日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL794/VL794VL794 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
デザイン経営 価値創出・人間尊重の社会とビジネスに、求められるデザインの力とは |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5/Fri.G5 Fri.G5 , 金G6/Fri.G6, Fri.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
寄附講座 公益財団法人日本デザイン振興会 |
We define “design management,” which is advocated as a concept and method of management and business execution in an era of value creation and respect for people, as follows
(1) Design perspectives, ideas, and methods are reflected in management decision-making and execution processes.
(2) Design management personnel who are in charge of the process are seen to participate in management.
(3) Product-out is recognized through creative approaches that are not based on existing methods.
(4) Appropriate communication with the market, customers, and stakeholders is practiced.
In this course, we will understand the background of the focus on design as the essence of business execution, such as discovering customer needs and brand building, which has long been treated as a “means of adding value” in business, and we will also learn about “practitioners” who embody this in their own business (business) processes. The main objective is to understand the significance of “design management” through examples of practices that are equivalent to “design management” through “practitioners” who embody the above in their own business processes. The cases corresponding to “design management” will be selected from among the Good Design Award winners in recent years in a variety of fields, and through explanations by the people involved in each case, the purpose, significance, and specific approaches to management will be clarified. This will contribute to the acquisition of knowledge that will enable participants to take charge of the conception and promotion of management and business, based on their own creative attitude by making use of design.
The course will begin with basic information on current design and a description of design concepts and methodologies that are central to "Design management" thinking. To the extent possible, managers or those in charge at companies or organizations across Japan who have received a Good Design Award in recent years will then speak as invited guests on their design aims, the process from product/service development to business planning to implementation, and their sense of purpose, awareness of issues, and vision, which along with the accompanying student discussions will form the main course content. Note that the instructor in charge will lead the class in case it is difficult for award winners to participate.
1 | 講義/「デザインの基礎理解」 |
2 | 講義/「デザインの現在地」グッドデザイン賞にみる社会とデザインの変化の相関について、今日のデザイン像 |
3 | 講義/「デザイン思考」などデザインの社会への波及について |
4 | 講義/「デザイン経営をめぐる基礎理解」デザイン経営の定義と意義 |
5 | ケーススタディ1/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
6 | ケーススタディ2/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
7 | ケーススタディ3/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
8 | ケーススタディ4/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
9 | ケーススタディ5/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
10 | フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習) |
11 | フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習) |
12 | 講義/経営資源としてのデザイン・知的財産権としてのデザイン |
13 | 講義/デザイン経営の課題 |
14 | まとめ/顧客・社会との望ましい関係と未来を築くための「デザイン経営」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業でケーススタディ題材として取り上げる予定のグッドデザイン賞受賞事例について、事前に予告を行うため、グッドデザイン賞公式ウェブサイトで基本情報を閲覧した上で、さらに各社ウェブサイトなども適宜参照し、プロジェクトの全容に関する基礎的な認識を持った上で授業に参加することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
3回以上のリアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2025/4/21 成績評価基準を変更 (変更前)中間レポート(30%)、中間レポート(30%)、リアクションペーパー(10%)、最終レポート(30%)→(変更後)3回以上のリアクションペーパー(60%)、最終レポート(40%) |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鷲田祐一 | デザイン経営 | 有斐閣 | ||
2 | 田中一雄 | デザインの本質 | ライフデザインブックス | ||
3 | ハーバード・ビジネス・レビュー | デザイン思考の教科書 | 日経BP | ||
4 | AXIS編集部 | 未来のデザイン図鑑2 | アクシスパブリッシング | ||
その他 (Others) | |||||
グッドデザイン賞公式ウェブサイト http://www.g-mark.org 日本デザイン振興会「デザイン白書2024」 https://archive.jidp.or.jp/wpd2024/wpd2024_full_a3.pdf 経済産業省「デザイン経営事例集」(2020) https://www.meti.go.jp/press/2019/03/20200323002/20200323002.html 経済産業省・特許庁「デザイン経営宣言」(2018) https://www.meti.go.jp/press/2018/05/20180523002/20180523002-1.pdf |
「デザイン思考」習得目的のワークショップなどは実施しません。講師や実践者からの講義を主体とした座学の講座となります。
外部からの出講者が決定するのは2025年5月頃になる見込みです。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
価値創出・人間尊重が問われる時代における経営と事業遂行の思想・手法として提唱される「デザイン経営」を以下のように定義づける。
1)経営の意思決定と遂行のプロセスにデザインの視点・着想・手法を反映させる
2)そのプロセスを司るデザイン・マネジメント人材の経営参画がみられる
3)既存の手法によらない、創造的アプローチを通じたプロダクトアウトが認められる
4)市場・顧客・ステークホルダーとの間で適切なコミュニケーションが実践される
本講座では、ビジネスにおいては長らく「付加価値付与の手段」同然の扱いを受けてきたデザインが、顧客ニーズの発見やブランド構築といったビジネス遂行の本質として着目されている背景を理解するとともに、自身のビジネス(事業)プロセスにおいてこれらを体現している「実践者」を通じて、「デザイン経営」に相当する実践例を通じて、その意義を理解することを主眼とする。「デザイン経営」に相当する事例は、近年のグッドデザイン賞受賞対象の中から、多様な領域での実践を選択し、それぞれの当事者による解説を通じて、経営の目的性、意義、具体的なアプローチの内容を明らかにする。それにより、受講者がデザインを活かして自ら創造的な姿勢のもと、経営や事業の構想と推進を担うための素養習得に貢献する。
We define “design management,” which is advocated as a concept and method of management and business execution in an era of value creation and respect for people, as follows
(1) Design perspectives, ideas, and methods are reflected in management decision-making and execution processes.
