日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM118
Theme・Subtitle (論文作成法Ⅰ)
Class Format On-demand (all classes are on-demand)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number SDS5110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2年次以上対象。2年次以上で「社会デザイン学特殊研究18」の履修を希望する場合は、「VM118 社会デザイン学特殊研究18」を科目コード登録により履修登録すること。1年次は「VM119 社会デザイン学特殊研究18」が自動登録されるため、各自で登録する必要はない。

【Course Objectives】

The aims of the course are for students to understand the basic process of writing a dissertation and to acquire the basics of producing a good dissertation.

【Course Contents】

Based on each student's report and dissertation writing background, in order to have them acquire the basic skills that are the basis of writing a master's thesis or research report, etc., classes will take a practical training format.In particular, this lesson focuses on writing the background of the research, make the research question, and quoting and referencing methods. In addition, students will also practice searching for and collecting prior research, which is an essential resource for writing a dissertation. Note that the plans and content of the course may be slightly changed depending on the students' wishes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 学術論文の構成
3 論文の種類と収集法
4 研究の背景の執筆・各種資料の収集
5 リサーチクエスチョンの立て方
6 仮説について(仮説検証型の研究と仮説生成型の研究)
7 レジュメを作成する
8 先行研究の検討
9 引用・参考の方法
10 文献リストの作成
11 研究方法の執筆/研究成果と図表の掲載
12 研究倫理の重要性/注・付記等の書き方
13 文章作成法①――パラグラフライティング
14 文章作成法②――論理的構成を考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各自が関心のある学術書や論文を読むことで、本授業で得た知識を確認すると良い。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内で指示する提出物(60%)
成果報告(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
資料を授業時に毎回配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 上野千鶴子 情報生産者になる 筑摩書房 2018 9784480071675
2 齋藤 早苗 社会人のための文系大学院の学び方 青弓社 2022 9784787235077
その他 (Others)
ほか、講義中に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

最低限のPC操作スキル

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPCまたはデスクトップPC

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。