日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM223/VM223VM223 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コーオウンド・ビジネス) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土4/Sat.4 Sat.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
The employee ownership model, in which employees and executives collectively become influential or controlling shareholders of the companies they work for, is known as “shared capitalism” or “happy capitalism.” According to multiple studies, the model is proven to generate happiness among employees and stakeholders, and is more profitable than non-employee owned companies. While employee ownership occupies a sound base in American and British economies, it is still at an introductory stage in Japan both in practice and academically, but shows signs of taking off.
This course aims for students to study and deepen understanding of the concept, especially those in pursuit of business organization studies, social business/CSR/CSV/stakeholder studies, and entrepreneurship/intrapreneurship studies.
Through case studies, the course aims to deepen students' discussions regarding the relations between work/business and happiness, business and stakeholders, entrepreneurship, the very purpose of business, and other aspects of business activities.
This course is conducted three dimensionally, in theoretical, institutional, and practical aspects. By combining lectures, case studies, interviews with practitioners, and discussions with students, we will together explore the employee ownership model. Presentations by guest speakers may be made as appropriate to highlight the current state of employee ownership. Note: This course (sponsored by Japan Employee Ownership Association) is the first and only course on employee ownership in Japan.
1 | イントロダクション: コーオウンド・ビジネスとは? |
2 | ケース・スタディ: 躍動するコーオウンド企業とそのワクワクの様相 |
3 | 百花繚乱の事例:ハープーン・ブルワリー、EBOグループ、スコット・バーダー、等 |
4 | ウォール・ストリート型資本主義の真逆 ボブズ・レッド・ミルの事業構築: しごととは?起業家精神とは? |
5 | ステークホルダーとガバナンス: 会社はだれのために、何のために存在するのか? |
6 | ステークホルダーとガバナンス: 事例から見る経営戦略のコントラスト |
7 | 日本のコーオウンド・ビジネス |
8 | ステークホルダー徹底主義 イコール・エクスチェンジ: 最高利益達成をよろこばない会社って? |
9 | あらためて産業革命を見つめる①: 今の私たちの生き方・経済のあり方を規定してしまった仕組み |
10 | あらためて産業革命を見つめる②: 第1次~第4次産業革命 今になって露呈してきたきしみ |
11 | 元祖コーオウンド企業 ジョン・ルイス・パートナーシップ: 理想への夢想が生んだコーオウンド・カンパニー |
12 | 組織のあり方を考える 「成長」と「規模」の問題: ウィルキン&サンズからの学び |
13 | コーオウンド・ビジネス・モデルだからこそ遭遇するチャレンジ: 経営のコクなのか、エグみなのか? |
14 | コーオウンド・ビジネス研究の地平 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参画: 質問、発言を歓迎します。(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 細川あつし | 『コーオウンド・ビジネス -従業員が所有する会社』 | 築地書館 | 2015 | 9784806715023 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じてプリント等資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 内山節(細川あつし共著:第2章 エシカル・ビジネス) | 『半市場経済 -成長だけでない「共創社会」の時代』 | 角川新書 | 2015 | 9784040820255 |
<授業形態について>
上記にある通り対面とオンラインのハイフレックス授業に対応します。授業での議論が活発になり、また授業前後でのアドバイス等にも対応できるので、対面での出席を奨励します。
<参考HP>
一般社団法人従業員所有事業協会 http://jeoa.org/
株式会社コア・ドライビング・フォース http://www.cdforce.co.jp/
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
「しあわせな資本主義」「分かち合いの資本主義」と呼ばれ、従業員が自ら働く会社のオーナー(影響株主・支配株主)になるというコーオウンド・ビジネス。従業員や関わる人びとをハッピーにし、かつ収益性が高い事が数々の研究で明らかにされています。 コーオウンド・ビジネス(従業員所有事業)は欧米で確かな潮流となっています。日本では研究、実践ともに緒についたばかりの新しい事業モデルで、今後躍進が期待されます。
多くのケース・スタディを通じて、コーオウンド・ビジネスに限定せず「しあわせなしごと」とは何か、企業とステークホルダーの関係性、起業家精神とは何か、そもそもビジネスは何のためにあるのか、などについての様相を浮き彫りにし、皆さんの問題意識の深化を図ります。
事業組織研究を目する学生、新たな企業/組織のあり方の研究を目する学生、ソーシャル・ビジネス/CSR/ステークホルダー論研究を目する学生、起業や社会起業を目する学生の皆さんとともに、本概念の深耕を目標とします。
The employee ownership model, in which employees and executives collectively become influential or controlling shareholders of the companies they work for, is known as “shared capitalism” or “happy capitalism.” According to multiple studies, the model is proven to generate happiness among employees and stakeholders, and is more profitable than non-employee owned companies. While employee ownership occupies a sound base in American and British economies, it is still at an introductory stage in Japan both in practice and academically, but shows signs of taking off.
