日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM222/VM222VM222 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(インクルーシブキャピタリズム) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合はX101教室の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
From the time we faced the Lehman Shock, a condensation of distorted capitalism born from humanity’s insatiable greed, we have been earnestly searching for a vision of post-capitalism. More than a decade has passed since then, and we have yet to discover a new economic model.
However, the economic magazine Forbes JAPAN, to which the lecturer in charge of this class belongs, has put forward the concept of "Inclusive Capitalism." This idea aims to create a society and economy that includes those who live outside the boundaries of economic rationality and market systems, fostering empathy and shared values.
What is needed to establish such a new framework? Together with the students of this course, I hope to engage in discussions and explore the possibilities of new forms of economy and society.
Focusing on the concept of "social impact," which is important in this new era, the following case studies, we will explore the shape of the new economy through the way of thinking, organizations, and companies that will create the era including approaches from areas beyond business.
・Companies and leaders who are both solving social issues and growing their businesses.
・Long-lived small and medium-sized enterprises that have been thriving in Japan for a long time.
・Global cases
・Art and architecture
・Science
1 | チェックイン「Inclusive Capitalism」とは |
2 | 共助資本主義 |
3 | 新しい資本主義への挑戦〜ゼブラ:社会課題解決と持続的な経営とは |
4 | 地域から考えるInclusive Capitalism(1) |
5 | 地域から考えるInclusive Capitalism(2) |
6 | 地域から考えるInclusive Capitalism(3) |
7 | カルチャープレナーから考えるInclusive Capitalism(1) |
8 | カルチャープレナーから考えるInclusive Capitalism(2) |
9 | テクノロジーから考えるInclusive Capitalism(1)エイジテック |
10 | テクノロジーから考えるInclusive Capitalism(2)Women in Tech |
11 | Z世代から考えるInclusive Capitalism |
12 | バーチャルで確立するインクルーシブな世界 |
13 | 受講者の皆様各自が考える「Inclusive Capitalism」 |
14 | チェックアウト:講義ラップアップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内容の理解、発言・提案等の授業に対する貢献(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
社会の構成員たる自身の立場でどのような経済を作りたいか、作ろうとしているのか、柔軟な発想と気概をもっている方
PC等のオンライン授業を受けられるデバイス
是非一緒に議論し、豊かな社会、経済、未来を創っていきましょう。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
人々の欲深き心が生み出した、歪んだ資本主義の結露としてのリーマンショックを迎えたあたりから、私たちは真剣にポスト資本主義の姿を模索してきた。それから十数年以上の歳月が流れ、いまだ新しい経済の姿を見出すことができていない。
しかし、この授業を担当させていただく講師が所属する経済誌「Forbes JAPAN」では、「Inclusive Capitalism」というコンセプトを打ち出し、経済合理性や市場システムから離れたところで生き、暮らしている者たちをも包括し、共感を生み出す社会・経済の形成を目指している。
そのような新しい仕組みには何が必要なのか。受講生の皆さんと議論を重ねながら、新しい経済や社会の形を模索したい。
From the time we faced the Lehman Shock, a condensation of distorted capitalism born from humanity’s insatiable greed, we have been earnestly searching for a vision of post-capitalism. More than a decade has passed since then, and we have yet to discover a new economic model.
However, the economic magazine Forbes JAPAN, to which the lecturer in charge of this class belongs, has put forward the concept of "Inclusive Capitalism." This idea aims to create a society and economy that includes those who live outside the boundaries of economic rationality and market systems, fostering empathy and shared values.
What is needed to establish such a new framework? Together with the students of this course, I hope to engage in discussions and explore the possibilities of new forms of economy and society.
新しい時代において大切な「社会的インパクト」という概念にフォーカスをして、次のような事例
・社会課題の解決と事業成長を両立している企業やリーダー
・日本で長きに渡って繁栄続ける長寿中小企業
・海外の事例
・文化・アートや建築
・サイエンス
等を用い、ビジネスを超えた領域からのアプローチも含め、時代をつくる考え方や組織や企業のあり方を通し、新しい経済の姿を探る。
Focusing on the concept of "social impact," which is important in this new era, the following case studies, we will explore the shape of the new economy through the way of thinking, organizations, and companies that will create the era including approaches from areas beyond business.
・Companies and leaders who are both solving social issues and growing their businesses.
・Long-lived small and medium-sized enterprises that have been thriving in Japan for a long time.
・Global cases
・Art and architecture
・Science
1 | チェックイン「Inclusive Capitalism」とは |
2 | 共助資本主義 |
3 | 新しい資本主義への挑戦〜ゼブラ:社会課題解決と持続的な経営とは |
4 | 地域から考えるInclusive Capitalism(1) |
5 | 地域から考えるInclusive Capitalism(2) |
6 | 地域から考えるInclusive Capitalism(3) |
7 | カルチャープレナーから考えるInclusive Capitalism(1) |
8 | カルチャープレナーから考えるInclusive Capitalism(2) |
9 | テクノロジーから考えるInclusive Capitalism(1)エイジテック |
10 | テクノロジーから考えるInclusive Capitalism(2)Women in Tech |
11 | Z世代から考えるInclusive Capitalism |
12 | バーチャルで確立するインクルーシブな世界 |
13 | 受講者の皆様各自が考える「Inclusive Capitalism」 |
14 | チェックアウト:講義ラップアップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内容の理解、発言・提案等の授業に対する貢献(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
社会の構成員たる自身の立場でどのような経済を作りたいか、作ろうとしているのか、柔軟な発想と気概をもっている方
PC等のオンライン授業を受けられるデバイス
是非一緒に議論し、豊かな社会、経済、未来を創っていきましょう。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。