(2) Design management personnel who are in charge of the process are seen to participate in management.
(3) Product-out is recognized through creative approaches that are not based on existing methods.
(4) Appropriate communication with the market, customers, and stakeholders is practiced.
In this course, we will understand the background of the focus on design as the essence of business execution, such as discovering customer needs and brand building, which has long been treated as a “means of adding value” in business, and we will also learn about “practitioners” who embody this in their own business (business) processes. The main objective is to understand the significance of “design management” through examples of practices that are equivalent to “design management” through “practitioners” who embody the above in their own business processes. The cases corresponding to “design management” will be selected from among the Good Design Award winners in recent years in a variety of fields, and through explanations by the people involved in each case, the purpose, significance, and specific approaches to management will be clarified. This will contribute to the acquisition of knowledge that will enable participants to take charge of the conception and promotion of management and business, based on their own creative attitude by making use of design.
デザインプロモーターである担当講師による今日のデザインをめぐる基礎理解を目的とした講義を実施後、「デザイン経営」の核を成すデザインの思想・方法論に関する解説を実施する。その後は、近年グッドデザイン賞を受賞した全国の企業・組織等の経営者や事業当事者をゲストに招き、デザインの意図、商品/サービス等の開発・事業の構想から実践に至るプロセス、当事者としての目的意識や課題意識・ビジョンを解説し、それに対する受講者とのディスカッションを授業展開の中心とする。またデザインが実践される環境として、企業デザイン部門オフィスなどのフィールドリサーチ実施も予定する。
各回ともにデザイン経営に相当する経営・プロジェクト推進の当事者を招くため受講者からの積極的な発言を求めたい。なおゲスト講義は対面出講もしくはリモート出講で構成する。事業当事者の参加が難しい場合は担当講師による講義実施となる。
The course will begin with basic information on current design and a description of design concepts and methodologies that are central to "Design management" thinking. To the extent possible, managers or those in charge at companies or organizations across Japan who have received a Good Design Award in recent years will then speak as invited guests on their design aims, the process from product/service development to business planning to implementation, and their sense of purpose, awareness of issues, and vision, which along with the accompanying student discussions will form the main course content. Note that the instructor in charge will lead the class in case it is difficult for award winners to participate.
1 | 講義/「デザインの基礎理解」 |
2 | 講義/「デザインの現在地」グッドデザイン賞にみる社会とデザインの変化の相関について、今日のデザイン像 |
3 | 講義/「デザイン思考」などデザインの社会への波及について |
4 | 講義/「デザイン経営をめぐる基礎理解」デザイン経営の定義と意義 |
5 | ケーススタディ1/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
6 | ケーススタディ2/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
7 | ケーススタディ3/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
8 | ケーススタディ4/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
9 | ケーススタディ5/経営・事業推進におけるデザイン活用の事例(具体内容は未定) |
10 | フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習) |
11 | フィールド体験/経営の一翼となるデザイン実践の現場(校外での実習) |
12 | 講義/経営資源としてのデザイン・知的財産権としてのデザイン |
13 | 講義/デザイン経営の課題 |
14 | まとめ/顧客・社会との望ましい関係と未来を築くための「デザイン経営」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業でケーススタディ題材として取り上げる予定のグッドデザイン賞受賞事例について、事前に予告を行うため、グッドデザイン賞公式ウェブサイトで基本情報を閲覧した上で、さらに各社ウェブサイトなども適宜参照し、プロジェクトの全容に関する基礎的な認識を持った上で授業に参加することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
3回以上のリアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2025/4/21 成績評価基準を変更 (変更前)中間レポート(30%)、中間レポート(30%)、リアクションペーパー(10%)、最終レポート(30%)→(変更後)3回以上のリアクションペーパー(60%)、最終レポート(40%) |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鷲田祐一 | デザイン経営 | 有斐閣 | ||
2 | 田中一雄 | デザインの本質 | ライフデザインブックス | ||
3 | ハーバード・ビジネス・レビュー | デザイン思考の教科書 | 日経BP | ||
4 | AXIS編集部 | 未来のデザイン図鑑2 | アクシスパブリッシング | ||
その他 (Others) | |||||
グッドデザイン賞公式ウェブサイト http://www.g-mark.org 日本デザイン振興会「デザイン白書2024」 https://archive.jidp.or.jp/wpd2024/wpd2024_full_a3.pdf 経済産業省「デザイン経営事例集」(2020) https://www.meti.go.jp/press/2019/03/20200323002/20200323002.html 経済産業省・特許庁「デザイン経営宣言」(2018) https://www.meti.go.jp/press/2018/05/20180523002/20180523002-1.pdf |
「デザイン思考」習得目的のワークショップなどは実施しません。講師や実践者からの講義を主体とした座学の講座となります。
外部からの出講者が決定するのは2025年5月頃になる見込みです。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。