日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL601/VL601VL601 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course studies the creation and management of start-up businesses. Uses elements of entrepreneurial expertise to analyze the success of start-up businesses, identifying general logic that might increase the probability that an entrepreneurial venture will succeed.
The course will effectively address the need to exercise rational managerial judgment in an uncertain and complex business landscape, and explore innovative tools in dynamic and complex fields of action.
You will acquire up-to-date scientifically and practically proven knowledge on entrepreneurial expertise, gain sovereignty in decision-making and acting under uncertainty.
1 | 1. イントロダクション |
2 | 1-1. 事業機会の認識と不確実性 |
3 | 2. マーケティング |
4 | 2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング① エフェクチュエーション |
5 | 2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング② 優れた起業家に共通する5つの原則 |
6 | 3. ストラテジー |
7 | 3-1. ベンチャー企業における経営戦略① 不確実性下での戦略思考 |
8 | 3-2. ベンチャー企業における経営戦略② 多様な戦略アプローチの適用 |
9 | 3-3. ベンチャー企業における経営戦略③ 理論と実務の統合 |
10 | 4. 競争優位性 |
11 | 4-1. 伝統的な競争優位の源泉 |
12 | 4-2. 新たな競争優位の源泉(変化対応・再構築・エコシステム)とビジネスモデル |
13 | 5. リーガル |
14 | 6. ベンチャー企業論のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の予習範囲や課題は、講義内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席したうえで積極的な討論への参加(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは立教時間を通じて配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は適時指示します。 |
経営学基礎、ストラテジーやマーケティング関連科目を受講していることが望ましい。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
この講義では、スタートアップ企業特有のマネジメント理論について学習する。優れた起業家たちの行動要素を用いて、アントレプレナーがスタートアップの成功確率を高める可能性がある論理を特定していく。
The course studies the creation and management of start-up businesses. Uses elements of entrepreneurial expertise to analyze the success of start-up businesses, identifying general logic that might increase the probability that an entrepreneurial venture will succeed.
この講義は、不確実で複雑なビジネス環境において、合理的な経営判断に効果的な対処法や、ダイナミックで複雑な行動領域における革新的なツールを探求していく。優れた起業家たちの科学的・実践的に証明された最新の知識を習得し、不確実性下での適切な意思決定と、主体的な行動力が発揮できるようになります。
The course will effectively address the need to exercise rational managerial judgment in an uncertain and complex business landscape, and explore innovative tools in dynamic and complex fields of action.
You will acquire up-to-date scientifically and practically proven knowledge on entrepreneurial expertise, gain sovereignty in decision-making and acting under uncertainty.
1 | 1. イントロダクション |
2 | 1-1. 事業機会の認識と不確実性 |
3 | 2. マーケティング |
4 | 2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング① エフェクチュエーション |
5 | 2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング② 優れた起業家に共通する5つの原則 |
6 | 3. ストラテジー |
7 | 3-1. ベンチャー企業における経営戦略① 不確実性下での戦略思考 |
8 | 3-2. ベンチャー企業における経営戦略② 多様な戦略アプローチの適用 |
9 | 3-3. ベンチャー企業における経営戦略③ 理論と実務の統合 |
10 | 4. 競争優位性 |
11 | 4-1. 伝統的な競争優位の源泉 |
12 | 4-2. 新たな競争優位の源泉(変化対応・再構築・エコシステム)とビジネスモデル |
13 | 5. リーガル |
14 | 6. ベンチャー企業論のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の予習範囲や課題は、講義内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席したうえで積極的な討論への参加(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは立教時間を通じて配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は適時指示します。 |
経営学基礎、ストラテジーやマーケティング関連科目を受講していることが望ましい。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。