日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM332/VM332VM332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(ソーシャル・マーケティング論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
"Social marketing" is a practical tool for solving social issues, which originates from the knowledge that companies have cultivated for many years in the consumer marketing to change people's awareness and behavior. In fact, crowdfunding, brand purpose, and even CI, branding, and CSR are also initiatives that originated from social marketing. It has been half a century since the concept of social marketing was proposed by marketing guru Philip Kotler and others. During this time, tools and techniques not found in consumer marketing have been born in the efforts and applications of not only companies but also the government and civil sectors, and its effectiveness and potential are being reaffirmed in the current situation where serious social issues such as climate change, frequent large-scale disasters, poverty, inequality, discrimination, and pandemics are piling up.
In this class, the following three points are aimed at. First, to acquire basic knowledge of social marketing. Second, to understand the mechanism of social marketing and its effects using excellent examples from Japan and abroad. Third, through presentations and discussions in class, we aim to acquire ideas and techniques for social marketing so that you can use it as a practical tool after completion of the course.
As basic knowledge at the graduate level, it is important to understand the definition, concept, origin, and representative theories, but in order to avoid ending up with unnecessary abstract knowledge, we will introduce as many domestic and international examples as possible that will be useful for the various activities you will be involved in after graduating.
In addition to social marketing in the narrow sense and its examples, we will also introduce social good initiatives in traditional corporate marketing and adjacent behavioral science approaches such as nudges and incentives. In addition, by considering the social background and issues that led to the popularity of social phenomena such as ”taipa” and ”oshikatsu” from the perspective of social marketing, we will be able to use social marketing as an analytical tool to provide clues for solving various social issues.
In addition, we will explain the main concepts and theories of marketing and related fields as appropriate during the lectures so that even students who have had few opportunities to come into contact with marketing at their undergraduate or work level can understand and participate in the discussions.
1 | オリエンテーション マーケティングで社会課題に向き合う |
2 | マーケティングとソーシャル・マーケティングの基礎を100分で |
3 | カンヌ受賞事例等に見る世界のソーシャル・マーケティングの最前線 |
4 | ソーシャル・マーケティングが誕生した時代と現在の危機意識の近似性 |
5 | ブランディング、CSR、パーパスを生んだ誕生から現在までの50年間 |
6 | 日本におけるソーシャル・マーケティングの受容とその展開 |
7 | ネット社会出現によるマーケティング全体の大きな変化とその影響 |
8 | 企業セクターのソーシャル・マーケティング |
9 | 行政セクターのソーシャル・マーケティング |
10 | 市民セクターのソーシャル・マーケティング |
11 | ソーシャル・マーケティングのツールやモデル ファンドレイジング、アドボカシー、BCOS |
12 | エシカル投資、グリーン消費:社会的購買行動とソーシャル・マーケティング |
13 | DEIバックラッシュ、アンチ・ウォークキャピタリズムとソーシャル・マーケティング |
14 | まとめ 社会デザインツールとしてのソーシャル・マーケティング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて授業時間中に行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席や講義内容への質問(40%) 授業中の議論における発言や見解表明などディスカッションへの参加度(30%) 授業時のレポート・発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
決まったテキストは使用しません。都度必要な文献や講義資料を配布する他、参考文献や資料を紹介していきますが、初期の基本文献の多くは絶版であり、容易に入手可能な資料は限られているので、大学図書館等を利用してください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フィリップ・コトラー,ナンシー・リー | ソーシャル・マーケティング:行動変容の科学とアート | メディカル・サイエンス・インターナショナル | 2021 | 4815730245 |
2 | フィリップ コトラー, アラン・R. アンドリーセン | 非営利組織のマーケティング戦略 | 第一法規株式会社 | 2005年 | 4474017595 |
3 | P.F.ドラッカー | 非営利組織の経営 | ダイヤモンド社 | 1991 | 4478370621 |
4 | C・K・プラハラード,ベンカト・ラワスマミ | 価値共創の未来へ-顧客と企業のCo-Creation | ランダムハウス講談社 | 2004 | 4270000430 |
5 | ジェフリー・クロシック,パトリツィア・カジンスカ | 芸術文化の価値とは何か 個人や社会にもたらす変化とその評価 | 水曜社 | 2022 | 4880655325 |
6 | 古谷誠章、馬場正尊、髙宮知数他 | 待ち直し屋 | 晶文社 | 2017 | 4794969619 |
7 | 中村陽一、髙宮知数、五十嵐太郎、槻橋修 | 21.5世紀の社会と空間のデザイン | 誠文堂新光社 | 2022 | 9784416521014 |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
「ソーシャル・マーケティング」は、企業が消費者マーケティング分野で長年培ってきた、人々の意識や行動を変容させるための知見から出発した、社会課題解決のための実践ツールです。実は、クラウドファンディングやブランドパーパス、さらにはCIやブランディング、CSRなどもソーシャル・マーケティングに起源を持つ取り組みです。ソーシャル・マーケティングという概念が、マーケティングの大家フィリップ・コトラーたちによって提唱されてから既に半世紀、この間に企業だけでなく行政や市民セクターの取組や応用の中で、消費者マーケティングにはないツールやテクニックも生まれ、気候変動や頻発する大規模な災害、貧困や格差、差別、パンデミックなど深刻な社会課題が山積する現在、その有効性や可能性が再認識される状況にもあります。
この授業では,以下の3点を獲得目標とします。まずはソーシャル・マーケティングの基本的知識を得ること。次に内外の優れた事例を材料に、ソーシャル・マーケティングの作用やその効果のメカニズムを理解すること。3点目として授業内での発表や議論を通じて、修了後に皆さんがソーシャル・マーケティングを実践のツールとして使えるようその発想や技法の習得を目指します。
"Social marketing" is a practical tool for solving social issues, which originates from the knowledge that companies have cultivated for many years in the consumer marketing to change people's awareness and behavior. In fact, crowdfunding, brand purpose, and even CI, branding, and CSR are also initiatives that originated from social marketing. It has been half a century since the concept of social marketing was proposed by marketing guru Philip Kotler and others. During this time, tools and techniques not found in consumer marketing have been born in the efforts and applications of not only companies but also the government and civil sectors, and its effectiveness and potential are being reaffirmed in the current situation where serious social issues such as climate change, frequent large-scale disasters, poverty, inequality, discrimination, and pandemics are piling up.
