日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM317
Theme・Subtitle (ジェンダーとリプロダクション)
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 第5回(10月19日)と第14回(1月18日)はハイフレックス形式(対面・オンライン併用)で授業を実施し、教室での対面参加を推奨する。発話を伴う授業を学内で受講する場合は、対面受講・オンライン受講に関わらず、9202教室の利用が可能。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

In this lecture, we will reconsider the issues related to gender differences and reproduction that exist in our daily lives from a gender perspective. The goal of this lecture is to understand how gender roles, sexuality and reproductive events are perceived in society currently, as well as the concept of gender, leading to new perspectives on existing transitional beliefs and institutions.

【Course Contents】

Today, society recognizes sexuality as a culturally constructed concept along with roles determined by gender.
SOGI (Sexual Orientation and Gender Identity) exists in a number of ways, while the concept of gender provides new perspectives on sexual diversity.
We will examine the biological events of reproduction such as pregnancy, childbirth, and nursing, which have been regarded as characterizing gender differences, as well as the technologies and policies that affect these events.
The beliefs surrounding gender roles, sexuality, reversion, and the physical body are extending toward human rights and the environment.
In a society where there is urgency in managing crises such as climate change and pandemics, the role of care, which has been assigned largely to women, is being reexamined. Accordingly, we will touch on the theories of sustainability and inclusion, and take a step further into the concept of care, including physicality.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション、ジェンダーとは何か
2 メディアに表象されたジェンダー
3 規範化された性別役割、フェミニズム
4 身体とセクシュアリティ SOGI
5 子どもの困難 女の子の育つ環境、児童虐待、貧困
6 研究発表(1)

受講生自身の研究を軸にジェンダーの視点から論じ、報告する
ディスカッション
7 研究発表(2)

受講生自身の研究を軸にジェンダーの視点から論じ、報告する
ディスカッション
8 Woman’s Body 生理、避妊、中絶、リプロダクティブ・ヘルス&ライツ
9 近代家族と少子化社会
10 リプロダクション(1) 出産の歴史と身体
11 リプロダクション(2) 不妊治療とグローバル生殖産業
12 ジェンダーハラスメント 労働、セクハラ、DV、#MeToo
13 環境とジェンダー 気候変動、核・原発、エコフェミニズム
14 まとめ 人権とケア

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

ジェンダー、リプロダクション、環境、ケア等、関連の図書を予習し、日頃のニュースや出来事に注目する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 出席、リアクションペーパー(50%)
備考 (Notes)
原則として毎回リアクションペーパーを提出する。レポートの提出方法と内容は授業内で説明する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講義時に適宜紹介する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ケア・コレクティブ ケア宣言:相互依存の政治へ 大月書店 2021
2 ナオミ・クライン 地球が燃えている 大月書店 2020
3 チママンダ・ンゴズィ・アディーチェ 男も女もみんなフェミニストでなきゃ 河出書房新社 2017
4 白井千晶ほか 産み育てと助産の歴史 医学書院 2016
5 荻野美穂 ジェンダー化される身体 勁草書房 2002
6 江原由美子 自己決定権とジェンダー 岩波書店 2002

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。