日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM358/VM358VM358 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(「新しい公共」の社会学) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
Students will improve their skills in understanding quantitative data by learning the basics of quantitative social research in the civic sector.
In the field of the civic sector, discussions on philosophies and norms have played an important role in the past, but in recent years there is a clear trend that it has become desirable to show numerical evidence and use data to guide activities and evaluations.
However, such evidence-based principles have the risk of distorting reality unless the meaning of the data is properly understood.
In this course, the aim is that students acquire basic knowledge to collect, analyze and understand quantitative data from the perspective of positivist sociology.
Specifically, students will learn: how to make a questionnaire; what is reliable sampling; how is it possible to estimate the population from a small number of samples; how to understand the relationships between multiple variables; and what it means to say there is a statistical difference.
In the first half of the course, lectures will be given, and in the second half, students will learn the basics of quantitative social research through practical training in analysis of secondary data (cross-table analysis, multiple regression analysis, etc.) using statistical software ("jamovi").
1 | イントロダクション |
2 | 質問紙調査の作成の基礎―「変なアンケート調査」をしないために |
3 | サンプリングはなぜ重要か |
4 | コーディングの基礎ー質問紙が戻ってきたらどうするの? |
5 | 2つの変数の間に関連はあるか?―クロス集計について学ぶ |
6 | 相関係数と回帰分析 |
7 | 重回帰分析とロジスティック回帰分析1 |
8 | 重回帰分析とロジスティック回帰分析2 |
9 | 計量社会調査の研究を読む |
10 | jamovi実習1 |
11 | jamovi実習2 |
12 | jamovi実習3 |
13 | 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習1 |
14 | 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
購読文献の指示がある場合は、読んでくること。
復習をしっかりして、分からなかった点を確認しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
文献検討への積極的参加(50%) 計量社会調査実習への積極的参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後房雄・坂本治也編 | 『現代日本の市民社会 : サードセクター調査による実証分析 』 | 法律文化社 | 2019 | |
2 | 轟亮・杉野勇編 | 『入門・社会調査法〔第4版〕: 2ステップで基礎から学ぶ』 | 法律文化社 | 2021 | |
3 | 樋⼝耕⼀ | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を⽬指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | |
4 | ボーンシュテット&ノーキ | 『社会統計学―社会調査のためのデータ分析入門』 | ハーベスト社 | 1996 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に指示する。 |
担当者の経歴・研究
https://researchmap.jp/nihenori
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
計量社会調査の基礎を学ぶことを通じて、社会課題や市民活動に関するデータを理解し調査を行うスキルを向上させる。
Students will improve their skills in understanding quantitative data by learning the basics of quantitative social research in the civic sector.
市民セクターの領域では、これまで理念や規範をめぐる議論が重要な役割を果たしてきたが、近年では、数値によってエビデンスを示し、それを活動や評価の指針にすることを望ましいとする動きもめだつ。
しかし、このようなエビデンス至上主義は、データの意味を的確に理解しないと、逆に現実を歪めてしまうリスクもある。本授業では、量的なデータを収集・分析・理解する基本的な知識を身につけることをめざす。
具体的には、調査票はどのように作るのか、信頼できるサンプリングとは何か、原因と結果を分析するにはどうしたらいいのか、「差がある」とはどういうことかといったことについて学ぶ。
授業の前半では講義を行い、後半では、jamoviというフリーの統計ソフト(卒業後も使用可能で操作も簡単!)を用いた2次データの分析実習を通じて、計量社会調査の基礎を習得する。
以上に加え、KHコーダーを用いて、自由記述欄などのテキストデータの計量的な分析を行う実習も行い、計量テキスト分析(テキストマイニング)の基礎も習得する。
In the field of the civic sector, discussions on philosophies and norms have played an important role in the past, but in recent years there is a clear trend that it has become desirable to show numerical evidence and use data to guide activities and evaluations.
However, such evidence-based principles have the risk of distorting reality unless the meaning of the data is properly understood.
In this course, the aim is that students acquire basic knowledge to collect, analyze and understand quantitative data from the perspective of positivist sociology.
Specifically, students will learn: how to make a questionnaire; what is reliable sampling; how is it possible to estimate the population from a small number of samples; how to understand the relationships between multiple variables; and what it means to say there is a statistical difference.
In the first half of the course, lectures will be given, and in the second half, students will learn the basics of quantitative social research through practical training in analysis of secondary data (cross-table analysis, multiple regression analysis, etc.) using statistical software ("jamovi").
1 | イントロダクション |
2 | 質問紙調査の作成の基礎―「変なアンケート調査」をしないために |
3 | サンプリングはなぜ重要か |
4 | コーディングの基礎ー質問紙が戻ってきたらどうするの? |
5 | 2つの変数の間に関連はあるか?―クロス集計について学ぶ |
6 | 相関係数と回帰分析 |
7 | 重回帰分析とロジスティック回帰分析1 |
8 | 重回帰分析とロジスティック回帰分析2 |
9 | 計量社会調査の研究を読む |
10 | jamovi実習1 |
11 | jamovi実習2 |
12 | jamovi実習3 |
13 | 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習1 |
14 | 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
購読文献の指示がある場合は、読んでくること。
復習をしっかりして、分からなかった点を確認しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
文献検討への積極的参加(50%) 計量社会調査実習への積極的参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後房雄・坂本治也編 | 『現代日本の市民社会 : サードセクター調査による実証分析 』 | 法律文化社 | 2019 | |
2 | 轟亮・杉野勇編 | 『入門・社会調査法〔第4版〕: 2ステップで基礎から学ぶ』 | 法律文化社 | 2021 | |
3 | 樋⼝耕⼀ | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を⽬指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | |
4 | ボーンシュテット&ノーキ | 『社会統計学―社会調査のためのデータ分析入門』 | ハーベスト社 | 1996 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に指示する。 |
担当者の経歴・研究
https://researchmap.jp/nihenori
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。