日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM201
Theme・Subtitle (社会デザインと社会学の方法)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.6
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Credits 2
Course Number SDS5210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

We organize the differences between social design and sociology and understand the relationship between the two. After that, we will examine various cases in which both social design and sociological viewpoints can be utilized. Ultimately, each student will aim to make creative and feasible proposals for social issues.

【Course Contents】

This class consists of two types: lectures by the instructor and presentations by the students (circular reading and case study). First, the characteristics and relevance of the perspectives of social design and sociology are explained. These explanations will be given based on classical and contemporary examples. Next, we read the text in turn and discuss the topics each time. In this way, we will examine the ideas for solving social problems and the difficulties associated with them. Ultimately, each student designs an approach to overcome these difficulties.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 社会学と社会デザインの基礎
3 社会デザインの時代的制約
4 カリスマと社会デザイン
5 サードプレイス概念の再検討
6 事例検討① 社会的インフラ
7 事例検討② 教育/犯罪
8 事例検討③ 健康/エスニシティ
9 事例検討④ 地域のレジリエンス/公共性
10 事例検討⑤ 都市/環境
11 事例検討⑥ 女性のキャリア
12 事例検討⑦ 在宅医療
13 事例検討⑧ 大学教育/留学生の居場所作り
14 社会デザインを提案する方法

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

輪読・事例検討の際には、テキストの各回の範囲を、発表者以外の受講者も読んでくること(予習)。また、授業後には、各回で取り上げた社会デザインの事例を、社会学的な視点からどのようにリバイスできるかを考えるとよい(復習)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加状況(30%)
プレゼンテーションの内容(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 エリック・クリネンバーグ 集まる場所が必要だ――孤立を防ぎ、暮らしを守る「開かれた場」の社会学 英治出版 2021 9784862763075
2 萩原なつ子(監修) ジェンダー研究と社会デザインの現在 三恵社 2023 9784866935706

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 レイ・オルデンバーグ サードプレイス―― コミュニティの核になる「とびきり居心地よい場所」 みすず書房 2013 9784622077800
2 荻上チキ 社会問題のつくり方 困った世界を直すには? 翔泳社 2023 9784798174488

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

学生が作成したプレゼン資料を閲覧可能な端末(ノートPCやタブレットPC)を持参することが望ましい。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。