日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL794
Theme・Subtitle デザイン経営
価値創出・人間尊重の社会とビジネスに、求められるデザインの力とは
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 対面(一部オンライン)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS5400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 寄附講座 公益財団法人日本デザイン振興会

【Course Objectives】

We define “design management,” which is advocated as a concept and method of management and business execution in an era of value creation and respect for people, as follows
(1) Design perspectives, ideas, and methods are reflected in management decision-making and execution processes.
(2) Design management personnel who are in charge of the process are seen to participate in management.
(3) Product-out is recognized through creative approaches that are not based on existing methods.
(4) Appropriate communication with the market, customers, and stakeholders is practiced.
In this course, we will understand the background of the focus on design as the essence of business execution, such as discovering customer needs and brand building, which has long been treated as a “means of adding value” in business, and we will also learn about “practitioners” who embody this in their own business (business) processes. The main objective is to understand the significance of “design management” through examples of practices that are equivalent to “design management” through “practitioners” who embody the above in their own business processes. The cases corresponding to “design management” will be selected from among the Good Design Award winners in recent years in a variety of fields, and through explanations by the people involved in each case, the purpose, significance, and specific approaches to management will be clarified. This will contribute to the acquisition of knowledge that will enable participants to take charge of the conception and promotion of management and business, based on their own creative attitude by making use of design.

【Course Contents】

The course will begin with basic information on current design and a description of design concepts and methodologies that are central to "Design management" thinking. To the extent possible, managers or those in charge at companies or organizations across Japan who have received a Good Design Award in recent years will then speak as invited guests on their design aims, the process from product/service development to business planning to implementation, and their sense of purpose, awareness of issues, and vision, which along with the accompanying student discussions will form the main course content. Note that the instructor in charge will lead the class in case it is difficult for award winners to participate.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 講義/「デザインの基礎理解」
2 講義/「デザインの現在地」グッドデザイン賞にみる社会とデザインの変化の相関について、今日のデザイン像
3 講義/「デザイン思考」などデザインの社会への波及について
4 講義/「デザイン経営をめぐる基礎理解」デザイン経営の定義と意義
5 ケーススタディ1/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定)
6 ケーススタディ2/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定)
7 ケーススタディ3/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定)
8 ケーススタディ4/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定)
9 ケーススタディ5/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定)
10 フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習)
11 フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習)
12 講義/経営資源としてのデザイン・知的財産権としてのデザイン
13 講義/デザイン経営の課題
14 まとめ/顧客・社会との望ましい関係と未来を築くための「デザイン経営」

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業でケーススタディ題材として取り上げる予定のグッドデザイン賞受賞事例について、事前に予告を行うため、グッドデザイン賞公式ウェブサイトで基本情報を閲覧した上で、さらに各社ウェブサイトなども適宜参照し、プロジェクトの全容に関する基礎的な認識を持った上で授業に参加することが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 3回以上のリアクションペーパー(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
2025/4/21 成績評価基準を変更
(変更前)中間レポート(30%)、中間レポート(30%)、リアクションペーパー(10%)、最終レポート(30%)→(変更後)3回以上のリアクションペーパー(60%)、最終レポート(40%)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鷲田祐一 デザイン経営 有斐閣
2 田中一雄 デザインの本質 ライフデザインブックス
3 ハーバード・ビジネス・レビュー デザイン思考の教科書 日経BP
4 AXIS編集部 未来のデザイン図鑑2 アクシスパブリッシング
その他 (Others)
グッドデザイン賞公式ウェブサイト
http://www.g-mark.org
日本デザイン振興会「デザイン白書2024」
https://archive.jidp.or.jp/wpd2024/wpd2024_full_a3.pdf
経済産業省「デザイン経営事例集」(2020)
https://www.meti.go.jp/press/2019/03/20200323002/20200323002.html
経済産業省・特許庁「デザイン経営宣言」(2018)
https://www.meti.go.jp/press/2018/05/20180523002/20180523002-1.pdf

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

「デザイン思考」習得目的のワークショップなどは実施しません。講師や実践者からの講義を主体とした座学の講座となります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

外部からの出講者が決定するのは2025年5月頃になる見込みです。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。