日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL782
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester2
DayPeriod・Room Tue.G5 , Tue.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS5500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Following Organizational Information Theory 1, students will learn theories such as information processing model that develops organizational communication from contingency theory, communication in organizational behavior, and organizational communication after the information technology revolution.

【Course Contents】

In this course, we will discuss from modern organizational theory the behavior of organizations to deal with uncertainties and information processing, and learn about the relatively new fields of organizational behavior and communication, and the impact of ICT on organizational communication today. The first half will be a classroom lecture, and the second half will be a discussion format based on the themes learned in the lecture.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 組織の不確実性に対処する行為と情報処理
2 組織の不確実性に対処する行為と情報処理についてのディスカッション
3 情報プロセシングパラダイム
4 情報プロセシングパラダイムについてのディスカッション
5 組織行動学とコミュニケーション
6 組織行動学とコミュニケーションについてのディスカッション
7 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1
8 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1についてのディスカッション
9 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2
10 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2についてのディスカッション
11 課題作成
12 課題作成
13 課題報告
14 課題報告

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義中に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度(発言など)(50%)
授業内課題(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講義中に紹介する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義中に配布する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。