日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL641
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面で実施する予定
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester1
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This lecture is considered to be able to offer a useful viewpoint not only for industrial goods manufacturers, who are in charge of marketing, sales, planning, development, or purchasing, but also for consumer goods manufacturers, finance, service industries, etc. who are in charge of corporate sales. The actual lectures will be expanded by developing class discussions and short cases, and establishing the basics of B to B professional marketers, while deepening our understanding of the theory.

【Course Contents】

Based on the framework of traditional Marketing Management, this lecture will focus on the following two points, which are the essence of B to B marketing, and we will build a unique theory of B to B marketing. The two points are the buyer's organization purchasing behavior and the interactive relationship between the seller and the buyer. On the basis of this characteristic, the general remarks of the marketing strategy, the evaluation and selection of the target market, the clarification of the effect of the offer on it, and the marketing mix, which is the details, that is, the activity of the product concept development, the pricing, the channel design and the promotion, etc. will be theoretically discussed.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 産業財マーケティングの環境
・産業財マーケティングの特徴
・産業財市場~組織購買を基本とする顧客
・組織購買行動論
2 産業財市場における関係性のマネジメント
・産業財市場における顧客関係性管理
・バリューチェーンと関係性(CRMとSCM)
3 事業機会の評価と資源配分
・経営環境分析、経営資源分析
4 ・事業領域(製品・市場マトリックス)
・KSF(成功のカギ)とSBU(戦略事業単位)
・PPM(プロダクト・ポートフォリオ・マネジメント)
5 競争戦略
・効用vs. コスト
・製品、ブランド、サービス、テクノロジー
・適応化vs.標準化
・延期モデル vs. 投機モデル
6 市場戦略総論(STP)
・セグメンテーション(市場の細分化)
・標的市場と購買決定要因の抽出(マクロ・ターゲティング)
・ポジショニング(提供する効用の明確化)
7 ・製品開発(製品コンセプト、効用曲線、デザインシンキング)
8 ・価格付け(効用、競合、コスト)
9 ・チャネル(リーチ vs. リッチネス)
10 ・販売促進(広告、展示会、ウエッブ)
11 営業戦略
・顧客の選択(ミクロ・ターゲティング)
・関係性のマネジメント(信頼・コミットメント)
12 営業体制・営業活動評価
・バリューvs. ナンバー、プロセス vs. アウトプット)
13 グローバル市場における産業財マーケティング戦略
14 事業性評価 
ビジネスモデルキャンバス、売上モデル、費用モデル

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびCanvas LMS上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
授業で実施するプレゼンテーション(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マイケル・ハット+トーマス・スペイ(著)、笠原英一(解説・訳) 『産業財マーケティング・マネジメント-理論編』 白桃書房 2009

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マイケル・ハット+トーマス・スペイ(著)、笠原英一(解説・訳) 『マーケティング・マネジメント-ケース編』 白桃書房 2012
2 笠原英一 戦略的産業財マーケティング 東洋経済 2018

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www.aprim.jp/

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。