日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL666/VL666VL666 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this lecture, the goal is to deepen the understanding of Innovation Management systematically, and to understand how to use it as an important element and tool in utilizing innovation as a management strategy.
As the environment surrounding business such as diversification of society's needs, maturation of the market, and globalization of the economy changes greatly, this is about the ability to promote innovation that will determine the survival of a company. It is key for sustainable growth and development of a company to evolve day to day business through innovation and to respond to changing external environments. Precisely as Darwin had said, “it is not the strongest, but the most suitable for the environment that is guaranteed to survive.” is what it is. In this lecture, the aim is to deepen our understanding of how to use this as an important element and tool in utilizing innovation as a management strategy.
1 | 講義全体概論 |
2 | 経営戦略とイノベーション戦略 |
3 | イノベーションとインベンション |
4 | イノベーションの類型と歴史 |
5 | 新規事業創出戦略 |
6 | アライアンス戦略 |
7 | オープンイノベーション戦略 |
8 | ブルーオーシャン戦略 |
9 | イノベーションと標準化戦略と知的財産戦略 |
10 | 中小企業におけるイノベーション戦略 |
11 | ビジネス分野別イノベーション事例2-DX、IoT、人工知能(AI)、ロボット、Web3.0ー |
12 | ビジネス分野別イノベーション事例1-GX、SX、エネルギー、気候変動、フードテックー |
13 | 課題発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で別途指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(40%) プレゼンテーション(30%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウト配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に紹介 |
本科目は、簡単な講義に続いてクラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
本講義では,イノベーションマネジメントを体系的に理解し、イノベーションを経営戦略として活用する際に重要となる要素やツールとしての活用の仕方についての理解を深めていくことを目標とする。
In this lecture, the goal is to deepen the understanding of Innovation Management systematically, and to understand how to use it as an important element and tool in utilizing innovation as a management strategy.
社会のニーズの多様化、市場の成熟化、経済のグルーバル化などビジネスを取り巻く環境が大きく変化する中で、企業の生き残りを左右するのはイノベーションを推進する力である。イノベーションにより事業を日々進化させ、変化する外部環境に対応させることが企業の持続的な成長・発展のためのキーアクションである。まさに、ダーウィンの言葉の通りに、“最も強いものでなく最も環境に適したものが生存機会を保障される。”そのものである。本講義では,イノベーションを経営戦略として活用する際に重要となる要素やツールとしての活用の仕方についての理解を深めていくことを狙いとする。
As the environment surrounding business such as diversification of society's needs, maturation of the market, and globalization of the economy changes greatly, this is about the ability to promote innovation that will determine the survival of a company. It is key for sustainable growth and development of a company to evolve day to day business through innovation and to respond to changing external environments. Precisely as Darwin had said, “it is not the strongest, but the most suitable for the environment that is guaranteed to survive.” is what it is. In this lecture, the aim is to deepen our understanding of how to use this as an important element and tool in utilizing innovation as a management strategy.
1 | 講義全体概論 |
2 | 経営戦略とイノベーション戦略 |
3 | イノベーションとインベンション |
4 | イノベーションの類型と歴史 |
5 | 新規事業創出戦略 |
6 | アライアンス戦略 |
7 | オープンイノベーション戦略 |
8 | ブルーオーシャン戦略 |
9 | イノベーションと標準化戦略と知的財産戦略 |
10 | 中小企業におけるイノベーション戦略 |
11 | ビジネス分野別イノベーション事例2-DX、IoT、人工知能(AI)、ロボット、Web3.0ー |
12 | ビジネス分野別イノベーション事例1-GX、SX、エネルギー、気候変動、フードテックー |
13 | 課題発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で別途指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(40%) プレゼンテーション(30%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウト配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に紹介 |
本科目は、簡単な講義に続いてクラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。