日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL715/VL715VL715 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
ケース発表回についてはオンラインで実施する(5・6回目の授業) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土3/Sat.3 Sat.3 , 土4/Sat.4, Sat.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Distribution systems have undergone various innovations up to the present day. In this course, students will deepen their understanding of distribution innovations studying cases of Japan and abroad. The course aim is to develop the ability to recognize and exploit business opportunities.
Every day we consume various products in our lives. The lives are supported by the distribution system that links the production and consumption of goods. In this course, students will first learn about the gap between production and consumption, and then learn about the distribution function that bridges the gap. In the second half of the course, they will look at distribution in terms of 'commercial distribution' and 'logistics', and deepen their understanding of the latest innovations in distribution, studying cases from Japan and overseas.
1 | 生産と消費のギャップと流通の社会的役割 |
2 | 流通機能(1)所有権の流れに関する機能 |
3 | 流通機能(2)財の流れに関する機能 |
4 | 流通機能(2)情報の伝達に関する機能 |
5 | 流通機能担当者の分化と統合(垂直的分化と統合、水平的分化と統合) |
6 | 国際化するサプライチェーン |
7 | サプライチェーン・マネジメント事例(1)アパレル |
8 | サプライチェーン・マネジメント事例(2)食品 |
9 | ロジスティクスと国際物流 |
10 | ロジスティクス管理と収益性 |
11 | ロジスティクス戦略事例(1)化粧品 |
12 | ロジスティクス戦略事例(2)電子部品 |
13 | 3PL(Third Party Logistics)の動向と将来性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発言(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義ごとにレジュメ,資料を配布する。 |
流通システムは、これまで様々なイノベーションを経て現在に至っている。本授業では、国内外の事例を紹介しながら、流通イノベーションに関する理解を深める。ビジネスチャンスを認識し、それを活かす能力を養成することを目的とする。
Distribution systems have undergone various innovations up to the present day. In this course, students will deepen their understanding of distribution innovations studying cases of Japan and abroad. The course aim is to develop the ability to recognize and exploit business opportunities.
私達は毎日、多くの商品を消費して生活している。この生活を支えているのが、商品の生産と消費をつなぐ流通である。本授業では、まず生産と消費の間に存在するギャップについて学び、続いてそれに架橋する流通機能について学習する。授業の後半では、流通を「商流」と「物流 / ロジスティクス」とに分けてとらえ、国内外の諸事例から、最新の流通イノベーションについて理解を深める。
Every day we consume various products in our lives. The lives are supported by the distribution system that links the production and consumption of goods. In this course, students will first learn about the gap between production and consumption, and then learn about the distribution function that bridges the gap. In the second half of the course, they will look at distribution in terms of 'commercial distribution' and 'logistics', and deepen their understanding of the latest innovations in distribution, studying cases from Japan and overseas.
1 | 生産と消費のギャップと流通の社会的役割 |
2 | 流通機能(1)所有権の流れに関する機能 |
3 | 流通機能(2)財の流れに関する機能 |
4 | 流通機能(2)情報の伝達に関する機能 |
5 | 流通機能担当者の分化と統合(垂直的分化と統合、水平的分化と統合) |
6 | 国際化するサプライチェーン |
7 | サプライチェーン・マネジメント事例(1)アパレル |
8 | サプライチェーン・マネジメント事例(2)食品 |
9 | ロジスティクスと国際物流 |
10 | ロジスティクス管理と収益性 |
11 | ロジスティクス戦略事例(1)化粧品 |
12 | ロジスティクス戦略事例(2)電子部品 |
13 | 3PL(Third Party Logistics)の動向と将来性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発言(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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講義ごとにレジュメ,資料を配布する。 |