日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM104/VM104VM104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(アイデンティティ論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
(1) To understand the diversity of the concept of "identity" in this modern society, and to consider itself as the frame of reference at the meta level. (2) Regarding "identity", reading texts on various fields and degrees of difficulty, referring to thoughts and opinions of the lecturer and other students, to examine the existing "own thoughts", and to update them to new "own thoughts" and to explain it persuasively.
We all have some kind of "identity". It may be "being the same" based on so-called race, ethnicity, nationality or language. Or it could be culture, tradition, gender, sexuality, place of residence, organization, class, tastes, or religion. Such diverse identities and identifications are always accompanied by alterity and differentiation. In this lecture, we will consider and discuss philosophically the concept of "identity", paying attention to its possibilities, dangers, safeties, vulnerabilities, resilience, flexibilities, stubbornness, etc..
1 | ガイダンス |
2 | 池上英子/アバター主義 |
3 | 内田樹/アイデンティティという物語 |
4 | 平野啓一郎/分人主義 |
5 | 浜口恵俊/間人主義 |
6 | リンダグラットン/ポートフォリオワーカー |
7 | 榎本博明/自己物語とアイデンティティ |
8 | 鷲田清一/じぶん この不思議な存在 |
9 | フロム/自由・決定・二者択一 |
10 | ガーゲン/社会構成主義的な自己 |
11 | 夏目漱石/私の個人主義 |
12 | アミン・マアルーフ/アイデンティティが人を殺す |
13 | ウェンガー&レイヴ/正統的周辺参加とアイデンティティ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/指定した文章を読んでおき、自らの興味・疑問を整理しておく。
復習/授業を振り返り、コメント(客観+主観)を送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
CanvasLMSにアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
(1)現代社会における「アイデンティティ」という概念の多様性を理解し、その準拠枠そのものを考察すること。(2)「アイデンティティ」に関して、多様な分野と難易度の文献を読み、講師ならびに他の受講生の思考を受けとめ、既存の「自らの考え」を吟味し、新しい「自らの考え」へと更新し、説得力をもって表現できるようになること。
(1) To understand the diversity of the concept of "identity" in this modern society, and to consider itself as the frame of reference at the meta level. (2) Regarding "identity", reading texts on various fields and degrees of difficulty, referring to thoughts and opinions of the lecturer and other students, to examine the existing "own thoughts", and to update them to new "own thoughts" and to explain it persuasively.
私たちは、必ず何らかの「アイデンティティ(identity)」を有している。それは、いわゆる人種や民族、国籍や使用言語に基づく「同じであること」かもしれない。あるいは、文化・伝統・ジェンダー・セクシャリティ・居住地域・所属組織・階級・趣味嗜好・宗教行為かもしれない。そうした多様な同一性や同一化(identification)には、必ず「異なっていること(alterity)」や「差異化(differentiation)」が伴われている。それら、社会学・心理学・文学など複数の分野で扱われる「アイデンティティ」という概念の可能性・危険性・安全性(安心性)・脆弱性・強靭性・柔軟性・頑迷性などを多面的に“哲学”として考察し対話する講義としたい。
We all have some kind of "identity". It may be "being the same" based on so-called race, ethnicity, nationality or language. Or it could be culture, tradition, gender, sexuality, place of residence, organization, class, tastes, or religion. Such diverse identities and identifications are always accompanied by alterity and differentiation. In this lecture, we will consider and discuss philosophically the concept of "identity", paying attention to its possibilities, dangers, safeties, vulnerabilities, resilience, flexibilities, stubbornness, etc..
1 | ガイダンス |
2 | 池上英子/アバター主義 |
3 | 内田樹/アイデンティティという物語 |
4 | 平野啓一郎/分人主義 |
5 | 浜口恵俊/間人主義 |
6 | リンダグラットン/ポートフォリオワーカー |
7 | 榎本博明/自己物語とアイデンティティ |
8 | 鷲田清一/じぶん この不思議な存在 |
9 | フロム/自由・決定・二者択一 |
10 | ガーゲン/社会構成主義的な自己 |
11 | 夏目漱石/私の個人主義 |
12 | アミン・マアルーフ/アイデンティティが人を殺す |
13 | ウェンガー&レイヴ/正統的周辺参加とアイデンティティ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/指定した文章を読んでおき、自らの興味・疑問を整理しておく。
復習/授業を振り返り、コメント(客観+主観)を送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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CanvasLMSにアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。