日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM348/VM348VM348 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(社会問題の分析理論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月6/Mon.6 Mon.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
In order to design better societies and communities, studying social problems and phenomena called social pathology is one of the important tools. In this course, we will introduce various theoretical frameworks for analyzing social problems, mainly from sociology. In addition, the aim is that students will be able to decide for themselves what perspectives are suitable for their own interests and research objectives.
First, we will explain that the perspective to study social problems is roughly divided into positivism and interpretivism. Next, we will introduce the theoretical frameworks corresponding to each perspective (in the case of positivism, social disintegration theory, deviant behavior theory, and functionalism; in the case of interpretivism, labeling theory and constructivism approach) using examples of famous pieces of research. In addition, research methods such as multivariate analysis and text mining will be reviewed. Finally, the students will select one social problem that they are interested in and analyze and report on it using any of the theoretical frameworks introduced.
1 | ガイダンス |
2 | 社会問題/社会病理とは何か |
3 | 実証主義アプローチと解釈主義アプローチ |
4 | 起源としてのデュルケーム社会学 |
5 | マートンの機能主義 |
6 | ディスカッション――逸脱行動について |
7 | 逸脱行動論① 社会解体論、学習理論、漂流理論 |
8 | 逸脱行動論② コントロール理論 |
9 | 実証主義と統計分析 |
10 | 逸脱行動論③ ラベリング論 |
11 | 構築主義 |
12 | 構築主義と医療化 |
13 | 言説/内容分析の方法 |
14 | 当事者運動と社会問題研究の現在 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特に関心を持ったアプローチや理論に関しては、積極的に復習を行い、理解を深めるようにすると良い。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への積極的参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
平常点は講義時の積極性や出席状況で評価する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岡邊健(編) | 犯罪・非行の社会学 -- 常識をとらえなおす視座 補訂版 | 有斐閣 | 2020 | 9784641184534 |
2 | 日本社会病理学会(監修) | 社会病理学の足跡と再構成 | 学文社 | 2019 | 9784762029363 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業内で適宜紹介する。 |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
より良い社会やコミュニティを構想するにあたって、社会問題や社会病理とされている現象を研究することは重要な手段の一つである。そこで本授業では、主に社会学における、社会問題を分析するための様々な理論枠組を紹介する。そのうえで、どのような視座が自らの関心や研究目的に合っているのかを、受講者が自身で判断できるようになることを目指す。
In order to design better societies and communities, studying social problems and phenomena called social pathology is one of the important tools. In this course, we will introduce various theoretical frameworks for analyzing social problems, mainly from sociology. In addition, the aim is that students will be able to decide for themselves what perspectives are suitable for their own interests and research objectives.
まず、社会問題を研究する視座が、大別すると実証主義と解釈主義の二つに分かれることを説明する。次に、それぞれの視座に対応する理論枠組み(実証主義の場合は社会解体論や逸脱行動論や機能主義など、解釈主義の場合はラベリング理論や構築主義アプローチなど)を、有名な研究の事例を取り上げつつ解説する。加えて、多変量解析やテキストマイニングなどの研究手法についても概観する。最終的には、受講者に各自が関心のある社会問題を一つ選んでもらい、紹介したいずれかの理論枠組みを用いて分析・報告をしてもらう。
First, we will explain that the perspective to study social problems is roughly divided into positivism and interpretivism. Next, we will introduce the theoretical frameworks corresponding to each perspective (in the case of positivism, social disintegration theory, deviant behavior theory, and functionalism; in the case of interpretivism, labeling theory and constructivism approach) using examples of famous pieces of research. In addition, research methods such as multivariate analysis and text mining will be reviewed. Finally, the students will select one social problem that they are interested in and analyze and report on it using any of the theoretical frameworks introduced.
1 | ガイダンス |
2 | 社会問題/社会病理とは何か |
3 | 実証主義アプローチと解釈主義アプローチ |
4 | 起源としてのデュルケーム社会学 |
5 | マートンの機能主義 |
6 | ディスカッション――逸脱行動について |
7 | 逸脱行動論① 社会解体論、学習理論、漂流理論 |
8 | 逸脱行動論② コントロール理論 |
9 | 実証主義と統計分析 |
10 | 逸脱行動論③ ラベリング論 |
11 | 構築主義 |
12 | 構築主義と医療化 |
13 | 言説/内容分析の方法 |
14 | 当事者運動と社会問題研究の現在 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特に関心を持ったアプローチや理論に関しては、積極的に復習を行い、理解を深めるようにすると良い。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への積極的参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
平常点は講義時の積極性や出席状況で評価する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岡邊健(編) | 犯罪・非行の社会学 -- 常識をとらえなおす視座 補訂版 | 有斐閣 | 2020 | 9784641184534 |
2 | 日本社会病理学会(監修) | 社会病理学の足跡と再構成 | 学文社 | 2019 | 9784762029363 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業内で適宜紹介する。 |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。