日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM350/VM350VM350 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(場の人間学) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
Based on "An Inquiry into the Good", which is said to be "the first Japanese philosophy book", students will learn the basics of ethics and ethical theories in the East and West. The specific learning goals are 1) To become able to objectively explain and criticize Nishida's basic ideas, and 2) To become able to express one's own ideas and claims while using or criticizing Nishida's ideas.
Kitaro Nishida's "An Inquiry into the Good" is an influential philosophical book that has been read by many people in Japan and overseas, even though it is over one hundred years since its publication in 1911. Especially, this book had been widely read by the general public in the Taisho and early Showa periods which continued to be influential although the traditional sense of ethics up to the Edo period had been broken, and which was also a time when new ethics from Europe and the United States were adopted and infiltrated after the Meiji period. For people living in modern society where relativism has become normal, students will think again about what "living well" means, think about whether Nishida's philosophy can be the basis of effective ethics, and develop "philosophical" thinking skills.
Students must read the designated texts in advance, listen to the (simple as possible) commentary by the lecturer in the classes, ask questions and dialogue, and write brief comments after the classes. By feeding back the comments in the next class and sharing them with all the participants, we hope to make the class a multi-directional and circulatory "place of dialogue" and "community of intellectual inquiry".
1 | ガイダンス、西田哲学入門 |
2 | 人間の行為は意識が重要 |
3 | 意志(行為)を哲学する |
4 | 自由意志と必然性 |
5 | 価値とリアリティ |
6 | 倫理学説1 直覚主義 |
7 | 倫理学説2 権威主義 |
8 | 倫理学説3 主知主義 |
9 | 倫理学説4 功利主義 |
10 | 倫理学説5 主意主義 |
11 | 人格と善 |
12 | 善い行為をしようとする動機 |
13 | 善い行為をする具体的目的 |
14 | 完全なる善行、 まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/テキストの各授業での該当箇所を事前に読み、考えてくること。
復習/授業を振り返り、毎回コメントを送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西田幾多郎 | 善の研究 | 岩波書店 | 2012 | 9784003312414 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大熊玄 | 善とは何か: 西田幾多郎『善の研究』講義 | 新泉社 | 978-4787720054 | |
その他 (Others) | |||||
CanvasLMSにアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
・第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
・研究科の学事・行事(報告会、進学相談会等)と授業時間が重複した場合、その日の授業についてはオンデマンド講義となります。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
「日本最初の哲学書」 と言われる『善の研究』に基づき、 倫理学の基礎や東西における倫理的諸説を学ぶ。具体的な学習目標は、(1)西田の基本的な考え方を、客観的に説明・批評ができるようになること、また、(2)それを援用または批判しながら、自らの考えや主張を表現できるようになること。
Based on "An Inquiry into the Good", which is said to be "the first Japanese philosophy book", students will learn the basics of ethics and ethical theories in the East and West. The specific learning goals are 1) To become able to objectively explain and criticize Nishida's basic ideas, and 2) To become able to express one's own ideas and claims while using or criticizing Nishida's ideas.
西田幾多郎の『善の研究』は、1911年の出版から百年を過ぎながら、 現在でも国内外で多く読まれ、 影響力の強い哲学書である。 特にこの書が広く一般人にも読まれた大正・昭和初期は、 江戸時代までの伝統的な倫理観がくずれながらもまだ影響力を持ち続け、 かつ、 明治期を通して欧米からの新たな倫理が取り入れられ浸透してきた時期でもあった。 価値の相対性が常態化した現代社会に生きる人間にとって、あらためて「よく生きる」とは何なのか、西田の哲学が実効的な倫理の基礎となりうるのかを考え、“哲学的”な思考力を養っていく。
学生は、事前に指定の文章を読み、授業内で講師による(可能なかぎりやさしい)内容解説を聞いて質疑・討議を行い、授業後に簡単なコメントを書く。そのコメントを次回の授業でフィードバックし、参加者全員で共有することで、授業を、循環する複方向型の「対話の場」、「知的探求の共同体」としたい。
Kitaro Nishida's "An Inquiry into the Good" is an influential philosophical book that has been read by many people in Japan and overseas, even though it is over one hundred years since its publication in 1911. Especially, this book had been widely read by the general public in the Taisho and early Showa periods which continued to be influential although the traditional sense of ethics up to the Edo period had been broken, and which was also a time when new ethics from Europe and the United States were adopted and infiltrated after the Meiji period. For people living in modern society where relativism has become normal, students will think again about what "living well" means, think about whether Nishida's philosophy can be the basis of effective ethics, and develop "philosophical" thinking skills.
Students must read the designated texts in advance, listen to the (simple as possible) commentary by the lecturer in the classes, ask questions and dialogue, and write brief comments after the classes. By feeding back the comments in the next class and sharing them with all the participants, we hope to make the class a multi-directional and circulatory "place of dialogue" and "community of intellectual inquiry".
1 | ガイダンス、西田哲学入門 |
2 | 人間の行為は意識が重要 |
3 | 意志(行為)を哲学する |
4 | 自由意志と必然性 |
5 | 価値とリアリティ |
6 | 倫理学説1 直覚主義 |
7 | 倫理学説2 権威主義 |
8 | 倫理学説3 主知主義 |
9 | 倫理学説4 功利主義 |
10 | 倫理学説5 主意主義 |
11 | 人格と善 |
12 | 善い行為をしようとする動機 |
13 | 善い行為をする具体的目的 |
14 | 完全なる善行、 まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習/テキストの各授業での該当箇所を事前に読み、考えてくること。
復習/授業を振り返り、毎回コメントを送る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(70%) 授業内レポート(最終コメント)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 西田幾多郎 | 善の研究 | 岩波書店 | 2012 | 9784003312414 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 大熊玄 | 善とは何か: 西田幾多郎『善の研究』講義 | 新泉社 | 978-4787720054 | |
その他 (Others) | |||||
CanvasLMSにアップする。 |
対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。
・第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。
・研究科の学事・行事(報告会、進学相談会等)と授業時間が重複した場合、その日の授業についてはオンデマンド講義となります。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。