日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL792
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
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Credits 2
Course Number BDS6600
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 寄附講座 株式会社ユニゾン・ホールディングス

【Course Objectives】

This course offers a useful viewpoint not only for DX specialists in charge of digitalization but also for other positions in charge of ICT, corporate planning, design, R&D, and general affairs. The actual lectures are expanded by developing case studies (group discussions and class discussions) and exercises by establishing the basics of DX professionals, while deepening understanding of the theory.

【Course Contents】

Firstly, we will start this program by understanding the essence of DX, clarifying why some DX or ICT projects tend to end up without having achieved the expected performance results. We see how digital forces are changing five key domains of strategy: customers, competition, data, innovation, and value to customers. For companies who would like to be successful in the digital era, it is indispensable to have new frameworks to develop appropriate strategies in those five domains. This course aims to cover the five domains and to try to establish new theories and ways of thinking.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 総論
・DXの本質-技術の活用ではなく、新たな思考の仕方、ビジネスモデルの構築そのもの
2 総論
・デジタルによって変化している5つの事業領域-顧客、競争、情報、革新、価値
3 ICTのプロジェクトはなぜ失敗するのか
・戦略、価値観、風土
4 ICTのプロジェクトはなぜ失敗するのか
・組織、システム、人材、スキル
5 マーケティング戦略とDX
・現状分析、基本方向
6 マーケティング戦略とDX
・マーケティング総論、マーケティング各論
7 顧客領域
・ネットワークとしての顧客、新たな消費者行動論、顧客ネットワーク戦略(接続、参加、適応、結合、協働)
8 顧客領域
・顧客ネットワーク戦略(目的、標的セグメント、ネットワーク戦略の選択、コンセプト創出、影響の推定)
9 競争領域
・プラットフォームによる競争環境(類型、KFS、競争原理)
10 競争領域
・プラットフォーム概念図作成手法、バリューチェーンの構造分析
11 情報領域
・データ類型(業務プロセスデータ、製品・サービスデータ、顧客データ)
12 情報領域
・データ価値の創出(事業範囲の設定、データ活用目的の明確化、データ創出、データ監査、事業遂行、POC)
13 革新領域
・仮説探索調査(課題設定、制約の確認、対象市場選定、観察調査、アイデア探索、プロトタイプ作成、フィールドテスト、決定)
14 革新領域
・仮説検証調査(仮説設定、目的変数と説明変数の設定、対象者選定、質問項目の操作化、調査実施、データ解析と仮説検証)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ケーススタディを実施します

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の予習範囲や課題は、各授業の最後およびblackboard上でコメントするが、基本的には個人予習(事前)、グループ討議(授業時、必要に応じて事前に)、クラス討議(授業時)という展開で進める

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
授業で実施するプレゼンテーション(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 D. Rogers著/笠原訳 『DX戦略立案書』 白桃書房 2021
2 笠原英一 『戦略的産業財マーケティング』 東洋経済 2018

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 根来龍之 『集中講義デジタル戦略 テクノロジーバトルのフレームワーク』 日経BP 2019
2 ジョージ・ウェスタ―マン, ディディエ・ボネ, アンドリュー・マカフィー/グロービス訳 『デジタル・シフト戦略』 ダイヤモンド社 (2018)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www.aprim.jp/

【双方向による授業割合】
100%

※20年間、経営コンサルタントとして、国内外の上場企業に対して、戦略、マーケティング、組織に関する実践的課題に取り組んできた実務家教員による授業である。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。