日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL591/VL591VL591 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Study about the development and implementation of "strategy x leadership x management" in medical and medical industries, the grand design construction of the industry and the business, growth strategies, etc.
* MBA x medical and nursing care business
Study MBA Business Management application in medical and nursing care businesses as an application discipline of MBA.
* Mission, vision, value x strategy x leadership x management
MBA application disciplines are mission, vision, value x strategy x leadership x management, etc.
and apply them to medical and nursing care businesses.
* Strategic framework analysis, evaluation, and strategy creation
We are also planning to be able to use the framework by utilizing frameworks such as PEST analysis, 5F analysis, SWOT analysis, 3C analysis, STP analysis for medical and nursing care businesses.
* Support both for medical and nursing care workers and other students attending the lecture
By gradually adding medical and nursing expertise to the program, other students will be able to participate in highly specialized discussions along the way, and we will also provide highly specialized and advance learning tasks to meet the needs of medical and nursing care workers.
* Through case studies of actual medical institutions, we will cover analysis, evaluation, and strategy development for medical institutions.
We will manage class by starting from simple cases, and at the end, it will be implemented by inserting expertise of the medical care in stages so that cases of the actual medical institution can be solved as well.
We welcome not only medical and nursing care workers, but also students who want to learn how to use the skill set of MBA in a wide range of practical ways.
1 | 医療・メディカル産業全般(1) |
2 | 医療・メディカル産業全般(2) |
3 | 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(1) |
4 | 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(2) |
5 | 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(1) |
6 | 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(2) |
7 | 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(1) |
8 | 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(2) |
9 | 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(1) |
10 | 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(2) |
11 | 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(1) |
12 | 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(2) |
13 | 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(1) |
14 | 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
医療・メディカル産業全般に対して、多くの異業種の知見から学び、世界観や歴史観から常に新たな視点で成長戦略を描くことを普段から意識しておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | 田中道昭 | 『歯科医院経営改善プログラム』 | クインテッセンス出版 | 2014 | 9784781204031 |
4 | フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー | 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 | ピアソン・エデュケーション | 2008 | 9784894716575 |
5 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのマーケティング3.0』 | 朝日新聞出版 | 2010 | 9784023308398 |
2 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
3 | 真野俊樹 | 『医療が日本の主力商品となる』 | ディスカヴァー21 | 2012 | 9784799312230 |
4 | 齋藤勝裕 | 『ニュースがよくわかる生命科学超入門』 | ディスカヴァー21 | 2014 | 9784799314906 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2019 | 9784532322656 |
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
医療・メディカル産業における「戦略×リーダーシップ×マネジメント」の策定・実行、同産業や同事業のグランドデザイン構築、成長戦略などについて学ぶ
Study about the development and implementation of "strategy x leadership x management" in medical and medical industries, the grand design construction of the industry and the business, growth strategies, etc.
*MBA×医療・介護ビジネス
MBAの応用科目としてMBAで学ぶ経営学を医療・介護ビジネスに応用
*ミッション・ビジョン・バリュー×戦略×リーダーシップ×マネジメント
MBAの応用科目としてミッション・ビジョン・バリュー×戦略×リーダーシップ×マネジメント等
を医療・介護ビジネスに応用
*戦略フレームワークでの分析・評価と戦略作成
PEST分析、5F分析、SWOT分析、3C分析、STP分析等のフレームワークを医療・介護ビジネスに活用していくことでフレームワークを使いこなせるようになることも企図
*医療介護従事者とそれ以外の受講生双方に対応
徐々に医療介護の専門知識を加えていくことでそれ以外の受講生も途中から専門性の高いディスカッションが可能になるようにするのとともに、医療介護従事者のニーズにも対応するように専門性の高い事前学習課題等も提供
*実際の医療機関のケーススタディーを通じて医療機関への分析・評価及び戦略策定までをもカバー
シンプルなケースからスタートして最後には実際の医療機関のケースも解けるように医療介護の専門知識などを段階的に挿入していくことでクラス運営を実行
医療・介護事業従事者のみならず、広くMBAでのスキルセットの活用方法を実践的に学びたい受講生も歓迎する。介護ビジネス論と併せての受講を推奨。
* MBA x medical and nursing care business
Study MBA Business Management application in medical and nursing care businesses as an application discipline of MBA.
* Mission, vision, value x strategy x leadership x management
MBA application disciplines are mission, vision, value x strategy x leadership x management, etc.
and apply them to medical and nursing care businesses.
* Strategic framework analysis, evaluation, and strategy creation
We are also planning to be able to use the framework by utilizing frameworks such as PEST analysis, 5F analysis, SWOT analysis, 3C analysis, STP analysis for medical and nursing care businesses.
* Support both for medical and nursing care workers and other students attending the lecture
By gradually adding medical and nursing expertise to the program, other students will be able to participate in highly specialized discussions along the way, and we will also provide highly specialized and advance learning tasks to meet the needs of medical and nursing care workers.
* Through case studies of actual medical institutions, we will cover analysis, evaluation, and strategy development for medical institutions.
We will manage class by starting from simple cases, and at the end, it will be implemented by inserting expertise of the medical care in stages so that cases of the actual medical institution can be solved as well.
We welcome not only medical and nursing care workers, but also students who want to learn how to use the skill set of MBA in a wide range of practical ways.
1 | 医療・メディカル産業全般(1) |
2 | 医療・メディカル産業全般(2) |
3 | 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(1) |
4 | 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(2) |
5 | 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(1) |
6 | 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(2) |
7 | 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(1) |
8 | 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(2) |
9 | 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(1) |
10 | 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(2) |
11 | 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(1) |
12 | 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(2) |
13 | 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(1) |
14 | 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
医療・メディカル産業全般に対して、多くの異業種の知見から学び、世界観や歴史観から常に新たな視点で成長戦略を描くことを普段から意識しておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中道昭 | 『ミッションの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2012 | 9784799101643 |
2 | 田中道昭 | 『人と組織 リーダーシップの経営学』 | すばる舎リンケージ | 2013 | 9784799102367 |
3 | 田中道昭 | 『歯科医院経営改善プログラム』 | クインテッセンス出版 | 2014 | 9784781204031 |
4 | フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー | 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 | ピアソン・エデュケーション | 2008 | 9784894716575 |
5 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フィリップ・コトラー | 『コトラーのマーケティング3.0』 | 朝日新聞出版 | 2010 | 9784023308398 |
2 | ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル | 『コンテクストの時代』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822250478 |
3 | 真野俊樹 | 『医療が日本の主力商品となる』 | ディスカヴァー21 | 2012 | 9784799312230 |
4 | 齋藤勝裕 | 『ニュースがよくわかる生命科学超入門』 | ディスカヴァー21 | 2014 | 9784799314906 |
5 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2019 | 9784532322656 |
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。