日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL642
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This lecture is considered to be able to offer a useful viewpoint not only for industrial goods manufacturers, who are in charge of marketing, sales, planning, development, or purchasing, but also for consumer goods manufacturers, finance, service industries, etc. who are in charge of corporate sales. The actual lectures will be expanded by developing case studies (group discussions and class discussions) and exercises, and establishing the basics of B to B professional marketers, while deepening our understanding of the theory.

【Course Contents】

Based on the framework of traditional Marketing Management, this lecture will focus on the following two points, which are the essence of B to B marketing, and we will build a unique theory of B to B marketing. The two points are the buyer's organization purchasing behavior and the interactive relationship between the seller and the buyer. On the basis of this characteristic, the general remarks of the marketing strategy, the evaluation and selection of the target market, the clarification of the effect of the offer on it, and the marketing mix, which is the details, that is, the activity of the product concept development, the pricing, the channel design and the promotion, etc. will be theoretically discussed. Emphasis will be placed on case studies and exercises.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ・組織購買行動論に関するエクササイズ
2 ・産業財市場における顧客関係性管理に関するエクササイズ
3 事業機会の評価と資源配分に関するエクササイズ
4 ・事業領域(製品・市場マトリックス)の検討に関するエクササイズ
・PPM(プロダクト・ポートフォリオ・マネジメント)
5 ・競争戦略に関するエクササイズ
6 STPに関するエクササイズ
・セグメンテーション(市場の細分化)
・標的市場と購買決定要因の抽出(マクロ・ターゲティング)
・ポジショニング(提供する効用の明確化)
7 ・製品開発(製品コンセプト、効用曲線、デザインシンキング)に関するエクササイズ
8 ・価格付け(効用、競合、コスト)に関するエクササイズ
9 ・チャネル(リーチvs. リッチネス)に関するエクササイズ
10 ・販売促進(広告、展示会、ウエッブ)に関するエクササイズ
11 営業戦略に関するエクササイズ
・顧客の選択(ミクロ・ターゲティング)
・関係性のマネジメント(信頼・コミットメント)
12 営業体制・営業活動評価に関するエクササイズ
・バリューvs. ナンバー、プロセス vs. アウトプット)
13 グローバル市場における展開戦略に関するエクササイズ
14 事業性評価に関するエクササイズ
ビジネスモデルキャンバス、売上モデル、費用モデルに関するエクササイズ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ケーススタディを実施する予定です

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびCanvas LMS上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
授業で実施するプレゼンテーション(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マイケル・ハット+トーマス・スペイ(著)、笠原英一(解説・訳) 『産業財マーケティング・マネジメント-ケース編』 白桃書房 2012

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 +トーマス・スペイ(著)、笠原英一(解説・訳) 『マーケティング・マネジメント-理論編』 白桃書房 2009
2 笠原英一 戦略的産業財マーケティング 東洋経済 2018

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www.aprim.jp/

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。