In this class, the following three points are aimed at. First, to acquire basic knowledge of social marketing. Second, to understand the mechanism of social marketing and its effects using excellent examples from Japan and abroad. Third, through presentations and discussions in class, we aim to acquire ideas and techniques for social marketing so that you can use it as a practical tool after completion of the course.
大学院レベルの基礎的な知識として、その定義や概念、起源や代表的な論考などを押さえることは重要ですが、いたずらに抽象的な知識習得で終わらないよう、皆さんが修了後に取り組む様々な活動に役立つような内外の様々な事例をなるべく多く紹介していきます。
また狭義のソーシャル・マーケティングとその事例にとどまらず、従来型の企業マーケティングにおけるソーシャルグッドな取り組みやナッジやインセンティブなど隣接する行動科学的アプローチなども紹介していきます。また、タイパ、推し活といった社会現象について、ソーシャル・マーケティングの視点からそれらが盛んになった社会的背景や課題などを考察することで、ソーシャル・マーケティングを分析ツールとして活用し様々な社会課題解決の手掛かりにできるようにします。
なお、学部や実務でマーケティングに触れる機会の少なかった受講生でも理解・議論参加できるよう,マーケティングや関連分野の主要な概念や理論については、講義中に適宜解説していきます。
As basic knowledge at the graduate level, it is important to understand the definition, concept, origin, and representative theories, but in order to avoid ending up with unnecessary abstract knowledge, we will introduce as many domestic and international examples as possible that will be useful for the various activities you will be involved in after graduating.
In addition to social marketing in the narrow sense and its examples, we will also introduce social good initiatives in traditional corporate marketing and adjacent behavioral science approaches such as nudges and incentives. In addition, by considering the social background and issues that led to the popularity of social phenomena such as ”taipa” and ”oshikatsu” from the perspective of social marketing, we will be able to use social marketing as an analytical tool to provide clues for solving various social issues.
In addition, we will explain the main concepts and theories of marketing and related fields as appropriate during the lectures so that even students who have had few opportunities to come into contact with marketing at their undergraduate or work level can understand and participate in the discussions.
1 | オリエンテーション マーケティングで社会課題に向き合う |
2 | マーケティングとソーシャル・マーケティングの基礎を100分で |
3 | カンヌ受賞事例等に見る世界のソーシャル・マーケティングの最前線 |
4 | ソーシャル・マーケティングが誕生した時代と現在の危機意識の近似性 |
5 | ブランディング、CSR、パーパスを生んだ誕生から現在までの50年間 |
6 | 日本におけるソーシャル・マーケティングの受容とその展開 |
7 | ネット社会出現によるマーケティング全体の大きな変化とその影響 |
8 | 企業セクターのソーシャル・マーケティング |
9 | 行政セクターのソーシャル・マーケティング |
10 | 市民セクターのソーシャル・マーケティング |
11 | ソーシャル・マーケティングのツールやモデル ファンドレイジング、アドボカシー、BCOS |
12 | エシカル投資、グリーン消費:社会的購買行動とソーシャル・マーケティング |
13 | DEIバックラッシュ、アンチ・ウォークキャピタリズムとソーシャル・マーケティング |
14 | まとめ 社会デザインツールとしてのソーシャル・マーケティング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて授業時間中に行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席や講義内容への質問(40%) 授業中の議論における発言や見解表明などディスカッションへの参加度(30%) 授業時のレポート・発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
決まったテキストは使用しません。都度必要な文献や講義資料を配布する他、参考文献や資料を紹介していきますが、初期の基本文献の多くは絶版であり、容易に入手可能な資料は限られているので、大学図書館等を利用してください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | フィリップ・コトラー,ナンシー・リー | ソーシャル・マーケティング:行動変容の科学とアート | メディカル・サイエンス・インターナショナル | 2021 | 4815730245 |
2 | フィリップ コトラー, アラン・R. アンドリーセン | 非営利組織のマーケティング戦略 | 第一法規株式会社 | 2005年 | 4474017595 |
3 | P.F.ドラッカー | 非営利組織の経営 | ダイヤモンド社 | 1991 | 4478370621 |
4 | C・K・プラハラード,ベンカト・ラワスマミ | 価値共創の未来へ-顧客と企業のCo-Creation | ランダムハウス講談社 | 2004 | 4270000430 |
5 | ジェフリー・クロシック,パトリツィア・カジンスカ | 芸術文化の価値とは何か 個人や社会にもたらす変化とその評価 | 水曜社 | 2022 | 4880655325 |
6 | 古谷誠章、馬場正尊、髙宮知数他 | 待ち直し屋 | 晶文社 | 2017 | 4794969619 |
7 | 中村陽一、髙宮知数、五十嵐太郎、槻橋修 | 21.5世紀の社会と空間のデザイン | 誠文堂新光社 | 2022 | 9784416521014 |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。