This course aims for students to study and deepen understanding of the concept, especially those in pursuit of business organization studies, social business/CSR/CSV/stakeholder studies, and entrepreneurship/intrapreneurship studies.
Through case studies, the course aims to deepen students' discussions regarding the relations between work/business and happiness, business and stakeholders, entrepreneurship, the very purpose of business, and other aspects of business activities.
実践事例を中心にコーオウンド・ビジネスの様相や最新の動向を見て行きます。
講義、ケース・スタディ、実践家からのヒアリングなどを組み合わせ、また皆さんとのディスカッションによって、コーオウンド・ビジネスのみならず、「しあわせなしごと」「しあわせな事業」にまつわる研究の深耕を図ります。
適宜ゲスト・スピーカーによる講演を織り込み、コーオウンド・ビジネスの最新の動向を把握します。
本講義(一般社団法人従業員所有事業協会寄付講座)は日本で最初かつ唯一のコーオウンド・ビジネス(従業員所有事業)に関する講義です。
This course is conducted three dimensionally, in theoretical, institutional, and practical aspects. By combining lectures, case studies, interviews with practitioners, and discussions with students, we will together explore the employee ownership model. Presentations by guest speakers may be made as appropriate to highlight the current state of employee ownership. Note: This course (sponsored by Japan Employee Ownership Association) is the first and only course on employee ownership in Japan.
1 | イントロダクション: コーオウンド・ビジネスとは? |
2 | ケース・スタディ: 躍動するコーオウンド企業とそのワクワクの様相 |
3 | 百花繚乱の事例:ハープーン・ブルワリー、EBOグループ、スコット・バーダー、等 |
4 | ウォール・ストリート型資本主義の真逆 ボブズ・レッド・ミルの事業構築: しごととは?起業家精神とは? |
5 | ステークホルダーとガバナンス: 会社はだれのために、何のために存在するのか? |
6 | ステークホルダーとガバナンス: 事例から見る経営戦略のコントラスト |
7 | 日本のコーオウンド・ビジネス |
8 | ステークホルダー徹底主義 イコール・エクスチェンジ: 最高利益達成をよろこばない会社って? |
9 | あらためて産業革命を見つめる①: 今の私たちの生き方・経済のあり方を規定してしまった仕組み |
10 | あらためて産業革命を見つめる②: 第1次~第4次産業革命 今になって露呈してきたきしみ |
11 | 元祖コーオウンド企業 ジョン・ルイス・パートナーシップ: 理想への夢想が生んだコーオウンド・カンパニー |
12 | 組織のあり方を考える 「成長」と「規模」の問題: ウィルキン&サンズからの学び |
13 | コーオウンド・ビジネス・モデルだからこそ遭遇するチャレンジ: 経営のコクなのか、エグみなのか? |
14 | コーオウンド・ビジネス研究の地平 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参画: 質問、発言を歓迎します。(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 細川あつし | 『コーオウンド・ビジネス -従業員が所有する会社』 | 築地書館 | 2015 | 9784806715023 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じてプリント等資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 内山節(細川あつし共著:第2章 エシカル・ビジネス) | 『半市場経済 -成長だけでない「共創社会」の時代』 | 角川新書 | 2015 | 9784040820255 |
<授業形態について>
上記にある通り対面とオンラインのハイフレックス授業に対応します。授業での議論が活発になり、また授業前後でのアドバイス等にも対応できるので、対面での出席を奨励します。
<参考HP>
一般社団法人従業員所有事業協会 http://jeoa.org/
株式会社コア・ドライビング・フォース http://www.cdforce.co.jp/
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。