日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL268
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester1
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will clarify the organic relationship between marketing strategy, marketing research, and consumer behavior, as well as organize and understand the theory of consumer behavior theory as a theoretical system, and be able to utilize it in practice.

【Course Contents】

Consumers perceive and choose products and services though their needs and wants from the environment surrounding their past experiences and self. At that time, they will accept various elements of the environment as information. Further, they will buy, own, see the results of use, and have a feeling of satisfactory or unsatisfactory. As described above, many internal and external variables act on consumer behavior. In Consumer Behavior, the theme is to consider what kind of variables intervene, influence, and what kind of results occur when consumers carry out consumption activities such as purchase, possession, and usage. Consumer Behavior theory is considered to be a basic theory system for designing marketing strategies and for promoting Marketing Research. The goal of this lecture is to clarify the organic relationship between marketing strategy, marketing research, and consumer behavior, and to organize and understand consumer behavior as a theoretical system.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングと消費者行動
・マーケティングとは
・消費者行動とは
2 消費者行動の分析フレームワーク
・消費者行動分析レベル
・消費者行動分析モデル
3 消費者行動研究の理論体系
・系譜と主要モデル
4 消費行動の変化
・消費行動の分析アプローチ
・消費行動変化の要因
5 情報処理プロセス
・情報処理のメカニズム
・情報処理の動機付け
6 情報処理プロセス
・情報処理の知識
・情報処理の能力
7 意思決定プロセス
・意思決定プロセス理論
・購買前のプロセス
8 意思決定プロセス
・購買時のプロセス
・購買後のプロセス
9 消費者行動の統合的モデル
10 消費者行動の統合的モデル
11 消費者行動と準拠集団・家族
12 消費者行動と文化、ライフスタイル
13 消費者行動論のまとめ
14 テスト及び解説

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ケーススタディを実施する予定です

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびCanvas LMS上でコメントする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
授業で実施するクイズや授業での発表(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 青木幸弘他 『消費者行動論』 有斐閣アルマ 2015
2 笠原英一 『強い会社が実行している「経営戦略」の教科書』 KADOKAWA 2019

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。