日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL782/VL782VL782 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火G5/Tue.G5 Tue.G5 , 火G6/Tue.G6, Tue.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Following Organizational Information Theory 1, students will learn theories such as information processing model that develops organizational communication from contingency theory, communication in organizational behavior, and organizational communication after the information technology revolution.
In this course, we will discuss from modern organizational theory the behavior of organizations to deal with uncertainties and information processing, and learn about the relatively new fields of organizational behavior and communication, and the impact of ICT on organizational communication today. The first half will be a classroom lecture, and the second half will be a discussion format based on the themes learned in the lecture.
1 | 組織の不確実性に対処する行為と情報処理 |
2 | 組織の不確実性に対処する行為と情報処理についてのディスカッション |
3 | 情報プロセシングパラダイム |
4 | 情報プロセシングパラダイムについてのディスカッション |
5 | 組織行動学とコミュニケーション |
6 | 組織行動学とコミュニケーションについてのディスカッション |
7 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1 |
8 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1についてのディスカッション |
9 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2 |
10 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2についてのディスカッション |
11 | 課題作成 |
12 | 課題作成 |
13 | 課題報告 |
14 | 課題報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(発言など)(50%) 授業内課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に配布する。 |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
組織情報論1に続き、組織のコミュニケーションをコンティンジェンシー理論から発展する情報処理モデル、組織行動学におけるコミュニケーション、情報技術革命以降の組織のコミュニケーションなどの理論を学ぶ。
Following Organizational Information Theory 1, students will learn theories such as information processing model that develops organizational communication from contingency theory, communication in organizational behavior, and organizational communication after the information technology revolution.
本科目では近代組織論からの組織が不確実性に対処する行為や情報処理から議論し、比較的新しい分野である組織行動学とコミュニケーション、今日におけるICTが組織のコミュニケーションに与える影響など学ぶ。前半は座学形式、後半は講義で学んだテーマに基づくディスカッション形式で行う。
In this course, we will discuss from modern organizational theory the behavior of organizations to deal with uncertainties and information processing, and learn about the relatively new fields of organizational behavior and communication, and the impact of ICT on organizational communication today. The first half will be a classroom lecture, and the second half will be a discussion format based on the themes learned in the lecture.
1 | 組織の不確実性に対処する行為と情報処理 |
2 | 組織の不確実性に対処する行為と情報処理についてのディスカッション |
3 | 情報プロセシングパラダイム |
4 | 情報プロセシングパラダイムについてのディスカッション |
5 | 組織行動学とコミュニケーション |
6 | 組織行動学とコミュニケーションについてのディスカッション |
7 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1 |
8 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション1についてのディスカッション |
9 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2 |
10 | 情報技術革命と組織におけるコミュニケーション2についてのディスカッション |
11 | 課題作成 |
12 | 課題作成 |
13 | 課題報告 |
14 | 課題報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(発言など)(50%) 授業内課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に配布する。 |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。