日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL790
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 授業のうち5回目~7回目のみ、オンラインで開催予定
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Tue.G5 , Tue.G6
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Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 寄附講座 (株)博報堂

【Course Objectives】

The importance of "branding" in modern business is growing increasingly significant.Brand design is no longer just about design work; it has evolved into a critical concept that spans all areas of business management.However, the concepts of branding and brand design are often misunderstood and not properly grasped.

Furthermore, with the advancement of DX and social media, brands have shifted from being something that companies unilaterally create and provide to something that is co-created with consumers and society.

This course systematically explores the fundamental concepts and processes of branding, with a focus on the core idea of "Seikatsu-sha Thinking." Additionally, students will experience the brand design process through practical exercises.

【Course Contents】

The course combines online lectures with workshop-style exercises to teach the basic flow of creating brands (brand design), which has a broad impact on business as a whole.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ブランドとブランドデザインの基礎:ブランド概論
2 ブランドとブランドデザインの基礎:生活者発想
3 生活者発想に基づくブランドデザイン:パーパス
4 生活者発想に基づくブランドデザイン:事業・商品・サービス①
5 生活者発想に基づくブランドデザイン:事業・商品・サービス②
6 生活者発想に基づくブランドデザイン:コミュニケーション
7 生活者発想に基づくブランドデザイン:組織・人材・コミュニティ①
8 生活者発想に基づくブランドデザイン:組織・人材・コミュニティ②
9 まとめと振り返り:ブランドと生活者発想経営
10 共創型ワーク体験①:ブランドデザイン実習
11 共創型ワーク体験②:ブランドデザイン実習
12 共創型ワーク体験③:プレゼンテーション作成
13 共創型ワーク体験④:最終プレゼンテーション実習
14 プレゼンテーション講評と全体ラップアップ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・前半ではレポート課題が課されます。
・後半では、演習および最終プレゼンテーション実習のためのグループワークや準備を伴います
・具体的な内容については、学期中に別途指示します

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業・演習ヘの貢献(40%)
レポート・課題・リアクションペーパー(40%)
最終プレゼンテーション課題(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

事前に特別な知識は必ずしも必要ありませんが、この授業は講義を聞くだけの受動型ではなく、課題作成などにあたって積極的なコミュニケーションが求められる形式です。
履修にあたっては、留意ください。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

「Canvas LMS」の使用や、プレゼンテーション課題作成にあたってPCが必要です。

【その他 / Others】

対面が基本ですが、一部オンラインの組み合わせての実施を想定しています。
本講義全7回(14コマ)の内、1回目(初日)のイントロダクションと最後の3回分(5回目~7回目)の実習ワークは対面、2回目~4回目の座学講義はオンラインを想定。
なお、講義形式が変更になることも想定しておいてください。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。