日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL735
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Tue.G5 , Tue.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is designed to explore comprehensive and panoramic thinking by studying the entire process of new product development in a broad and shallow manner, rather than pursuing expertise in a limited research field (= generalist research).

【Course Contents】

In this course, you will learn about the four major stages of new product development, their roles, and the analysis methods and tools used in each stage. The analysis methods and tools presented will be practiced through mini-exercises to gain an understanding of their meaning and usage. Specific analysis methods and tools such as the SECI model, intellectual asset management, SWOT, and 5 forces will be used, but with the premise of adding customized perspectives to the general usage methods, incorporating new insights into the analysis methods and tools used in each stage of new product development.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 新商品開発の考え方と基礎知識
・本授業の狙いと全体構成
・新商品開発の考え方
2 新商品開発の考え方と基礎知識
・ミニ演習と発表
3 開発方針と開発主体の確認
・開発主体の捉え方
・開発の目的や方針の定め方
4 開発方針と開発主体の確認
・ミニ演習と発表
5 マーケティングと企画
・一般的なマーケティングツールの解説(PEST、3C、4P、SPC、SWOT等)
・BtoBとBtoCの違い
6 マーケティングと企画
・ミニ演習と発表
7 SECIモデルとQFDの活用方法
・SECIモデルの捉え方
・QFDの概要と考え方
8 SECIモデルとQFDの活用方法
・ミニ演習と発表
9 知的財産権とその活用方法
・知的財産権、産業財産権 概論
・特許電子図書館(J-PlatPat)の活用方法
10 知的財産権とその活用方法
・ミニ演習と発表
11 販売戦略とビジネスモデル
・ビジネスモデルの重要性
・価格設計、広報、営業の考え方
12 販売戦略とビジネスモデル
・ミニ演習と発表
13 新商品開発の本質
・研究投資の必要性
・プロダクトアウトとマーケットインのバランス
14 新商品開発の本質
・まとめ、全体の振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

原則なし(但し、課題が出る場合もある)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
ミニ演習の成果物(40%)
発言や授業寄与度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に必要なテキストを配布する

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジェームス W.ヤング、竹内 均、 今井 茂雄 アイデアのつくり方 阪急コミュニケーションズ 1988 9784484881041
2 外山 滋比古 思考の整理学 筑摩書房 1986 9784480020475
3 野中 郁次郎, 竹内 弘高 知識創造企業 東洋経済新報社 1996 9784492520819

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【双方向による授業】
本科目は、ミニ演習において個人単位のディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は42.9%(14回中6回)である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。