日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL270
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We will clarify the organic relationship between marketing strategy, marketing research, and consumer behavior, as well as organize and understand the theory of consumer behavior theory as a theoretical system, and be able to utilize it in practice.

【Course Contents】

Consumers perceive and choose products and services though their needs and wants from the environment surrounding their past experiences and self. At that time, they will accept various elements of the environment as information. Further, they will buy, own, see the results of use, and have a feeling of satisfactory or unsatisfactory. As described above, many internal and external variables act on consumer behavior. In Consumer Behavior, the theme is to consider what kind of variables intervene, influence, and what kind of results occur when consumers carry out consumption activities such as purchase, possession, and usage. Consumer Behavior theory is considered to be a basic theory system for designing marketing strategies and for promoting Marketing Research. In this lecture, based on the theoretical system constructed in Consumer Behavior 3, by studying application examples in various business fields, contents are offered to deepen the understanding of consumer behavior and to enhance the practical ability as a practitioner/professional at the same time.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 消費者行動論とマーケティング
・情報処理プロセスとマーケティング・マネジメント・プロセス
・購買意思決定と価値伝達のデザイン
2 消費者行動論とブランディング
・ブランド構築の視点、構成要素、
3 定量的リサーチと消費者行動論
・アンケート/サーベイ調査の設計
4 定量的リサーチと消費者行動論
・多変量解析を用いた調査分析
5 定性的リサーチと消費者行動論
・FGI、インデプス・インタビュー、顧客訪問、顧客アドバイザリーパネル
6 定性的リサーチと消費者行動論
・デザインシンキング、エスノグラフィー
7 消費者行動論とマーケティング・マネジメント
・セグメンテーション及びターゲティングに関する定量分析
8 消費者行動論とマーケティング・マネジメント
・セグメンテーション及びターゲティングに関する定量分析
9 消費者行動論とマーケティング・マネジメント
・ポジショニング/パーセプション・マップに関する定量分析
10 消費者行動論とマーケティング・マネジメント
・ポジショニング/パーセプション・マップに関する定量分析
11 消費者行動論に関するケース・スタディ
・消費財ケース
12 消費者行動論に関するケース・スタディ
・産業財ケース
13 消費者行動論に関するまとめ
14 テスト及び解説

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ケーススタディを実施する予定です

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびCanvas LMS上でコメントする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
授業で実施するクイズや授業での発表(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井上崇通 消費者行動論 同文館 2018
その他 (Others)
各セッションでハンドアウトを用意する。日米欧の最新論文を基に、新しいコンテンツをカスタマイズして配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 笠原英一 『強い会社が実行している「経営戦略」の教科書』 中経出版 2013

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。