日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM302
Theme・Subtitle (グループ対話と社会デザイン)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items) 夏季集中講義/【日程】8月6日(水)2~6時限、8月7日(木)2~6時限、8月8日(金)2~5時限

【教室】4341教室
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

The word “dialogue” has become more widespread in society. But what does it mean to have a dialogue?
How can we talk about ourselves and listen to others better?
In this course, students learn how to commit dialogue in the family, community and workplace by understanding dialogue theoretically based on the narrative approach and practically acquiring various dialogue techniques.

【Course Contents】

Over the course of three days, this course provides practical training in dialogue through group work, using various dialogue techniques such as philosophical dialogue, reflecting teams, and "tojishakenkyu". There are theoretical explanations of speaking and listening. In addition, experts who open up dialogue in their own fields give lectures.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 講義「対話とは何か」
2 グループワーク「哲学対話」
3 講義「語るとはどういう実践か、語りに作用する権力」
4 ゲストレクチャー
5 1日のふりかえり
6 グループワーク「ライフストーリーを再構築する対話」
7 講義「聞くとは何か、新しい物語を引き出すための質問術」
8 グループワーク「リフレクティングチーム」
9 ゲストレクチャー
10 1日のふりかえり
11 グループワーク「修復的対話」
12 講義「当事者運動と当事者研究」
13 グループワーク「当事者研究」
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の間で復習をしておくと、より理解が深まると思われる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内で指示する提出物(リアクションペーパーなど)(50%)
授業への積極的参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マイケル・ホワイト ナラティヴ実践地図 金剛出版 2009 9784772410953

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本授業はグループワークを中心として進むため、講義をただ聞くだけという姿勢では十分な学びは得られない。グループワークに積極的に参加することが望まれる。また自身の経験について語ることが中心となるため、その点も留意すること。

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。