日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL247
Theme・Subtitle ブランドマーケティングを学び、ブランドマネージャーの仕事を知る
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 原則は対面で、オンラインは必要最低限にて認めています。基本的にインタラクティブな講義を目指しており、ワークショップ形式中心で、外部ゲストによる実務的な課題を共有いただきながら講義内で課題解決を考える機会を数多く準備します。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Sat.3 , Sat.4
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Credits 2
Course Number BDS6400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will understand the framework and strategy necessary to create a "brand that is loved for times to come" even after 10 years, and our goal will be to acquire a part of the skill of a "brand manager", who is active in business and be able to make use of it in the business.

【Course Contents】

In order to consolidate corporate management, it is important to establish a brand that is loved for times to come = "10 years brand". In order to build that brand, various techniques are used to clarify the concept of the brand and to nurture, recognize, and enhance the value of its personality. A new logo and design, differentiation from competitors, and communication with consumers is needed. How does this brand power relate to the growth of the business? We will give lectures focusing on specific cases. Also, there will be several opportunities to increase our understanding together with guest speakers. Basically, it is a group work centered lecture. At the beginning, we will check the intention of each student and make the progress of the lecture flexible.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ブランドとは何か?ブランドの基本を学ぶ
2 拡大するブランド領域について理解する
3 ブランドが企業にもたらす3つの価値 (ブランドエクイティ)
4 企業が取り組むブランド戦略を分析する
5 スターブランドと墓場ブランドの差を分析する
6 墓場ブランドをスターブランドに変える条件
7 ゲストスピーカーとディスカッション (ブランドマネージャーをお招きする予定)
8 ブランドのレバレッジ効果
9 ブランドなんかいらないと主張する人の背景
10 ブランドロイヤリティーを高める
11 ブラント対比によるロイヤリティー分析1
12 ブラント対比によるロイヤリティー分析1
13 フィールドワークを活用したブランド分析
14 グループ討議を中心としたラップアップ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
フィールワークは講義内では前提としていませんが、事前課題等でお願いする可能性があります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テーマを決めたブランド分析のために各自で調査分析を依頼することがあります。消費者目線でロイヤリティーを高めるための課題を整理していただきます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業で指示した提出物(40%)
グループワークに対する貢献(40%)
授業での積極的な発表(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 デービッド・A. アーカー カテゴリー・イノベーション 日本経済新聞出版社 2011年 4532317509
2 ナオミ・クライン ブランドなんかいらない はまの出版 2001年 4893613251
3 アルライズ ブランディング22の法則 東急エージェンシー出版部 1999年 488497073
4 フィリップコトラー コトラーのマーケティング4.0 スマートフォン時代の究極法則 朝日新聞出版 2017年 074156
5 片平秀貴 新版 パワー・ブランドの本質 ダイヤモンド社 1999年 00354

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ビジネスにおいてブランドおよびマーケティングテーマのスキルを高めたい人であれば、その意欲を前提に履修を歓迎します。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ネットワーク環境があり、オンラインで履修も可能なPCの持参をお願いします。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。