日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM221
Theme・Subtitle (地方自治と社会政策)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Amidst environmental changes surrounding local communities such as population decline, post-COVID situations, and digital transformation (DX), this considers the policies local governments should adopt and the approaches for sustainable community development. It takes into account the demographics, industrial structure, vibrant town planning, community, local safety, transportation/communication infrastructure, and regional economic sustainability.

【Course Contents】

As a specific approach, the fundamental approach involves lectures and discussions aligned with the themes concerning local government policies and sustainable regional development. In the latter part, participants will present case studies on policies implemented by local governments to revitalize the region (case study discussions). Depending on the interests of participants and the latest societal trends, themes and sequences may be subject to change.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション〜今後の進め方
2 人口減少社会の現状と課題
3 地方自治の現状
4 我が国における地域振興策
5 地域おこし協力隊と地域活性化起業人
6 移住交流、関係人口、域学連携、小さな拠点
7 DX・SNSの活用、地域公共交通
8 地域の安心安全とコミュニティ
9 食とツーリズム、持続可能な環境・地域経済循環
10 事例検討(1)兵庫県豊岡市
11 事例検討(2)徳島県神山町
12 事例発表(1)
13 事例発表(2)
14 クロージング〜まとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回テーマに沿った参考文献やWebサイトを「Canvas LMS」で指示するので、事前に読んでおくこと(各回 約1時間)。
授業を振り返り、毎回リアクションペーパー(コメント)を送ること(各回 約10分)。
持続可能な地域づくりや地域活性化に取り組む地方自治体の事例についてレポートにまとめ、発表してもらう予定なので、興味関心を持った事例について調べておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への積極的参加とリアクションペーパー(40%)
レポート(30%)
発表(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
時事通信社「地方行政」に連載している「山族公務員の視点」などから、各回テーマに関連する文献やWebサイトを「Canvas LMS」で事前に指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 牧 慎太郎 山族公務員の流儀 時事通信社 2021 9784788717503

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。