日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM114/VM114VM114 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(社会デザイン学の可能性1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As we enter the 21st century, new forms of poverty and social exclusion have become major issues in addition to the issues from the last century such as the environment and regional conflicts. What kind of role can each organization such as government, private enterprises, and NGOs/NPOs take to solve these problems? Also, what kind of effectiveness and potential can be expected from "collaboration" that crosses the boundaries of sectors that is often emphasized in recent years? In any case, it will be necessary to go beyond conventional ideas and methodologies and reform and specifically realize social mechanisms and ways for people to participate. I would like to call such thinking and practice "social design".
This course attempts to draw a sketch of social design (studies) that the Graduate School has consistently pursued by presenting the philosophical and academic implications across fields and disciplines. In this way, we aim to open up the possibilities of social design (studies) together with the students.
This is the omnibus lectures given by the department's faculty members. Each class will cover a wide range of themes such as: What is social design (studies)?, its philosophical background and meaning, organization/network management, community design, crisis management, NGOs/NPOs, peace (studies), international relations, CSR, social contribution, social business, community business, social enterprises, social exclusion and inclusion, art and social design (inclusive design), and social research, and the scope and fields of target businesses and activities will also be diverse.
This course is social design (studies) guidance for graduate students studying at the Graduate School, and is an introductory course for selecting specific individual research fields and themes. At the same time, this course also has an important meaning of considering how to add as many various specific analysis materials (data) as possible to think about social design. As described above, this course is planned to provide an opportunity to consider how to open up the possibilities of social design (studies) in future research activities.
1 | はじめに |
2 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学1 |
3 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学1 |
4 | 社会組織理論と社会デザイン学1 |
5 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学2 |
6 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学2 |
7 | 社会組織理論と社会デザイン学2 |
8 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学3 |
9 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学3 |
10 | 社会組織理論と社会デザイン学3 |
11 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学4 |
12 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学4 |
13 | 社会組織理論と社会デザイン学4 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、授業の終わりに指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業時の質疑への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
平常は、毎回のオンデマンド動画を視聴し、コメントすること。期末には、重要だと思った講義に関するレポート課題をこなすこと。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
21世紀に入り、環境や地域紛争など前世紀からの課題に加えて、新しい形の貧困や社会的排除(social exclusion)が大きな課題となっている。その解決のため、政府行政・民間企業・NGO/NPO等の組織はそれぞれどのような役割を担えるのか。また、近年、重視されることの多いセクターの垣根を越えた「協働」は、どこまでの有効性と可能性を期待できるのか。いずれにしても、その際、従来の発想と方法論を超え、社会の仕組みや人々の参画の仕方を変革し具体的に実現していくことが必要になってくる。そのような思考と実践を「社会デザイン」と呼びたい。
この科目は、本研究科が一貫して追究し続けてきた社会デザイン(学)に関し、その思想的含意から実践的な社会技術としてのありように至るまで、分野・領域横断的に明示することで、まずはその見取り図を描いていこうとするものである。それにより、社会デザイン(学)の可能性を受講者とともに切り拓くことを目指したい。
As we enter the 21st century, new forms of poverty and social exclusion have become major issues in addition to the issues from the last century such as the environment and regional conflicts. What kind of role can each organization such as government, private enterprises, and NGOs/NPOs take to solve these problems? Also, what kind of effectiveness and potential can be expected from "collaboration" that crosses the boundaries of sectors that is often emphasized in recent years? In any case, it will be necessary to go beyond conventional ideas and methodologies and reform and specifically realize social mechanisms and ways for people to participate. I would like to call such thinking and practice "social design".
This course attempts to draw a sketch of social design (studies) that the Graduate School has consistently pursued by presenting the philosophical and academic implications across fields and disciplines. In this way, we aim to open up the possibilities of social design (studies) together with the students.
本研究科の専任講師によるオムニバス講義である。各回で扱われるテーマは、社会デザイン(学)とは何か、その思想的背景と意味、組織・ネットワーク・マネジメント、コミュニティデザイン、危機管理、NGO/NPO、平和(学)、国際関係、CSR、社会貢献、ソーシャルビジネス・コミュニティビジネス・社会的企業、社会的排除と包摂、アートと社会デザイン(インクルーシブデザイン)、社会調査等多岐にわたり、対象となる事業や活動の範囲・分野も多様なものとなる。
本科目は研究科で学ぶ院生のための社会デザイン(学)案内であり、個別具体的な研究分野とテーマを選択していく際の導入科目である。それと同時に、本科目は社会デザインを考えるためにいかに多様で具体的な分析資料(データ)を加えていくのかを検討する科目としても重要な意味をもつ。以上、本科目は、今後の研究活動のなかで社会デザイン(学)の可能性をどのように拓いていくのか、その方法論をともに考え抜く契機を提供するための内容で計画されている。
This is the omnibus lectures given by the department's faculty members. Each class will cover a wide range of themes such as: What is social design (studies)?, its philosophical background and meaning, organization/network management, community design, crisis management, NGOs/NPOs, peace (studies), international relations, CSR, social contribution, social business, community business, social enterprises, social exclusion and inclusion, art and social design (inclusive design), and social research, and the scope and fields of target businesses and activities will also be diverse.
This course is social design (studies) guidance for graduate students studying at the Graduate School, and is an introductory course for selecting specific individual research fields and themes. At the same time, this course also has an important meaning of considering how to add as many various specific analysis materials (data) as possible to think about social design. As described above, this course is planned to provide an opportunity to consider how to open up the possibilities of social design (studies) in future research activities.
1 | はじめに |
2 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学1 |
3 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学1 |
4 | 社会組織理論と社会デザイン学1 |
5 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学2 |
6 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学2 |
7 | 社会組織理論と社会デザイン学2 |
8 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学3 |
9 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学3 |
10 | 社会組織理論と社会デザイン学3 |
11 | グローバルリスクガバナンスと社会デザイン学4 |
12 | コミュニティデザイン学と社会デザイン学4 |
13 | 社会組織理論と社会デザイン学4 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、授業の終わりに指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業時の質疑への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
平常は、毎回のオンデマンド動画を視聴し、コメントすること。期末には、重要だと思った講義に関するレポート課題をこなすこと。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。