日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM321/VM321VM321 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(助成と評価) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
There are many ways to support the efforts of citizens and nonprofit organizations such as donations, subsidies, co-sponsoring, pro bono, and crowdfunding. Among them, "subsidies" have the characteristics that the subsidy grantor (the originator of the funds) has some problem that they expect to change or has achievement goals, and desires specific outcomes from the subsidy recipient (the recipient of the funds), and that there is a series of institutionalized processes and procedures concerning the subsidies. In this course, as students deepen their understanding of the nature of subsidies, they will learn about the social role of subsidy programs and foundations in practice. At the same time, students will learn about the basic methodology of subsidies and indivisible "evaluation" and learn about the latest trends.
Referencing the activities of subsidy foundations and "subsidy programs" that are actually operated, students will analyze the missions, policies, program construction, and specific subsidy processes, etc. of subsidies. In addition, students will consider operational issues and the possibilities of subsidies, and also consider the ideal form of foundations and subsidy programs required for Japanese society in the future, and the development of specialized human resources. At the same time, with regard to "evaluation" that is essential to the subsidy process, after covering the basics, we will introduce the variations and the latest trends.
The specific approach of the course will be based on presentation of opinions and discussions of the subjects along the theme of each class. Lectures will also be given by guests who are active at the forefront of their fields.
1 | 助成とは何か① |
2 | 助成とは何か② |
3 | 助成財団の現況 |
4 | 助成プログラム事例発表① |
5 | 助成プログラム事例発表② |
6 | 助成プログラム事例発表③ |
7 | ゲストレクチャー① |
8 | 評価とは何か①:イントロダクション |
9 | 評価とは何か②:助成における評価 |
10 | 多様な評価方法① |
11 | 多様な評価方法② |
12 | 多様な評価方法③ |
13 | ゲストレクチャー① |
14 | 助成・評価におけるプログラム・オフィサーの役割と今後の課題、可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参画(発言・発表・ディスカッション)(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回のリアクションペーパー(コメント)提出で出席とします |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない(随時紹介する)。 |
随時紹介する。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
寄付、助成、協賛、プロボノ、クラウド・ファンディングなど、市民や非営利団体の取り組みを支援する方法は多数ある。そのなかで「助成」は、助成者(資金の出し手)側に変化を期待する課題や達成目標があり、被助成者(資金の受け手)に対して具体的な成果を求める点、一連の過程や手続きが制度化されている点に特徴がある。本演習では、助成の特質について理解を深めながら、助成プログラムや助成財団の社会的役割について実践的に学ぶ。同時に、助成と不可分の「評価」についても基本的な方法論を把握し、最新動向についても学ぶ。
There are many ways to support the efforts of citizens and nonprofit organizations such as donations, subsidies, co-sponsoring, pro bono, and crowdfunding. Among them, "subsidies" have the characteristics that the subsidy grantor (the originator of the funds) has some problem that they expect to change or has achievement goals, and desires specific outcomes from the subsidy recipient (the recipient of the funds), and that there is a series of institutionalized processes and procedures concerning the subsidies. In this course, as students deepen their understanding of the nature of subsidies, they will learn about the social role of subsidy programs and foundations in practice. At the same time, students will learn about the basic methodology of subsidies and indivisible "evaluation" and learn about the latest trends.
助成財団の活動や、実際に運用されている「助成プログラム」を参照し、助成のミッション、政策、プログラムの構築、具体的な助成プロセス等について分析する。また、運用上の課題や、助成が持つ可能性についても考察し、今後の日本社会に必要とされる助成財団や助成プログラムのあり方、専門人材の育成についても考察する。同時に、助成プロセスに不可欠である「評価」についても、基本的事柄をおさえたうえで、バリエーションや最新の傾向を紹介する。
具体的な進め方としては、各回のテーマに沿った発題に対する意見発表、ディスカッションを基本とする。当該分野の最前線で活躍するゲストを迎えてのレクチャーも適宜行う。
Referencing the activities of subsidy foundations and "subsidy programs" that are actually operated, students will analyze the missions, policies, program construction, and specific subsidy processes, etc. of subsidies. In addition, students will consider operational issues and the possibilities of subsidies, and also consider the ideal form of foundations and subsidy programs required for Japanese society in the future, and the development of specialized human resources. At the same time, with regard to "evaluation" that is essential to the subsidy process, after covering the basics, we will introduce the variations and the latest trends.
The specific approach of the course will be based on presentation of opinions and discussions of the subjects along the theme of each class. Lectures will also be given by guests who are active at the forefront of their fields.
1 | 助成とは何か① |
2 | 助成とは何か② |
3 | 助成財団の現況 |
4 | 助成プログラム事例発表① |
5 | 助成プログラム事例発表② |
6 | 助成プログラム事例発表③ |
7 | ゲストレクチャー① |
8 | 評価とは何か①:イントロダクション |
9 | 評価とは何か②:助成における評価 |
10 | 多様な評価方法① |
11 | 多様な評価方法② |
12 | 多様な評価方法③ |
13 | ゲストレクチャー① |
14 | 助成・評価におけるプログラム・オフィサーの役割と今後の課題、可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参画(発言・発表・ディスカッション)(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回のリアクションペーパー(コメント)提出で出席とします |
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない(随時紹介する)。 |
随時紹介する。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。