日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM311/VM311VM311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コミュニティマネジメント論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
What is the meaning and potential of "community" in modern society? What is needed to build a "community" in a world where privacy and personal responsibility are emphasized? What is needed to invigorate, sustain, and develop community activities? And in a world where division is increasing, how can we connect with people who have different ideas and values, and work together to improve society? This program considers the significance of human connections and communities in the society of the future, as well as how to build and operate them.
What kind of ideas, methods, and tools are necessary to build and manage a "community" in the society of the future?
In the past, people in local communities and workplaces were aware that they were part of a community and acted accordingly. However, in today's world, where values and lifestyles have become more diverse, people in the same area or workplace have a weak sense of being part of a community, and their involvement varies, with many choosing not to participate. In such a situation, even if urban development organizations and NPOs call for people to take responsibility, participate, and act as members of a community, the number of participants does not increase, and participation tends to be limited to experts and those with a high level of awareness. How can we build a community in which people can connect and participate in today's society?
In addition, in today's world, there are conflicts between different values, and "divisions" are occurring here and there, such as the denial of "highly conscious people," making it difficult to advance social activities. How can we cooperate beyond positions and values to improve society? In this class, we will consider what community building in the society of the future means, and through lecture dialogue and case analysis by participants, we will practically consider what is needed to rebuild connections between people and communities in modern society.
1 | イントロダクション(現代社会におけるコミュニティを考える視点、授業の概要と実施内容について解説する) |
2 | コミュニティが成立するための条件と条件を整える方法を学ぶ |
3 | 考えの違う人とつながり、協力するには? |
4 | 千代田区、文京区などの都心エリアにおけるコミュニティの課題と再構築の方法を考える |
5 | 社会起業家とコミュニティの相互に影響を与え合う関係を考える |
6 | 気候変動、DEIなどのめぐる分断を超え、社会を良くする活動に仲間を増やすには? |
7 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
8 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
9 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
10 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
11 | コレクティブ・インパクトを生み出す多様な主体の協働について考える |
12 | 地域における人的資本戦略~地域の力を活かすには? |
13 | 社会変化を起こすために人々の力を持ち寄り、変化を起こすには? |
14 | これからの社会に求められるコミュニティ・マネジメントの手法を考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は自分の関わっている・関心のあるコミュニティの事例分析を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内でのワークへの参画(40%) 授業内のリアクションペーパーの内容(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書は利用しない |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Block | Community: The Structure of Belonging | Berrett-Koehler Pub | 2008 | |
2 | 広石拓司 | 専門家主導から住民主体へ | エンパブリック | 2020 | |
3 | 佐藤真久・広石拓司 | ソーシャルプロジェクトを成功に導く12のステップ | みくに出版 | 2018 | |
4 | SSRI Japan | これからの「社会の変え方」を探しに行こう。 | 英知出版 | 2021 |
講師の会社のホームページ http://empublic.jp
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
現代社会において「コミュニティ」には、どのような意味と可能性があるのか? プライバシーと自己責任が重視される中で、「コミュニティ」を構築するには何が必要なのか? コミュニティ活動を活性化し、継続し発展するには何が必要なのか?そして、分断が進む世界の中で考えや価値観の異なる人とどうつながり、社会を共に良くすることができるのか? これからの社会における人のつながりとコミュニティの意義と構築、運営の方法を考える。
What is the meaning and potential of "community" in modern society? What is needed to build a "community" in a world where privacy and personal responsibility are emphasized? What is needed to invigorate, sustain, and develop community activities? And in a world where division is increasing, how can we connect with people who have different ideas and values, and work together to improve society? This program considers the significance of human connections and communities in the society of the future, as well as how to build and operate them.
これからの社会で「コミュニティ」を構築し、運営していくには、どのような発想、手法、ツールが必要なのだろう?
かつての地域社会や職場では、そこに属する人は共同体の一員であると自覚し、行動していた。しかし、価値観もライフスタイルも多様化した現代では、同じ地域や職場であっても共同体の一員という自覚は弱く、関わり方もまちまちで、参加しないことを選ぶ場合も少なくない。そのような中で、まちづくり団体やNPOが、コミュニティの一員としての責任、参加、行動を呼びかけても、参画者は広がらず、専門家や意識の高い層に参加が限られてしまいがちだ。今の社会で人がつながり、参加するコミュニティをどう構築していけばいいのだろうか。
また、現代は異なる価値観の対立が起きたり、「意識高い人」を否定するなど、あちらこちらで「分断」が起きており、社会的な活動を進めづらい状況も起きている。社会を良くするために立場や価値観を超えて、どのように協力していけばいいのだろうか。
本授業では、これからの社会におけるコミュニティづくりとは何かを考え、講義における対話、受講者が事例分析を行い、現代社会における人と人のつながりやコミュニティの再構築に何が求められているのかを実践的に考察していく。
What kind of ideas, methods, and tools are necessary to build and manage a "community" in the society of the future?
In the past, people in local communities and workplaces were aware that they were part of a community and acted accordingly. However, in today's world, where values and lifestyles have become more diverse, people in the same area or workplace have a weak sense of being part of a community, and their involvement varies, with many choosing not to participate. In such a situation, even if urban development organizations and NPOs call for people to take responsibility, participate, and act as members of a community, the number of participants does not increase, and participation tends to be limited to experts and those with a high level of awareness. How can we build a community in which people can connect and participate in today's society?
In addition, in today's world, there are conflicts between different values, and "divisions" are occurring here and there, such as the denial of "highly conscious people," making it difficult to advance social activities. How can we cooperate beyond positions and values to improve society? In this class, we will consider what community building in the society of the future means, and through lecture dialogue and case analysis by participants, we will practically consider what is needed to rebuild connections between people and communities in modern society.
1 | イントロダクション(現代社会におけるコミュニティを考える視点、授業の概要と実施内容について解説する) |
2 | コミュニティが成立するための条件と条件を整える方法を学ぶ |
3 | 考えの違う人とつながり、協力するには? |
4 | 千代田区、文京区などの都心エリアにおけるコミュニティの課題と再構築の方法を考える |
5 | 社会起業家とコミュニティの相互に影響を与え合う関係を考える |
6 | 気候変動、DEIなどのめぐる分断を超え、社会を良くする活動に仲間を増やすには? |
7 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
8 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
9 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
10 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
11 | コレクティブ・インパクトを生み出す多様な主体の協働について考える |
12 | 地域における人的資本戦略~地域の力を活かすには? |
13 | 社会変化を起こすために人々の力を持ち寄り、変化を起こすには? |
14 | これからの社会に求められるコミュニティ・マネジメントの手法を考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は自分の関わっている・関心のあるコミュニティの事例分析を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内でのワークへの参画(40%) 授業内のリアクションペーパーの内容(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書は利用しない |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Block | Community: The Structure of Belonging | Berrett-Koehler Pub | 2008 | |
2 | 広石拓司 | 専門家主導から住民主体へ | エンパブリック | 2020 | |
3 | 佐藤真久・広石拓司 | ソーシャルプロジェクトを成功に導く12のステップ | みくに出版 | 2018 | |
4 | SSRI Japan | これからの「社会の変え方」を探しに行こう。 | 英知出版 | 2021 |
講師の会社のホームページ http://empublic.jp
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。