日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM316
Theme・Subtitle (社会組織とフォロワーシップ)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

The main actors in modern society are followers, not leaders. The basic rule of democracy is that followers (voters) elect leaders (politicians), and this is essentially the same in organizational activities other than politics. Even in business organizations based on a pyramid hierarchy, the relationship in which the boss unilaterally decides things and gives orders, and the subordinates blindly obey, is losing its effectiveness.
Today, there is a strong tendency to emphasize the need for leadership in all situations, but leaders and followers are essentially equal, and leadership is a pair with followership. It is only when followers, who share the same philosophy, vision, and purpose of activities with leaders, work autonomously and demonstrate their collective wisdom, that organizations and society can realize their full potential.
In this class, we will clearly define the position of followership and practically explore how autonomous followers can be the key to success in the implementation stage of social design issues.

Supplemental Explanation:
The lecturer (Tatsuo Umemoto) will share his life story of failure and learning that he experienced as the general manager of the launch of Starbucks in Japan. They are not success stories by any means, but merely material for practicing interactive work. The instructor himself will maintain an attitude of dialogue to keep asking unanswerable questions, and will aim to have a flat relationship with the participants in the class. Leaders and followers do not have a fixed relationship, and the instructor is also a follower who gains a lot of learning and awareness from the students. We would like to enjoy interactive work together.

【Course Contents】

The first orientation session will begin with a TED video (Derek Sivers: How to start a movement). The first orientation session will begin with a TED video (Derek Sivers: How to start a movement), followed by a presentation on the basic principle that “followers choose leaders” and a sharing of the ideas and values that underlie the course. Thereafter, the following four stages will be developed, with time for a summary at the end.
(1) Equality of leader and follower (a pair)
(2) Personality types and teams (social relationships)
(3) Creation of followership structure (function and structure)
(4) Followership and society (followers as the main actors in society)
By combining the instructor's theoretical framework with the students' own experiences and case studies, this course explores the potential of followership theory to contribute to the revitalization of social organizations from multiple perspectives. Group work will be interwoven in each session, emphasizing an interactive process (a process of continually asking unanswerable questions).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション―「フォロワーシップとは何か」
2 リーダーとフォロワーの対等性1(リーダーシップ概論)
3 リーダーとフォロワーの対等性2(フォロワーシップ概論:前半)
4 リーダーとフォロワーの対等性3(フォロワーシップ概論:後半)
5 リーダーとフォロワーの対等性4(自律衆知型フォロワー論)
6 パーソナリティ・タイプとチーム1(外向型、融和型、内向型)
7 パーソナリティ・タイプとチーム2(楽観型、合理型、悲観型)
8 フォロワーシップの仕組みづくり1(一貫した主義と制度:スターバックス)
9 フォロワーシップの仕組みづくり2(オーケストラに学ぶ:ミュージックパラダイム)
10 フォロワーシップの仕組みづくり3(パブリックへの参画:討論型世論調査、裁判員制度)
11 フォロワーシップと社会1(二項対立と二項同体、タテ社会とヨコ社会)
12 フォロワーシップと社会2(二項同体とタテ社会、英語と日本語)
13 フォロワーシップと社会3(中心と中空、空気と対話)
14 総括―「フォロワーシップの時代」

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 クラスディスカッションへの参加(25%)
リアクションメール(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 梅本龍夫 日本スターバックス物語──はじめて明かされる個性派集団の挑戦 早川書房 2015
2 バーバラ・ケラーマン ハーバード大学特別講義 リーダーシップが滅ぶ時代 ソフトバンク クリエイティブ 2013
3 ロバート・ケリー 指導力革命―リーダーシップからフォロワーシップへ プレジデント社 1993

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。