日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL591
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Mon.G5 , Mon.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Study about the development and implementation of "strategy x leadership x management" in medical and medical industries, the grand design construction of the industry and the business, growth strategies, etc.

【Course Contents】

* MBA x medical and nursing care business
Study MBA Business Management application in medical and nursing care businesses as an application discipline of MBA.
* Mission, vision, value x strategy x leadership x management
MBA application disciplines are mission, vision, value x strategy x leadership x management, etc.
and apply them to medical and nursing care businesses.
* Strategic framework analysis, evaluation, and strategy creation
We are also planning to be able to use the framework by utilizing frameworks such as PEST analysis, 5F analysis, SWOT analysis, 3C analysis, STP analysis for medical and nursing care businesses.
* Support both for medical and nursing care workers and other students attending the lecture
By gradually adding medical and nursing expertise to the program, other students will be able to participate in highly specialized discussions along the way, and we will also provide highly specialized and advance learning tasks to meet the needs of medical and nursing care workers.
* Through case studies of actual medical institutions, we will cover analysis, evaluation, and strategy development for medical institutions.
We will manage class by starting from simple cases, and at the end, it will be implemented by inserting expertise of the medical care in stages so that cases of the actual medical institution can be solved as well.

We welcome not only medical and nursing care workers, but also students who want to learn how to use the skill set of MBA in a wide range of practical ways.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 医療・メディカル産業全般(1)
2 医療・メディカル産業全般(2)
3 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(1)
4 医療・メディカルビジネスにおけるミッション経営(2)
5 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(1)
6 医療・メディカルビジネスにおけるリーダーシップ×マネジメント(2)
7 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(1)
8 医療・メディカルビジネスにおけるマーケティングとブランディング(2)
9 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(1)
10 医療・メディカルビジネスにおけるサービス・マーケティング(2)
11 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(1)
12 国内外における医療・メディカルビジネスの最先端事例(2)
13 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(1)
14 医療・メディカルビジネスにおける成長戦略(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

医療・メディカル産業全般に対して、多くの異業種の知見から学び、世界観や歴史観から常に新たな視点で成長戦略を描くことを普段から意識しておくこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(20%)
期中レポート(20%)
クラス貢献(20%)
他の受講生への貢献(20%)
プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中道昭 『ミッションの経営学』 すばる舎リンケージ 2012 9784799101643
2 田中道昭 『人と組織 リーダーシップの経営学』 すばる舎リンケージ 2013 9784799102367
3 田中道昭 『歯科医院経営改善プログラム』 クインテッセンス出版 2014 9784781204031
4 フィリップ・コトラー+ケビン・レーン・ケラー 『コトラー&ケラーのマーケティング・マネジメント』 ピアソン・エデュケーション 2008 9784894716575
5 田中道昭 『アマゾンが描く2022年の世界』 PHP研究所 2017 9784569837338
その他 (Others)
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 フィリップ・コトラー 『コトラーのマーケティング3.0』 朝日新聞出版 2010 9784023308398
2 ロバート・スコーブル/シェル・イスラエル 『コンテクストの時代』 日経BP社 2014 9784822250478
3 真野俊樹 『医療が日本の主力商品となる』 ディスカヴァー21 2012 9784799312230
4 齋藤勝裕 『ニュースがよくわかる生命科学超入門』 ディスカヴァー21 2014 9784799314906
5 田中道昭 GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 日本経済新聞出版社 2019 9784532322656

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。