日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM311
Theme・Subtitle (コミュニティマネジメント論)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

What is the meaning and potential of "community" in modern society? What is needed to build a "community" in a world where privacy and personal responsibility are emphasized? What is needed to invigorate, sustain, and develop community activities? And in a world where division is increasing, how can we connect with people who have different ideas and values, and work together to improve society? This program considers the significance of human connections and communities in the society of the future, as well as how to build and operate them.

【Course Contents】

What kind of ideas, methods, and tools are necessary to build and manage a "community" in the society of the future?

In the past, people in local communities and workplaces were aware that they were part of a community and acted accordingly. However, in today's world, where values and lifestyles have become more diverse, people in the same area or workplace have a weak sense of being part of a community, and their involvement varies, with many choosing not to participate. In such a situation, even if urban development organizations and NPOs call for people to take responsibility, participate, and act as members of a community, the number of participants does not increase, and participation tends to be limited to experts and those with a high level of awareness. How can we build a community in which people can connect and participate in today's society?

In addition, in today's world, there are conflicts between different values, and "divisions" are occurring here and there, such as the denial of "highly conscious people," making it difficult to advance social activities. How can we cooperate beyond positions and values to improve society? In this class, we will consider what community building in the society of the future means, and through lecture dialogue and case analysis by participants, we will practically consider what is needed to rebuild connections between people and communities in modern society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション(現代社会におけるコミュニティを考える視点、授業の概要と実施内容について解説する)
2 コミュニティが成立するための条件と条件を整える方法を学ぶ
3 考えの違う人とつながり、協力するには?
4 千代田区、文京区などの都心エリアにおけるコミュニティの課題と再構築の方法を考える
5 社会起業家とコミュニティの相互に影響を与え合う関係を考える
6 気候変動、DEIなどのめぐる分断を超え、社会を良くする活動に仲間を増やすには?
7 受講生による事例分析の発表と討議
8 受講生による事例分析の発表と討議
9 受講生による事例分析の発表と討議
10 受講生による事例分析の発表と討議
11 コレクティブ・インパクトを生み出す多様な主体の協働について考える
12 地域における人的資本戦略~地域の力を活かすには?
13 社会変化を起こすために人々の力を持ち寄り、変化を起こすには?
14 これからの社会に求められるコミュニティ・マネジメントの手法を考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

受講生は自分の関わっている・関心のあるコミュニティの事例分析を行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内でのワークへの参画(40%)
授業内のリアクションペーパーの内容(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特定の教科書は利用しない

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Peter Block Community: The Structure of Belonging Berrett-Koehler Pub 2008
2 広石拓司 専門家主導から住民主体へ エンパブリック 2020
3 佐藤真久・広石拓司 ソーシャルプロジェクトを成功に導く12のステップ みくに出版 2018
4 SSRI Japan これからの「社会の変え方」を探しに行こう。 英知出版 2021

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講師の会社のホームページ http://empublic.jp

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。