日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VL797
Theme・Subtitle マーケティングサイエンスの基礎から実例までを実感する
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Tue.G5 , Tue.G6
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Credits 2
Course Number BDS6400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 寄附講座 (株)NTTデータ数理システム

【Course Objectives】

This year's taiga drama "Berabou" starts with a story about "marketing methods in the Edo period."

At that time, there was no concept of handling data, but still, there were many numerical elements such as the number of customers in Yoshiwara decreasing, the popularity of "Okabasho", the need to visit Yoshiwara more than three times to become familiar with it, the minimum cost is several million yen, the number of people who can pay... and so on, and people made guesses based on intuition (human information processing ability is amazing).

Nowadays, the term "data-driven" has been used for a long time, but there are still many companies that have not yet reached the point of actually using data to promote their business.

However, with the current situation in which a large amount of data is collected and the number of companies using data is increasing, we cannot continue to proceed with marketing based on "intuition and experience" as in the Edo period.

In order to realize data-driven marketing, it is necessary to start getting a concrete image of how to use data and in what situations it can be beneficial, and how to achieve it.

The theory of data analysis is important, but in order to apply it to concrete practice, it is essential to know many examples of its application and develop a possible thought process.

In this class, you will understand in what situations data science and AI are useful for marketing practice, and will create a concrete image of marketing science using familiar tools, and learn how to use it and the steps involved through group work. We also introduce how to deal with generative AI that lies without hesitation (hallucination).

In addition to understanding the contents of various methods, the main focus is on acquiring the knowledge and skills necessary to solve problems when faced with them in the business world, and to develop the awareness to think about them as if they are your own problem.

【Course Contents】

In this course, We will introduce, with examples, where data science and AI are used in marketing
and what the advantages and disadvantages are.
Based on the content introduced, you will discuss similar cases in group work each time and
understand how they would use data science and AI themselves.

In addition to statistics and machine learning, the course will also touch on the various technologies
that are now included in AI technology, such as generative AI, mathematical science, simulation,
and text mining.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングサイエンスとは
2 知るためにデータを活用する
3 何を売るか・誰に売るか・いくらで売るか のマーケティングサイエンス
4 どう売るか・どこで売るか の マーケティングサイエンス
5 マーケティングサイエンスの数理最適化
6 マーケティングサイエンスのシミュレーション
7 マーケティングサイエンスの因果関係分析
8 マーケティングサイエンスのテキストマイニング
9 課題を解決するためのステップ
10 課題を解決するためのステップ
11 マーケティングに使われる様々な手法のまとめ
12 マーケティングサイエンス実施のための設計・これまでの質疑応答
13 マーケティングサイエンスの使い方と、マーケティングサイエンスの仕組化(システム化)
14 レポート発表とまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日頃から、身の回りでのデータの存在、マーケティングサイエンスの活用例を見つけ、どのような目的でどのような効果を得る
ために実施されているのかを意識する。
その他、授業内で適宜指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
参加度(30%)
貢献度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 庄司貴行・斎藤明・平井直樹[監修]立教大学ビジネスデザイン研究所(編集) 『デジタル&デザイン・トランスフォーメー ション― DX とデザイン志向の未来戦略』 有斐閣アルマ 2023 4794426119
2 大坪直樹(著), 中江俊博(著), 深沢祐太(著), 豊岡祥(著), 坂元哲平(著), 佐藤誠(著), 五十嵐健太(著), & 2 その他 『XAI(説 明可能なAI)–そのとき人工知能はどう考えたのか?』 リックテレコム 2021 9784865942927
3 清水隆史, 淺田晃佑 『実践マーケティングデータサイエンス: ショッパー行動の探索的データ解析と機械学習モデル構築』 学 術図書出版社 2023 4780610516
4 生田目崇 『マーケティングのための統計分析』 オーム社 2017 9784274221019
5 本村 陽一 他 『BayoLinkSで実践するベイジアンネットワーク』 オーム社 2023 9784274230486

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

回帰・相関が分かる程度の統計的知識
マーケティングフレームワークの基礎知識

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。