日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM358
Theme・Subtitle (「新しい公共」の社会学)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Students will improve their skills in understanding quantitative data by learning the basics of quantitative social research in the civic sector.

【Course Contents】

In the field of the civic sector, discussions on philosophies and norms have played an important role in the past, but in recent years there is a clear trend that it has become desirable to show numerical evidence and use data to guide activities and evaluations.
However, such evidence-based principles have the risk of distorting reality unless the meaning of the data is properly understood.
In this course, the aim is that students acquire basic knowledge to collect, analyze and understand quantitative data from the perspective of positivist sociology.
Specifically, students will learn: how to make a questionnaire; what is reliable sampling; how is it possible to estimate the population from a small number of samples; how to understand the relationships between multiple variables; and what it means to say there is a statistical difference.
In the first half of the course, lectures will be given, and in the second half, students will learn the basics of quantitative social research through practical training in analysis of secondary data (cross-table analysis, multiple regression analysis, etc.) using statistical software ("jamovi").

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 質問紙調査の作成の基礎―「変なアンケート調査」をしないために
3 サンプリングはなぜ重要か
4 コーディングの基礎ー質問紙が戻ってきたらどうするの?
5 2つの変数の間に関連はあるか?―クロス集計について学ぶ
6 相関係数と回帰分析
7 重回帰分析とロジスティック回帰分析1
8 重回帰分析とロジスティック回帰分析2
9 計量社会調査の研究を読む
10 jamovi実習1
11 jamovi実習2
12 jamovi実習3
13 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習1
14 計量テキスト分析(テキストマイニング)実習2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

購読文献の指示がある場合は、読んでくること。
復習をしっかりして、分からなかった点を確認しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 文献検討への積極的参加(50%)
計量社会調査実習への積極的参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 後房雄・坂本治也編 『現代日本の市民社会 : サードセクター調査による実証分析 』 法律文化社 2019
2 轟亮・杉野勇編 『入門・社会調査法〔第4版〕: 2ステップで基礎から学ぶ』 法律文化社 2021
3 樋⼝耕⼀ 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を⽬指して【第2版】』 ナカニシヤ出版 2020
4 ボーンシュテット&ノーキ 『社会統計学―社会調査のためのデータ分析入門』 ハーベスト社 1996
その他 (Others)
授業時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

担当者の経歴・研究
https://researchmap.jp/nihenori

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。