日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL611
Theme・Subtitle スタートアップ実践の基礎科目
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Thu.G5 , Thu.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In the past 25 years, the faculty in charge has been actively involved in the start up of 4 companies, and among them, 2 companies are used in lectures in which the faculty in charge, who experienced the management of venture companies with equity financing, analyzes their factors of past experiences in fine detail, and we will share the details of start-up behavior by factorizing with students.

【Course Contents】

In a nutshell, the formation of a start-up is quite different depending on its "goal". However, at present, there are many times in which the people involved in it are unhappy via the multiplication of wrong factors because the formation of the goal is not so much factored into the start-up. The faculty in charge of this experience claims that this so-called "uncertainty" can be reduced if the factors that form the start-up's behavior are multiplied "correctly". In this course, we will identify and understand the "interdisciplinary" aspects of each of the factors that support start-up behaviors in-line with real life instances, and construct lectures that contribute to the students' academic paper. Some keywords are "flotation", "flotation strategy", "leadership", "entrepreneurship", "venture finance", "ownership and execution", "personal qualities", "technology and business", "Tech Driven Management®", "development from mass marketing to digital marketing", "understanding of investors", "understanding of joint-stock companies", "listed enterprise", "unlisted enterprise", "enterprise and tax accounting", "minor enterprises", "family-owned", "artisan management", "technology management", "entrepreneur and scammer", etc. The difference in relation to Strategy to Start Up (2) is that (1) emphasizes the confirmation and understanding of the factors, and (2) emphasizes the context and anecdotes with many guest speakers. In addition, taking course (2) is not required for registration of this lecture. Since this is a graduate school discipline, students who are not able to participate actively in classes are not recommended to take this course since it is not a lecture or lecture format but a discussion format. Also, in order to avoid absences due to distance, students are allowed to attend classes via tele-participation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションと自己紹介(履修者同士の自己紹介)
2 テキスト輪読による最低限のコンセンサスの構築(但し、履修者数によって座学の変更することがある)
3 「スタートアップ」の再定義
4 equity financeとdebt finance
5 所有と執行
6 時間とM&A
7 「IT前提経営®」のスタートアップ文脈における正しい理解
8 プレーヤーとしてのアントレプレナーとプレーヤーとしての投資家
9 属人性(≒タレント)と株式会社
10 ビジネスモデルと調達方法の関係(ゲストスピーカー(1)招聘の可能性あり)
11 スタートアップの経営に求められるTECH リテラシーの正しい理解
12 国によって異なるスタートアップの背景(ゲストスピーカー(2)招聘の可能性あり)
13 マスマーケティング時代の終焉とデジタルマーケティングへの展開(消費社会論的視座を起点にして)
14 議論と総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜、レポートとリアクションペーパーの執筆をお願いします。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レポート数回とリアクションペーパーなど(80%)
授業への参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高柳寛樹 『続・まったく新しい働き方の実践〜なぜ働き方は自由にならないのか。DX(Digital Transformation)未完了社会の病理〜』 ハーベスト社 2022 9784863391147
2 高柳寛樹 『「IT前提経営」が組織を変える~ デジタルネイティブと共に働く』 近代科学社digital 2020 9784764960084
3 高柳寛樹 『まったく新しい働き方の実践〜「IT前提経営」による「地方創生」〜』 ハーベスト社 2017 9784863390867

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義内において適宜指示をする。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

担当者プロフィール:
https://hiroki.st/

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。