students extract important information from the cases to analyze strategy and decision making. There is no "one right answer" to strategy and decision making, but the multifaceted and logical analysis is essential to improve the quality of decision making. Therefore, using various cases to analyze strategy and decision making to deepen understanding of corporate behavior and strategy will help develop important skills for management.
The management of this course will consist of group discussions and case discussions. The content of the cases and other management methods may be changed depending on the number of students.
1 | イントロダクション |
2 | ショートケース |
3 | マーケティング: ダイソン株式会社:日本市場への参入 |
4 | マーケティング: ダイソン株式会社:日本市場への参入 |
5 | 企業戦略: ワタベウェディング |
6 | 企業戦略: ワタベウェディング |
7 | 競争戦略: トリンプインターナショナル/ワコール |
8 | 競争戦略: トリンプインターナショナル/ワコール |
9 | イノベーション: ウーバー: 世界の移動手段を変革する |
10 | イノベーション: ウーバー: 世界の移動手段を変革する |
11 | 成長戦略: 株式会社バルスの成長戦略 |
12 | 成長戦略: 株式会社バルスの成長戦略 |
13 | 戦略と実行: アイリスオーヤマ株式会社 |
14 | 戦略と実行: アイリスオーヤマ株式会社 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発言などのクラスへの貢献(30%) ケース課題(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ケースの購入方法は別途授業内で指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
ケース分析によって、企業行動や戦略およびそれに関連する理論の理解を深めることを目的とする。
The purpose of this course is to deepen the understanding of organizational behavior and related theories through case analysis.
本科目は、ケースと呼ばれる企業などの戦略、組織等に関わる様々な問題が描かれている教材を用いて行われる。ケースには企業行動や戦略に関する多くの情報が書かれており、その中から重要な情報を抽出して戦略や意思決定に対する分析を行う。戦略や意思決定に「唯一の正解」は存在しないが、意思決定の質を高めるには多面的かつロジカルな分析が不可欠である。そのため、様々なケースを用いて戦略や意思決定を分析して企業行動や戦略の理解を深めることは、経営にとって重要な能力の醸成につながる。
本科目の運営はグループ討議とケース討議によって構成される。ケース内容等の運営方法は、学生数に応じて変更することもある。
This course is taught using cases, which are teaching materials that depict various issues related to strategy and organization of companies. The cases contain a lot of information about corporate behavior and strategy, and students extract important information from the cases to analyze strategy and decision making. There is no "one right answer" to strategy and decision making, but the multifaceted and logical analysis is essential to improve the quality of decision making. Therefore, using various cases to analyze strategy and decision making to deepen understanding of corporate behavior and strategy will help develop important skills for management.
The management of this course will consist of group discussions and case discussions. The content of the cases and other management methods may be changed depending on the number of students.
1 | イントロダクション |
2 | ショートケース |
3 | マーケティング: ダイソン株式会社:日本市場への参入 |
4 | マーケティング: ダイソン株式会社:日本市場への参入 |
5 | 企業戦略: ワタベウェディング |
6 | 企業戦略: ワタベウェディング |
7 | 競争戦略: トリンプインターナショナル/ワコール |
8 | 競争戦略: トリンプインターナショナル/ワコール |
9 | イノベーション: ウーバー: 世界の移動手段を変革する |
10 | イノベーション: ウーバー: 世界の移動手段を変革する |
11 | 成長戦略: 株式会社バルスの成長戦略 |
12 | 成長戦略: 株式会社バルスの成長戦略 |
13 | 戦略と実行: アイリスオーヤマ株式会社 |
14 | 戦略と実行: アイリスオーヤマ株式会社 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発言などのクラスへの貢献(30%) ケース課題(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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ケースの購入方法は別途授業内で指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。