日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL251
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Wed.G5 , Wed.G6
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Credits 2
Course Number BDS6400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will learn how to market the whole company both internally and externally, and how to brand the whole company, such as mission branding, while having a high fusion with the main marketing strategy, such as product and service strategy, etc. We will also cover branding and other aspects of political marketing.

【Course Contents】

Corporate Marketing is a method of marketing an entire organization, such as a company, internally and externally.
While the core of this is mission branding, consistency with all classes of the strategic pyramid of the business is indispensable, not only products and services that are actually provided to customers, but also store strategies, management strategies, etc.
In the background of products and services, there is a corporate brand, and it is integrated together with the brand of products and services. The products and services of businesses with excellent brands are not only superior products and services, but are supported by corporate activities to maintain first class quality and brand promise as their background.
In this lecture, based on the awareness of the problem, we will learn how to develop and implement Corporate Marketing by developing marketing strategies such as STP, marketing tactic 4P, and branding, which is the positioning of a company and the essence of marketing.
We will cover techniques to enhance the mission, vision, value, and strategy of a business in cooperation with actual products and services. In particular, we will focus on company branding, which is the core of Corporate Marketing, and will cover not only corporate branding, but also product branding, store branding, and self-branding for managers and developers.
Among them, we cover the area of Corporate Marketing, which is the construction of grand design, and create the entire picture and constitutes, starting from the brand philosophy and brand vision, not only from the brand strategy, but also from the products and services, to the actual design and we will learn how to present the ideal image of the brand and mission branding.
Further, we will cover the practice of corporate PR, corporate identity, and investor relations (IR) of listed companies as Corporate Marketing, and finally, we will also teach how to raise corporate value, brand value, and stock price.
We will also cover branding in political marketing (especially in electoral marketing).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 コーポレート・マーケティングの基礎知識とSTP戦略(1)
2 コーポレート・マーケティングの基礎知識とSTP戦略(2)
3 コーポレート・マーケティングと4P戦術(1)
4 コーポレート・マーケティングと4P戦術(2)
5 コーポレートブランディングと商品・サービスブランディング(1)
6 コーポレートブランディングと商品・サービスブランディング(2)
7 マーケティング3.0とミッションブランディング(1)
8 マーケティング3.0とミッションブランディング(2)
9 企業PRとコーポレートアイデンティティー(1)
10 企業PRとコーポレートアイデンティティー(2)
11 政治マーケティングにおけるブランディング(1)
12 政治マーケティングにおけるブランディング(2)
13 コーポレートバリューとブランドバリュー(1)
14 コーポレートバリューとブランドバリュー(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予め経営戦略、マーケティング戦略等の基礎的な科目を履修しておくことを推奨する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(20%)
期中レポート(20%)
クラス貢献(20%)
他の受講生への貢献(20%)
プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中道昭 『ミッションの経営学』 すばる舎リンケージ 2012 9784799101643
2 田中道昭 『人と組織 リーダーシップの経営学』 すばる舎リンケージ 2013 9784799102367
3 ケビン・レーン・ケラー 『戦略的ブランド・マネジメント』 東急エージェンシー 2010 9784884971120
4 高橋恭介+田中道昭 『あしたの履歴書』 ダイヤモンド社 2017 9784478103937
5 田中道昭 『アマゾンが描く2022年の世界』 PHP研究所 2017 9784569837338
その他 (Others)
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 ピアソン・エデュケーション 2008 9784894716575
2 竹内一正 『イーロン・マスクの挑戦』 宝島社 2014 9784800228482
3 ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル 『コンテクストの時代』 日経BP社 2014 9784822250478
4 ティム・ブラウン 『デザイン思考が世界を変える』 早川書房 2014 9784150504076
5 田中道昭 GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 日本経済新聞出版社 2019 9784532322656

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
 【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。