日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM321
Theme・Subtitle (助成と評価)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.6
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Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

There are many ways to support the efforts of citizens and nonprofit organizations such as donations, subsidies, co-sponsoring, pro bono, and crowdfunding. Among them, "subsidies" have the characteristics that the subsidy grantor (the originator of the funds) has some problem that they expect to change or has achievement goals, and desires specific outcomes from the subsidy recipient (the recipient of the funds), and that there is a series of institutionalized processes and procedures concerning the subsidies. In this course, as students deepen their understanding of the nature of subsidies, they will learn about the social role of subsidy programs and foundations in practice. At the same time, students will learn about the basic methodology of subsidies and indivisible "evaluation" and learn about the latest trends.

【Course Contents】

Referencing the activities of subsidy foundations and "subsidy programs" that are actually operated, students will analyze the missions, policies, program construction, and specific subsidy processes, etc. of subsidies. In addition, students will consider operational issues and the possibilities of subsidies, and also consider the ideal form of foundations and subsidy programs required for Japanese society in the future, and the development of specialized human resources. At the same time, with regard to "evaluation" that is essential to the subsidy process, after covering the basics, we will introduce the variations and the latest trends.
The specific approach of the course will be based on presentation of opinions and discussions of the subjects along the theme of each class. Lectures will also be given by guests who are active at the forefront of their fields.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 助成とは何か①
2 助成とは何か②
3 助成財団の現況
4 助成プログラム事例発表①
5 助成プログラム事例発表②
6 助成プログラム事例発表③
7 ゲストレクチャー①
8 評価とは何か①:イントロダクション
9 評価とは何か②:助成における評価
10 多様な評価方法①
11 多様な評価方法②
12 多様な評価方法③
13 ゲストレクチャー①
14 助成・評価におけるプログラム・オフィサーの役割と今後の課題、可能性

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 演習への参画(発言・発表・ディスカッション)(100%)
備考 (Notes)
毎回のリアクションペーパー(コメント)提出で出席とします

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない(随時紹介する)。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

随時紹介する。

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。