日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM103/VM103VM103 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(自然学の方法) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月6/Mon.6 Mon.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
(1) To acquire basic knowledge and thinking about various types of "shizen(nature)" by reading "philosophical" texts on "shizen(nature)". (2) To become able to briefly explain and comment on each thought. Also, (3) To acquire the skills to express persuasive opinions in line with the student's own awareness of problems by using or criticizing other theories on " shizen(nature)".
It can be said that our society is made up not only of human-human relationships but also of human-nature relationships. But is nature, in the first place, "something else" that connects "with" people? Isn't it necessary to consider the premise itself that nature is “a different object for use or the surrounding environment”? Nature is also the "place to live" where living things including people live, or it may be everything including people. Students will learn about "nature" from various viewpoints through the classes and think about human beings and modern society by examining the thoughts of the lecturer and other participants.
Students must read the designated texts in advance, listen to the commentary by the lecturer in the classes, ask questions and debate, and write brief comments after the classes. By feeding back the comments in the next class and sharing them with all the participants, we hope to make the class a multi-directional and circulatory "place of dialogue" and "community of intellectual inquiry".
1 | ガイダンス |
2 | 星野道夫/本当の野生 |
3 | 寺田寅彦/天災と日本人 |
4 | 桑子敏雄/原生自然と空間の履歴 |
5 | アルド・レオポルド/環境倫理(ランドエシックス) |
6 | 討議1 |
7 | 日高敏隆/ユクスキュルの環世界・イリュージョン |
8 | 上野誠/日本人の聖なる自然 |
9 | 鈴木大拙/機心と自然 |
10 | 竹内整一/「おのずから」と「みずから」のあわい |
11 | 討議2 |
12 | 西岡常一/木のいのち木のこころ |
13 | 内山節/日本人はなぜキツネにだまされなくなったのか |
14 | 山尾三省/アニミズムという希望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/指定した文章を読んでおき、自らの興味・疑問を整理しておく。
復習/授業を振り返り、コメント(客観+主観)を送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
CanvasLMS上にアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
(1)「自然」に関する“哲学的”文章を読み、多様な「自然」についての基礎知識と思考方法を身につけること。(2)各々の思想について簡単に説明・批評ができるようになること。また、(3)それらを援用または批判することで、自らの問題意識に合わせた説得力のある意見を述べる技能を身につけること。
(1) To acquire basic knowledge and thinking about various types of "shizen(nature)" by reading "philosophical" texts on "shizen(nature)". (2) To become able to briefly explain and comment on each thought. Also, (3) To acquire the skills to express persuasive opinions in line with the student's own awareness of problems by using or criticizing other theories on " shizen(nature)".
私たちの社会は、人と人との関わりだけでなく、人と自然との関わりのなかで成り立っていると言える。しかし、そもそも自然は、人と「と」で結ばれるような「別の何か」なのだろうか。自然を「人とは別の利用対象や周囲環境」とみなす前提それ自体を検討する必要はないだろうか。自然は、人を含めた生物が生活する「居場所」でもあり、あるいは人を含むすべてであるかもしれない。授業を通してさまざまな視点による「自然」を学び、講師および他の参加者の考えも検討することで、人間と現代社会について考える。
学生は、事前に指定の文章を読み、授業内で講師による解説を聞いて質疑・討議を行い、授業後に簡単なコメントを書く。そのコメントを次回の授業でフィードバックし、参加者全員で共有することで、授業を、循環する複方向型の「対話の場」、「知的探求の共同体」としたい。
It can be said that our society is made up not only of human-human relationships but also of human-nature relationships. But is nature, in the first place, "something else" that connects "with" people? Isn't it necessary to consider the premise itself that nature is “a different object for use or the surrounding environment”? Nature is also the "place to live" where living things including people live, or it may be everything including people. Students will learn about "nature" from various viewpoints through the classes and think about human beings and modern society by examining the thoughts of the lecturer and other participants.
Students must read the designated texts in advance, listen to the commentary by the lecturer in the classes, ask questions and debate, and write brief comments after the classes. By feeding back the comments in the next class and sharing them with all the participants, we hope to make the class a multi-directional and circulatory "place of dialogue" and "community of intellectual inquiry".
1 | ガイダンス |
2 | 星野道夫/本当の野生 |
3 | 寺田寅彦/天災と日本人 |
4 | 桑子敏雄/原生自然と空間の履歴 |
5 | アルド・レオポルド/環境倫理(ランドエシックス) |
6 | 討議1 |
7 | 日高敏隆/ユクスキュルの環世界・イリュージョン |
8 | 上野誠/日本人の聖なる自然 |
9 | 鈴木大拙/機心と自然 |
10 | 竹内整一/「おのずから」と「みずから」のあわい |
11 | 討議2 |
12 | 西岡常一/木のいのち木のこころ |
13 | 内山節/日本人はなぜキツネにだまされなくなったのか |
14 | 山尾三省/アニミズムという希望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/指定した文章を読んでおき、自らの興味・疑問を整理しておく。
復習/授業を振り返り、コメント(客観+主観)を送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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CanvasLMS上にアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。